کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ارز و سكه چشم به‌راه مسافران وين


کد خبر : ۸۲۵۶دوشنبه، ۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۷:۳۰۲۷۳۹ بازدید

مذاكراتي كه به گفته بسياري از تحليلگران چشم‌انداز سياست‌هاي اقتصادي ايران را مشخص مي‌كند. بازار منوچهري شور و هيجان چنداني ندارد، خودشان مي‌گويند دست نگه داشته‌اند و انتظار ...

مذاكراتي كه به گفته بسياري از تحليلگران چشم‌انداز سياست‌هاي اقتصادي ايران را مشخص مي‌كند. بازار منوچهري شور و هيجان چنداني ندارد، خودشان مي‌گويند دست نگه داشته‌اند و انتظار مي‌كشند تا ببينند پايان اين جلسات به كجا ختم مي‌شود.

روند نرخي بازار طوري نوار ثبات را حفظ كرده بود كه در دو هفته اخير بدون تغيير قيمت بر مدار 3250 توماني باقي مانده بود ثبات قيمتي كه مثال آن را در تير همين تابستان و همزمان با مذاكرات هسته‌يي وين شاهد بوديم. تنها تفاوتي كه ميان اين دو دوره وجود دارد اين است كه در آن زمان بازه قيمتي دلار در حدود 100تومان كمتر از حال حاضر و با نرخ 3150تومان بوده است. به گفته كارشناسان افزايش ارزش دلار ايالات متحده در برابر سبد ارزهاي مهم دنيا در ماه‌هاي اخير، همچنين به تعويق افتادن مذاكرات هسته‌يي در كشور از دلايلي بود كه تا حد زيادي باعث افزايش نرخ دلار نقدي در ماه‌هاي گذشته شده است.

گذري در بازار منوچهري به خوبي نشان مي‌دهد كه معامله‌گران با احتياط بيشتري به فعاليت خود ادامه مي‌دهند. خريداران و متقاضيان دلار در انتظار اخبار حاصل از مذاكرات، سه هفته اخير را در بازه 10توماني و بر نوار3250تومان فعاليت كرده‌اند. اما از روز گذشته بازارهاي مالي ايران به توافق هسته‌يي اميدوار شده‌اند. روز گذشته قيمت دلار به عدد 3240 تومان كاهش يافت. اين اتفاق در شرايطي رخ داد كه هنوز از وين اخباري در مورد توافق نهايي مخابره نشده است ولي حداقل بازارهاي مالي ايران به استقبال اين اتفاق رفته‌اند. با پيش‌بيني‌هاي افزايشي در رابطه با بازار طلا براين اساس بازار ايران بايد در انتظار رشد قيمت طلا و كاهش قيمت دلار باشد. درصورتي كه تا پايان مذاكرات توافقات هسته‌يي حاصل شود، قيمت‌ها پتانسيل كاهش بيشتر را خواهند داشت.

  افت شديد يورو و پوند در بازار

اما نكته مهم در معالات دو روز گذشته ارزها نشان مي‌دهد كه يورو طي زمان يادشده در حدود 40تومان كاهش قيمت داشته است. يورو كه در روز جمعه با افت 30توماني روبه‌رو شده بود به نرخ 4050تومان رسيد و همچنين روز گذشته با 10تومان كاهش بيشتر در حدود 4040تومان معامله شد.پوند نيز كه روندي مشابه يورو را در پيش گرفته است با كاهشي 30توماني به 5070تومان رسيد. بسياري در بازار كاهش ارزش يورو و پوند را به علت كاهش اين ارزها در برابر دلار ايالات متحده مي‌دانند. يورو روز جمعه در آخرين ساعات فعاليت بازارهاي بين‌الملل با افت شديدي در برابر دلار امريكا روبه‌رو شد و از نرخ برابري 1.25 به نرخ 1.23 رسيد.

  نگاه افزايشي به بازار طلا

اما طلا در ايران كه دومين هفته صعودي خود را طي كرده است روندي مشابه دلار را پشت‌سر مي‌گذارد. سكه كه روز شنبه را بدون تغيير قيمت آغاز كرده بود در روز گذشته با افزايش 2000توماني فعاليت خود را آغاز كرد. معامله‌گران بازار اين افزايش قيمت را تماما تحت تاثير افزايش ارزش اونس طلا در روز جمعه مي‌دانند. به‌طور كلي رويكرد جديد تحليلگران به‌گونه‌يي است كه طلا را تا مدت زيادي به زير 1200 دلار نمي‌آورد. تصميم بانك مركزي چين براي كاهش نرخ بهره مي‌تواند تاثير زيادي بر افزايش قيمت طلا در روزهاي آينده داشته باشد. بانك مركزي اروپا نيز قصد دارد براي كمك به افزايش نرخ تورم و رشد اقتصادي منطقه يورو خريداري اوراق قرضه را در دستور قرار دهد. اين مساله مي‌تواند موجب افزايش تقاضاي طلا در اروپا شود.

سرمايه‌گذاران طلا، روز شنبه با بداقبالي مواجه شدند. بازارهاي جهاني ساعات تعطيل خود را سپري مي‌كردند، درحالي كه گزارش موسسه اكونوميست مشخص كرد همچنان ارزش دلار كاهش مي‌يابد. اگر روز يكشنبه بازارهاي جهاني معاملاتشان را ادامه مي‌دادند، فرصت جديدي براي رشد قيمت طلا مهيا مي‌شد ولي ساعات تعطيلي چنين امكاني را از بازار گرفت. با اين وجود فعالان بازار اعتقاد دارند طي روزهاي آينده باز هم امكان رشد قيمت براي طلا ايجاد مي‌شود. طي دو روز گذشته قيمت نفت هم با رشد قابل‌توجهي همراه بود و موفق شده از مرز 80دلار عبور كند. براين اساس پيش‌بيني مي‌شود روز دوشنبه و با ازسرگيري معاملات قيمت طلا هم رشد پيدا كند. روز پنجشنبه قيمت طلا 22دلار نوسان را تجربه كرده بود. به‌طوري كه در ابتداي معاملات قيمت طلا 22دلاركاهش يافت و در پايان معاملات بازهم با رشد 22دلاري اين كاهش را جبران كرد. فعالان بازار اين وضعيت را دليلي بر شرايط ناپايدار بازار مي‌دانند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها