کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

افزایش 1847 واحدی شاخص بورس در اولین روز کاری سال 1400


کد خبر : ۸۱۵۱۰یکشنبه، ۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵:۱۰۱۲۲۵ بازدید

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در اولین روز کاری سال جدید و قرن جدید امروز با رشد 1847 واحدی روبرو شد.

امروز شنبه هفتم فروردین 1400 اولین روز کاری بورس اوراق بهادار تهران در سال جدید و قرن جدید بود، گرچه در ساعات ابتدایی معاملات شاخص کل با ریزش همراه بود، اما بعد از آن بازار توانست جبران کند و در نهایت در پایان ساعت معاملاتی امروز شاخص کل با رشد 1847 واحد روبرو شد و روی نقطه یک میلیون و 309 هزار و 554 واحد ایستاد.

همچنین ارزش روز بازار در بورس تهران به 5 میلیون و 229 هزار میلیارد تومان رسید. اگر ارزش روز شرکت‌های فرابورس را هم به این رقم اضافه کنیم،‌ارزش روز شرکت‌های بورسی و فرابورسی امروز به بیش از 6 میلیون و 400 هزار میلیارد تومان رسیده است.

معامله گران امروز در بورس تهران بیش از 7 .3 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 615 هزار نوبت معامله و به ارزش 5063 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

اگر ارزش معاملات فرابورس که امروز به بیش از 1499 میلیارد تومان رسید را هم در نظر بگیریم، معامله گران امروز در اولین روز معاملاتی سال و قرن بیش از 6562 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز همه شاخص‌های بورس مثبت و سبز بودند، اما میزان رشد شاخص‌ها زیر نیم درصد بوده است، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 14 صدم درصد رشد کردند و شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هموزن 46 صدم درصد ارتقاء یافتند.

شاخص آزاد شناور 15 صدم درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس فقط 19 صدم درصد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس 8 صدم درصد رشد کرد.

امروز نمادهای مپنا، پالایش نفت تهران، ‌ایران‌خودرو، مخابرات و سرمایه گذاری غدیر بودند و در جناح مقابل پتروشیمی خلیج فارس و ملی مس بیشترین اثر کاهشی بر شاخص بورس را داشتند.

نمادهای پرتراکنش امروز شامل پالایش نفت تهران، سایپا، ایران خودرو، پالایش نفت اصفهان، معدنی اوپال کانی پارس، ملی مس ایران و فولاد مبارکه بودند.

در فرابورس ایران هم شاخص کل امروز 48 واحد رشد کرده و به رقم 18 هزار و 38 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 235 هزار میلیارد تومان رسید . معامله گران امروز افزون بر یک میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در فرابورس در قالب 301 هزار فقره معامله و به ارزش 1499 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای بیمه پاسارگاد، اریاساسول، توزیع داروپخش، بیشترین اثر تقویتی بر شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای پتروشیمی مارون،‌ پتروشیمی زاگرس، صبا تأمین و فولاد ارفع به ترتیب بیشتری اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را داشتند.

نمادهای پرتراکنش شامل ذغال سنگ پروده طبس، دامپروری ملارد شیر، پتروشیمی ارومیه، پتروشیمی تندگویان، رایان هم‌افزا، توسعه و عمران استان کرمان و ذوب‌آهن اصفهان بودند.

واحدهای پالایش یکم امروز به 8303 تومان رسید و در روز جاری هر واحد این صندوق سرمایه گذاری 3.6 درصد افت ارزش داشت، با این وجود هنوز خریداران این واحد با 17 درصد زیان همراه هستند. این در حالی است که مقامات دولتی از جمله وزیر اقتصاد بارها قول داده بودند کسانی که واحدهای سرمایه گذاری پالایش یکم را خریداری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند سود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و دولت با تخفیف‌هایی که در نظر می‌گیرد، اجازه نمی‌دهد خریداران واحدهای پالایش یکم و یا دارا یکم زیان ببینند که این وعده هنوز محقق نشده است.

به گزارش فارس، طبق توصیه قاطبه کارشناسان و مسؤولان بورس سرمایه گذاری در بورس باید از محل پس‌اندازهایی صورت گیرد که نیاز فوری به آن نیست و سرمایه گذاری در بورس طبق تجربه و توصیه کارشناسان یک سرمایه‌گذاری حداقل یک ساله است و بنابراین نباید دارایی‌های مورد استفاده مانند خانه و یا زمین یا طلا و ارز را برای سرمایه گذاری در بورس بفروشیم بلکه باید از محل سرمایه گذاری در بورس بتوانیم دارایی‌هایی مانند ماشین و یا خانه خریداری کنیم.

همچنین سرمایه گذاری در بورس باید عمدتاً به صورت غیرمستقیم یعنی از طریق خرید سهام صندوق‌های سرمایه گذاری صورت گیرد و یا کسانی که مستقیما می‌خواهند سهام شرکت‌ها را خریداری کنند باید دانش و تجربه داشته باشند و همچنین فرهنگ سهامداری در بین آنها رواج پیدا کند تا دچار زیان نشوند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها