کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ایران چندمین اقتصاد دنیا است؟


کد خبر : ۸۲۰۵۹یکشنبه، ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۶:۴۰۹۶۱۸ بازدید

در حالی که نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه بهمن سال 99 رتبه اقتصاد ایران را هجدهم اعلام کرده بود، بررسی ها چیز دیگری را نشان می دهد.
ایران چندمین اقتصاد دنیا است؟ایران چندمین اقتصاد دنیا است؟

ایران چندمین اقتصاد دنیاست؟ این سوالی است که به سوژه کاربران فضای مجازی تبدیل شده است. این را که ایران هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیاست، زیاد شنیده ایم. اما باید گفت پیشینه اعلام این رقم به اعلام صندوق بین‌المللی پول در سال 95 بر می گردد و تازه ترین آمارهای جهانی آن را 22 و 23 اعلام می کنند.

به گزارش ایران جیب از خراسان، بهمن سال 95 بود که داده های صندوق بین المللی پول نشان می‌داد اقتصاد ایران در رده هجدهم اقتصادهای بزرگ دنیا قرار گرفته است. رتبه‌ای که به مدد فروش نفت و البته ظرفیت‌های عظیم کشور غیر قابل باور نبود. با این حال، پس از آن تاریخ و به رغم تحولات بسیار رخ داده در عرصه اقتصاد ایران این رقم خیلی تکرار شد.
 البته در این میان نباید از اظهارات دولتی ها و به خصوص نوبخت در این زمینه غافل شد. 

وی در شرایطی که به عنوان رئیس سازمان برنامه، باید به روزترین آمارها و داده ها را در خصوص روند توسعه اقتصادی کشور در دست داشته باشد، علاوه بر اعلام این رتبه در بهمن سال 95، در بهمن سال گذشته (سال 99) نیز به طور رسمی  آن را تکرار کرد! به نظر می رسد همین موضوع نیز باعث تصحیح اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص اظهارات نوروزیشان شد. ایشان در دیدار تصویری اخیر خود با قاریان، با اشاره به آماری که در سخنرانی روز اول فروردین درخصوص رتبه اقتصادی کشور بیان کردند، فرمودند: «بعد از بیان این آمار، برخی افراد تذکر دادند که این آمار صحیح نیست، برهمین اساس موضوع بررسی و مشخص شد آمار مربوط به رتبه هجدهم کشور صحیح نیست و مربوط به چند سال قبل است که لازم است از افرادی که این موضوع را متذکر شدند، صمیمانه تشکر کنم.»

رتبه اقتصاد ایران در دنیا

با این اوصاف، این سوال مطرح می شود که اقتصاد ایران در بین کشورهای جهان چندم است؟ در این باره گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از آمارهای صندوق بین المللی پول نشان می دهد، ایران بر حسب تولید ناخالص داخلی با (معیار برابری قدرت خرید) در رتبه بیست و دوم قرار دارد. از سوی دیگر آخرین داده های بانک جهانی نیز با این معیار، اندازه اقتصاد ایران را 1072 میلیارد دلار برآورد و ایران را از این منظر در جایگاه 23 دنیا گزارش کرده است.

چرا رتبه اقتصاد ایران تغییر کرد؟

برای پاسخ به این سوال باید به شاخصی توجه کرد که در سنجش رتبه بندی اقتصادها استفاده می شود. این شاخص، تولید ناخالص داخلی بر اساس برابری قدرت خرید است. به طور خلاصه این شاخص بدین معناست که ابتدا کل تولید ناخالص داخلی کشور که بر حسب ریال است، به دلار تبدیل می شود. سپس از آن جایی که قدرت خرید یک دلار نیز در کشورهای مختلف برابر نیست، رقم حاصل بر اساس قدرت خرید برابر دلار تعدیل و تصحیح می شود. بنابراین میزان تغییر در تولید ناخالص داخلی و نیز نرخ دلار در تعیین این رقم تعیین کننده هستند و همین موضوع سبب تغییر در اندازه اقتصاد ایران شده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها