کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نایاب شدن جوجه یک روزه


کد خبر : ۸۲۶۸۳یکشنبه، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۵:۱۷۲۰۲۱ بازدید

چندی از آرامش بازار مرغ نگذشته است که حالا برخی ها می گویند دو ماه است ، مرغداری ها در انتظار جوجه یک روزه به سر می برند و ...

 طی ماه های اخیر بازار مرغ تحت تاثیر عوامل مختلفی نظیر افزایش هزینه های تولید و کاهش انگیزه مرغداران به جوجه ریزی به قدری متشنج شد که خانوارها برای دریافت مرغ با نرخ مصوب هم باید در شرایط کرونایی ساعت ها در صف منتظر می ماندند. با اصلاح قیمت مصوب متناسب با هزینه های تولید در ۱۲ فروردین و عرضه مرغ به صورت کامل در مغازه ها تا حدودی بازار به آرامش رسید.

چندی از آرامش بازار مرغ نگذشته است که حالا برخی ها می گویند دو ماه است ، مرغداری ها در انتظار جوجه یک روزه به سر می برند و از این استان به آن استان پیگیر تامین آن هستند.صنعت مرغ گوشتی و تخم گذار در استان قدمتی 50 ساله دارد و به همت تولید کنندگان از یک زنجیره کامل در این صنعت برخوردار است، اما آن چه مطرح است این که در شرایط فعلی مرغداران افزون بر دغدغه گرانی دان، دغدغه جوجه ریزی هم دارند، چرا که با نبود جوجه یک روزه از یک دوره تولید گوشت مرغ عقب مانده اند واگر تدبیر فوری برای تامین جوجه اندیشیده نشود، دوباره چالش عرضه مرغ در بازار به راه خواهد افتاد.

ظرفیت خالی مانده مرغداری ها

یکی از مرغداران با اشاره به این که سوله های خالی زیادی داریم، می گوید: با چند نفر از واسطه‌های عرضه جوجه یک روزه تماس گرفتیم و گفتند تا تیرماه باید صبر کنیم که جوجه‌ها را تحویل دهند بنابراین باید سوله های ما خالی بماند.او با گلایه از نبود نظارت بر توزیع جوجه‌های یک روزه اظهار می‌کند: بیش از نیمی از ظرفیت مراکز پرورش مرغ خالی از جوجه است در حالی که کاهش جوجه ریزی در مرغداری‌ها، عرضه و تقاضای موجود در بازار گوشت مرغ را برهم می زند. به گفته وی، تأمین جوجه یک روزه، دو ماه است که به یکی از دغدغه‌های اصلی مرغداران تبدیل شده است.

این پرورش دهنده مرغ می گوید: هزینه خرید جوجه به هفت هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است که با احتساب هزینه حمل و واکسیناسیون هشت  هزار و ۷۵۰ تومان تمام می‌شود و این رقم برای تولید کننده صرفه اقتصادی ندارد.

او تاکید می کند: به طور قطع با کمبود و گرانی جوجه، تا یک ماه دیگر هم مرغ گران خواهد شد و هم شاهد صف‌های طولانی خرید مرغ در کشور خواهیم بود. هم اکنون بیشتر نقاط کشور با کمبود جوجه یک روزه مواجه است و مجبوریم جوجه یک روزه را با قیمت بیشتر از دلالان تهیه کنیم.

خسارت پرداخت نشد

رئیس هیئت مدیره مجتمع مرغ مادر استان هم در گفت وگو با خبرنگار ما با گلایه از این که با وجود مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور مبنی بر پرداخت خسارت به مرغداران، هیچ خسارتی به مرغداری های مادر پرداخت نشده است، می گوید: در چنین شرایطی توان جوجه ریزی از واحدهای مرغ مادر گرفته شده است.

به گفته «خیریه»  ۶ ماه پیش مرغ مادر مرغداری‌های اجداد باید حدود ۹۰۰ تا ۹۵۰ هزار واحد مرغ توزیع می‌کردند، اما ۴۵۰ هزار واحد توزیع شد و از سوی دیگر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و نبود تولید، خسارت سنگینی را به واحدهای مرغ مادر وارد کرد.

او با اشاره به این که عرضه جوجه یک روزه درکشور هم با کمبود مواجه است، می افزاید: بیشتر مشکلات از جایی شروع می شود که وقتی ما مرغداران گلایه های خود را مطرح می کنیم مسئولان به موقع عمل نمی کنند بنابراین مشکلات یکی یکی رقم می خورد.

سیاست گذاری با وزارت

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هم می گوید: مدیریت و سیاست گذاری کمبود جوجه یک روزه با وزارت است و استان‌ها در آن دخیل نیستند.به گفته «ابراهیمی» بر اساس بررسی‌های انجام شده دلایل زیادی موجب کمبود جوجه یک روزه شده است که مهم‌ترین آن‌ها قاچاق و افزایش قیمت است و استان‌هایی که تولید جوجه یک روزه دارند موظف هستند تخم گذاری مرغ مادر را مدیریت کنند.

وی اظهار می کند: قرار است طی امروز و فردا روند جوجه ریزی در استان بررسی شود اما جای نگرانی نیست چون تا بعد از انتخابات افزایش قیمت مرغ را نخواهیم داشت./ گزارش از خراسان جنوبی



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها