کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نیم نگاه بازار به مذاکرات


کد خبر : ۸۱۵۹چهارشنبه، ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۸:۳۵۳۰۰۴ بازدید

روز گذشته با شروع مذاكرات هسته‌اي دلار در نخستين تكان با 10 تومان افزايش به 3258 تومان رسيد تا نشان دهد واكنش‌ها به‌ نتايج مذاكرات منفي است .

ديگر هيچ‌چيز در دنيا قابل پيش‌بيني نيست. روزهاي زيادي از شگفتي‌سازي طلا در بازار جهاني نمي‌گذرد. بازگشت قيمت به چهار سال گذشته كافي بود تا بازار طلا دلخوش به ادامه روند نزولي كار خود را ادامه دهد. اما ازسوي ديگر در ماه‌هاي گذشته اين دلار بود كه با عملكرد مثبت خود نفت و فلزات گرانبها را به زير سايه خود درآورد. درحال حاضر نه طلا بر مدار كاهشي خود مانده است نه دلار بر سكان كشتي اقتصاد دنيا. طلا بار ديگر به مرز 1200 دلار خود بازگشت و دلار نيز قدرت خود را در برابر بسياري از ارزها ازدست داد.طلا به بالاترين صعود در دو هفته اخير خود رسيده است. گمانه‌زني‌ها در بانك مركزي اروپا براي مقابله با كاهش تورم از دلايلي است كه باعث صعود طلا در بازار شده است.

ماريو دراگي اعلام كرد: اقدامات نامتعارف دررابطه با اوراق قرضه نبايد باعث تحريك وضع اقتصادي در منطقه شود.

همچنين صبح روز گذشته، ارزش دلار در برابر تمامي ارز‌هاي محلي اروپا و آسيا به يكباره تضعيف شد و پيش‌بيني‌ها براي صعود طلا در بازار را به‌شدت قوت بخشيد. طلا كه در ساعات ابتدايي رشد خود را با 6 دلار افزايش آغاز كرده بود در ادامه روز باتوجه به تضعيف اقتصاد ژاپن كاهش بيشتري را لمس كرد.

پس از اعلام رشد اقتصادي 1.6درصدي منفي اقتصاد ژاپن صنايع اين كشور و شركت‌هاي سرمايه‌گذاري همگي با شوك مواجه شدند. به‌تازگي آمارهاي اقتصادي نشان مي‌دهد كه ژاپن به‌عنوان سومين اقتصاد بزرگ جهان، در فصل سوم سال‌جاري ميلادي كه به ماه سپتامبر منتهي مي‌شود، در ركود غرق شده است. كارشناسان پيش‌بيني مي‌كنند كه اين ركود ناشي از افزايش ماليات بر فروشي باشد كه از ماه آوريل امسال در ژاپن وضع شده و از 5 درصد به 8 درصد رسيده است.

تضعيف وضع اقتصادي ژاپن در نخستين واكنش بازار بورس را تحت‌تاثير قرار داد و باعث شد بسياري از معامله‌گران به سمت بازار طلا روي بياورند.

افزايش ميزان تقاضاي طلا ازسوي ژاپن و در روز‌هاي قبل‌تر ازسوي روسيه باعث شد تا تقاضاي فيزيكي از عللي باشد كه بازار طلا را تحت‌پوشش خود درآورده است. از دلايل محتمل در زمينه افزايش ناگهاني قيمت طلا، اقدامات فعالان بازار طلا درراستاي جلوگيري از كاهش بيش از حد قيمت اين فلز گرانبهاست.

