کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

افزایش قیمت بنزین تصمیم کلان ملی و حاکمیتی بود


کد خبر : ۸۳۷۴۳دوشنبه، ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۲:۲۳۲۰۳۳ بازدید

مناظره‌های نامزدان ریاست جمهوری 1400 از صداوسیما در حالی برگزار شد که اتهامات زیادی به دولت وارد شد. در سه مناظره گذشته ...
افزایش قیمت بنزین تصمیم کلان ملی و حاکمیتی بودافزایش قیمت بنزین تصمیم کلان ملی و حاکمیتی بود

مناظره‌های نامزدان ریاست جمهوری 1400 از صداوسیما در حالی برگزار شد که اتهامات زیادی به دولت وارد شد. در سه مناظره گذشته گستردگی اتهامات از سوی برخی از نامزدها آنقدر وسیع بود که نه تنها صدای دولت و رئیس آن را درآورد بلکه حتی کارشناسان بی‌غرض را هم متحیر کرد. در آخرین اتهامی که به دولت وارد شد موضوع افزایش قیمت بنزین در آبان ماه 98 و اعتراضات آن بود. در همین ارتباط شورای اطلاع‌رسانی دولت با صدور اطلاعیه‌ای اتهام‌زنی برخی نامزدها در خصوص طرح اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در آبان ماه سال ۹۸ در مناظرات انتخاباتی به دولت را غیر منصفانه خواند و اعلام کرد که اصلاح قیمت بنزین تصمیم کلان ملی و حاکمیتی بوده است.

 شورای اطلاع‌رسانی دولت درخصوص اتهام‌زنی غیرمنصفانه به دولت توسط برخی نامزدها در خصوص طرح اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در آبان ماه سال ۱۳۹۸ در مناظرات انتخاباتی، با عنوان مخالفین دو طرح ضد توطئه ترامپ «طرح کمک معیشتی به ۶۰ میلیون نفر» و «طرح صادرات بنزین» اعلام کرد: در پی طرح چندباره موضوع تصمیم حاکمیتی اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در آبان ماه سال ۱۳۹۸ در مناظرات انتخاباتی و اتهام‌زنی غیرمنصفانه به دولت در این زمینه، موارد ذیل را به استحضار ملت شریف ایران می‌رساند؛ چنانکه پیش از این نیز بارها اعلام شده، ‌مباحث مربوط به اصلاح قیمت بنزین، از آنجا که یک تصمیم کلان ملی و حاکمیتی به شمار می‌رفت در جلسات متعدد سران قوا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از اینکه در خصوص همه ابعاد و جوانب آن، اتفاق نظر حاصل شد، مصوبه به امضای سران سه قوه رسیده و خدمت رهبر معظم انقلاب ارسال شد.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: در حالیکه برخی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در مناظرات انتخاباتی تنها دولت را مسئول تصویب افزایش قیمت بنزین در سال 98 عنوان کرده‌اند، بیانات رهبری در 26 آبانماه سال 98 مشخص می‌کند که افزایش قیمت بنزین تصمیم دولت نبوده و سران سه قوه آن را مصوب کرده‌اند. رهبری در روز 26 آبان سال 98 در ابتدای جلسه‌ درس خارج فقه اظهار کردند «وقتی یک چیزی مصوبه سران کشور هست، آدم باید با چشم خوش‌بینی به او نگاه کند، بنده در این قضیه سررشته ندارم یعنی تخصص این کار را ندارم، به آقایان هم گفتم؛ گفتم چون نظرات کارشناس‌ها هم در قضیه‌ بنزین مختلف است، بعضی‌ها آن را لازم و واجب می‌دانند بعضی‌ها مضر می‌دانند، بنابراین من هم که صاحبنظر نیستم در این قضایا؛ گفتم من صاحبنظر نیستم لکن اگر سران سه قوه تصمیم بگیرند، من حمایت می‌کنم. من این را گفتم، حمایت هم می‌کنم. سران قوا، نشستند با پشتوانه‌ کارشناسی یک تصمیمی برای کشور گرفتند، باید عمل بشود به آن تصمیم.»

شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز با اشاره به اینکه افزایش قیمت بنزین تصمیم سران سه قوه بوده است، همچنین افزود: پس از تأیید مصوبه از سوی رهبر انقلاب نیز، اجرای مصوبه از سوی شورای امنیت کشور در دستور کار قرار گرفت. در پی اجرای این مصوبه تمام درآمد حاصل از اصلاح قیمت بنزین به ۶۰ میلیون ایرانی پرداخت شد و دولت مطلقاً درآمدی از این راه برای مصارف بودجه‌ای دریافت نکرد. پرداخت این مبلغ هم اکنون نیز تحت عنوان یارانه معیشتی ادامه دارد.

این اطلاعیه تأکید کرد: ضمن اینکه اجرای این مصوبه صرفه‌جویی قابل توجهی در مصرف بنزین در کشور به همراه داشت و از محل همین صرفه‌جویی، کشور در مدت زمان بسیار کوتاهی از واردکننده بنزین به صادرکننده تبدیل شد. در این میان آنچه حائز اهمیت است؛ اجرای مصوبه در ابتدا بخوبی و با کمترین حاشیه پیش رفت اما پس‌از حدود ۲۴ ساعت، برخی مخالفت‌ها از سوی برخی گروه‌ها و اشخاص سیاسی و برخی مسئولان عملاً اجماع حاکمیتی حول این مصوبه را پیش چشم مردم شکست و منجر به تحریک افکار عمومی شد.

شورای اطلاع‌رسانی دولت خاطرنشان کرد: به این ترتیب تحرکاتی که صرفاً با هدف تخریب دولت انجام شد، کشور را با اعتراضات آبان ماه ۹۸ مواجه ساخت که با بیانات صبح یکشنبه 26/۸/98 رهبر معظم انقلاب این توطئه خنثی شد. البته و در بررسی‌های پسینی نیز هیچ‌گاه نقش عوامل و افرادی که اینچنین منافع و مصالح ملی را به مسلخ رقابت‌های جناحی ناموجه بردند، مورد توجه قرار نگرفت.

این اطلاعیه افزود: دولت ضمن یادآوری برخی الزامات قانونی و اخلاقی به نامزدهای محترم انتخابات ریاست‌جمهوری از جمله پرهیز از دروغگویی آشکار - اتهام زنی - شانه خالی کردن از مسئولیت، از مراجع ذیصلاح درخواست می‌نماید به نقش عواملی که با شکست اجماع حاکمیتی و تحریک افکار عمومی، اعتراضات مردمی را در سال ۹۸ کلید زده و بعدها به آن دامن زدند، رسیدگی کرده و حاصل رسیدگی‌ها را با شفافیت با مردم درمیان بگذارند.

  شورای اطلاع‌رسانی دولت تصریح کرد: نحوه و شیوه برخورد با اغتشاش جزو مسئولیت‌های دولت نیست.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها