رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان پلاستیک تهران میگوید:برخی صنایع غذایی و خرده فروشان به بهانههای مختلف گرانی پلاستیک و نایلون را همراه با بستهبندی اجباری مواد خوراکی به مردم تحمیل میکنند.
برای افزایش قیمت محصولات همیشه دلیل جدیدی از سوی تولید کنندگان و خرده فروشان وجود دارد. افزایش دستمزد، بیمه، اجارهبها تا مواد اولیه، موضوعاتی است که تولیدکننده و اصناف را درگیر کرده است. امروز بستهبندی برخی محصولات بهانه دیگری برای گرانی به ویژه در مواد غذایی شده است. استفاده نایلون و پلاستیک در بسته بندی میوه، لبنیات سنتی، اغذیه فروشان، صنعت رستوران داری، مارکتها بیش از گذشته رشد داشته است. از این رو هر چند وقت یک بار با افزایش قیمت پلاستیک و نایلون، هزینه بستهبندی محصولات و مواد غذایی گرانتر میشود.
مردم مصرفکننده به اجبار باید میوههای خود را به طور بستهبندی شده خریداری کنند. نایلونهای مصرفی در فروشگاهها و ظروف مورد نیاز لبنیات و بستهبندی مواد غذایی در کارخانجات تولیدی که به نوعی به صنعت پتروشیمی و پلیمری وابسته است در تعیین قیمت نهایی مواد خوراکی مردم نقش اساسی دارد. در هر صورت مصرفکننده نهایی نه تنها باید هزینه گرانی مواد خوراکی را بپردازد بلکه باید تمام هزینههای اجباری در این مسیر را متحمل شود.
اکبر مشهدیزاده، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان پلاستیک، نایلون و ملامین تهران گفت: عمده مواد اولیه مصرفی در تولید محصولات نایلونی و پلاستیکی داخلی است. قیمت مواد پلاستیکی و نایلون در سال جاری به دلیل کاهش قیمت مواد پتروشیمی و پلیمری مورد نیاز تولید پلاستیک و نایلون به دنبال ریزش ارز نیمایی با افت ۱۰ درصدی مواجه شده است. علیرغم این شرایط، اما متاسفانه همچنان قیمت پلاستیک و نایلون گران میشود.
مشهدیزاده علت گرانیها را افزایش هزینههای جاری میداند و میگوید: با گرانی نرخ دستمزد، بیمه، اجارهبها، لوازم یدکی، انرژیهای حامل و سایر هزینههای سربار نرخ مواد پلاستیکی با افزایش ۳۰ درصدی در سال جاری روبهرو شده است.
این فعال صنفی گفت: تمامی صنایع و کسبه به پلاستیک و بستهبندی وابسته هستند، از مغازههای کوچک زیر پلهای تا کارخانجاتی با ۱۰ هزار کارگر به این صنعت و محصولات وابستهاند. از این رو تولیدکنندگان و توزیعکنندگان این عرصه، محصولات را تحویل این مراکز میدهند و هر تغییری در روند تولید و توزیع میتواند بر قیمت نهایی کالا و محصولات مصرفی مردم تاثیرگذار باشد.
وی گفت: در ۱۰ ماه اخیر به دلیل کاهش نرخ ارز نیمایی قیمت مواد اولیه جهت تولید پلاستیک و نایلون افزایش نداشته و قطعاً باعث کاهش ۱۰ درصدی قیمت موادا ولیه نسبت به سال ۹۸ نیزشده است.
رئیس اتحادیه پلاستیک تهران تاکید کرد: متاسفانه هیچگاه بازار نباید روی آرامش را به خود ببینید. زمانی که نرخ مواد اولیه برخلاف تصور مسیر کاهش را طی میکند صنوف تولیدکننده و توزیعکننده مواد پلاستیک و نایلون در سال جاری با افزایش نرخ هزینههای تولید مواجه شده است.۲ هزار و ۹۵۰ واحد تولیدی و توزیعی پروانه دار تحت پوشش اتحادیه سازندگان و فروشندگان پلاستیک، نایلون و ملامین فعال است. این واحدهای صنفی در سال جاری با افزایش ۳۰ درصدی هزینههای تولید ناگزیر مجبور به افزایش قیمت پلاستیک و نایلون شدهاند. هر واحد صنفی باید مواد اولیه مورد نیاز خودرا از طریق بورس کالا تهیه کند و از طریق سایت بهینیاب سهمیه مورد نیاز تولید رادریافت کند.
وی گفت: اما هیچگونه محصول تولیدی مشمول سهمیهای نیست و رقابت آزاد است. مواد اولیه و مواد پلیمری در سال ۹۸ به دلیل نوسانات ارزی ۲۰۰ درصد افزایش قیمت داشت. در ۱۰ ماه اخیر هیچ افزایش قیمتی به دلیل کاهش نرخ ارز نیمایی برروی این مواد انجام نگرفته است. حالا واحدهای تولیدی مواد غذایی مانند لبنیات و سایر کارخانجات که عرضه مواد غذایی را برعهده دارند نرخ مواد پلاستیکی و نایلونی مورد نیازرا تحت هر بهانهای با همان نرخ گذشته مواد پلیمری محاسبه میکنند.
پتروشیمی و دیگر تولیدکنندگان مواد اولیه در کشور شرایط خاص کارگاههای کوچک را در نظر بگیرند و لحاظ کنند چراکه همین کارگاهها باعث اشتغالزایی و رونق تولید در کشور میشود. پاسکاری قیمتها به هر دلیل و بهانهای تنها مردم را متضرر میکند. یک روز به بهانه گرانی نرخ ارز مواد اولیه گران وروز دیگر به دلیل هزینههای تولید، محصول نهایی افزایش قیمت مییابد./ اقتصاد24
بستهبندی خوراکیها شگرد جدید گرانی
کد خبر : ۸۳۷۸۹ | سه شنبه، ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۷:۳۷ | ۲۰۶۸ بازدید |
رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان پلاستیک تهران میگوید:برخی صنایع غذایی و خرده فروشان به بهانههای مختلف گرانی پلاستیک و نایلون ...