 به‌نظر مي‌رسد اقدام دولت روسيه در خريد ده‌ها تن طلا طي ماه‌هاي اخير نيز در افزايش قيمت طلا نقش داشته است. به گزارش گاردين، از بين 92.8 تن طلاي خريداري شده بين ماه‌هاي جولاي تا سپتامبر سال‌جاري، 59 درصد آن توسط بانك مركزي روسيه خريداري شده است. ازسوي ديگر تحليلگران رويترز بيان كردند، انتشار آمارهاي اقتصادي بهتر در آلمان تاثير زيادي بر افت ارزش دلار در برابر يورو و افزايش چشمگير قيمت طلا داشت. براساس اين گزارش قيمت هر اونس طلا روز گذشته در بالاترين قيمت با 1.4درصد افزايش به بيش از 1202 دلار رسيد. اما با خبر بهبود شرايط اقتصادي ژاپن در ساعات پاياني روز در ايران (مقارن با شروع فعاليت در ژاپن) طلا بار ديگر روند نزولي به خود گرفت و به قيمت 1198دلار رسيد.  قيمت طلا

30 اكتبر به بيش از 1204 دلار رسيده بود. قيمت طلا نسبت به قيمت 1131 دلاري كه 7 نوامبر به‌ثبت رسيده بود بيش از 6.4 درصد رشد داشته است.با اين وجود برخي پيش‌بيني‌ها نيز نشان مي‌دهد با انتشار گزارش‌هاي تازه درمورد اقتصاد امريكا و به‌خصوص اطلاعاتي درمورد كاهش نرخ بيكاري، احتمال افزايش دوباره ارزش دلار نيز وجود دارد. به اين ترتيب بازهم طلا در مسير نزولي قرار مي‌گيرد. پيش‌بيني سايت كيتكو نيز نشان مي‌داد كه طلا نمي‌تواند به حركت در مسير صعودي چندان اميدوار باشد. امروز وضعيت بورس‌هاي اروپا و امريكا نيز به سمت شاخص مثبت پيش مي‌رفت.

 به گزارش رويترز، جيمز گاردينر، تحليلگر بازار طلا در اين باره گفت: «تحولات ارزش دلار همچنان عامل اصلي سرعت بخشيدن به تغييرات قيمت در بازار طلاست. البته دليل عمده افزايش قيمت قابل‌توجه طلا، پيش‌خريدهاي صورت گرفته است.»وي افزود: «در قسمت كاهشي حمايت اوليه را در رقم حدود 1181 تا 1182 دلار شاهد خواهيم بود و در قسمت افزايشي مقاومت كليدي در سطح 1200 دلار خواهد بود.»

 بازار ايران در يخبندان انتظار

سردرگمي در بازار ايران خودش را در قالب سكون قيمت‌ها نشان مي‌دهد. شايد بازار ارز و سكه كمتر در اين موقعيت ثبات قيمتي حال حاضر قرار گرفته بود، با شروع هفته تا روز گذشته نه تغيير چنداني در بازار ارز كشور به‌وجود آمد و نه تغييري در بازار طلا و سكه كشور احساس شد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد در چهار روز گذشته دلار بر نرخ 3248 مانده بود تا صرافي‌ها تابلوهاي خود را بدون تغيير قرار دهند.

صرافان در بازار اظهار داشتند كه انتظارات براي نتايج مذاكرات بازار را بيش از گذشته تحت‌تاثير قرار داده است. اما روز گذشته با شروع مذاكرات هسته‌يي دلار در نخستين تكان با 10 تومان افزايش به 3258 تومان رسيد تا نشان دهد واكنش‌ها به‌نتايج مذاكرات منفي است.

سكه همچنين روز گذشته همراه با تحول در بازار طلاي جهاني با افزايش قيمت روبه‌رو شد. سكه با افزايش قيمت 6 هزار توماني در بازار به 919 هزار تومان رسيد كه اين قيمت در 20 روز گذشته در اين بازار بي‌سابقه بود، سكه كه در دو هفته گذشته به زير سطح 900هزار تومان رسيده بود، نتوانست در اين سطح دوام بياورد و تحت‌تاثير دلار در ايران و طلا در جهان بار ديگر روند صعودي خود را آغاز كرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها