کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سیگنال های متناقض به بازار ارز در سال 1400


کد خبر : ۸۱۲۹۷جمعه، ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳:۳۱۱۳۵۹۱ بازدید

دلار سال 1399 را با 14 هزار تومان آغاز کرد و اکنون، ماه‌ پایانی سال را با نوساناتی جزئی در کانال 24 هزار تومان سپری می‌کند. اما اینکه نرخ دلار ...
 سیگنال های متناقض به بازار ارز در سال 1400 سیگنال های متناقض به بازار ارز در سال 1400

دلار سال 1399 را با 14 هزار تومان آغاز کرد و اکنون، ماه‌ پایانی سال را با نوساناتی جزئی در کانال 24 هزار تومان سپری می‌کند. اما اینکه نرخ دلار در سال 1400 چه مسیری را برای حرکت خود انتخاب می‌کند، پرسشی است که کارشناسان و فعالان بازار پاسخ‌های متفاوتی را برای آن مطرح می‌کنند. برخی‌ها از در رفتن فنر ارز در سال 1400 می‌گویند و در مقابل عده‌ای ثبات در بازار ارز را برای سال آتی پیش‌بینی می‌کنند و همچنان این سوال که سرنوشت دلار در سال جدید چه خواهد بود بر جای خود باقی است.

نرخ ارز یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین مولفه‌ها اقتصادی برای بازارهای موازی است. به عبارتی دیگر تمام بازارهای اقتصادی برای حرکت پیش از هر مولفه دیگری به نرخ ارز توجه کرده و بر مبنای آن مسیر حرکتی خود را انتخاب می‌کنند. به همین دلیل کارشناسان و تحلیلگران کنترل و نظارت بر بازار ارز را یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین برنامه‌ها برای مدیریت اقتصاد می‌دانند. این در حالی است که وقتی کشور با مشکلاتی همچون تحریم، سوءمدیریت و اتفاقاتی ناگهانی مانند بیماری کرونا مواجه شود اهمیت نظارت و مدیریت بر نرخ ارز دوچندان می‌شود. بنابراین با توجه به سال سخت 99 برای اقتصاد ایران و همچنین رکوردشکنی‌های نرخ ارز در سال جاری، چگونگی قیمت دلار در سال آتی یکی از مهم‌ترین پرسش‌های مطرح شده است. همانطور که پیش‌تر گفته شد صاحب‌نظران، کارشناسان و مسئولان در خصوص این پرسش نظرات متفاوتی را مطرح می‌کنند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران: بودجه ۱۴۰۰ منجر به در رفتن فنر ارز می‎شود

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران در بیست و یکمین جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به بودجه سال 1400 درباره افزایش نرخ ارز در سال آینده هشدار داد و گفت: «با توجه به بودجه سال آینده پیش‌بینی می‌شود در سال آینده مجدد جهش قیمت ارز و افزایش قیمت‌ها را شاهد باشیم.»

رئیس اتاق بازرگانی تهران در بخش دیگری از صحبت‌های گفته است: «نااطمینانی از وضعیت اقتصاد در کشور در سال آینده است نگران مهمی را برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است برخی از متغیرهای اقتصادی همچنان وضعیت نامشخصی دارد، نرخ ارز، بهای حامل‌های انرژی، نرخ سود بانکی در سال 99 شاهد نوسانات شدید 80 درصدی نرخ ارز بودیم که اگر چه هشدارهای زیادی داده شد اما این امکان وجود دارد که در سال آینده با توجه به بودجه‌ای که دولت ارائه داده و مجلس در حال تصویب آن است تورم بالایی داشته باشیم و مجددا فنر ارز از جا در رود و مجدا شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم.»

وعده کاهش نرخ ارز توسط رئیس‌جمهور

این در حالی است که طی چند ماه اخیر بارها رئیس جمهور وعده کاهش قابل توجه نرخ دلار در سال 1400 را داده است، البته بسیاری از کارشناسان معتقدند سقوط دلار تا کانال‌های گفته شده توسط رئیس دولت امکان‌پذیر نخواهد بود. به گفته آنها عوامل متعددی در تعیین نرخ ارز برای سال آتی تاثیرگذار است که با توجه به این عوامل ریزش دلار تا زیر 20 هزارتومان کمی غیرمنطقی خواهد بود. اما چه عواملی در تعیین نرخ ارز در سال 1400 موثر است؟

بررسی عوامل موثر در تعیین قیمت دلار 1400

به گفته کارشناسان چگونگی ارتباطات بین‌المللی در سال آتی، بودجه سال 140، تحریم‌ها، وضعیت کرونا و انتخابات ریاست جمهوری از جمله عوامل تاثیرگذاری است که می‌تواند مسیر حرکت اقتصاد و به خصوص نرخ ارز را برای سال آتی مشخص کند. در این راستا محمدصادق مفتح، اقتصاددان با بررسی عواملی همچون احتمال کاهش تنش‌های سیاسی، کرونا، بودجه و... به «ابتکار» گفت: مسائلی همچون کرونا، انتخابات ریاست جمهوری، احتمال کاهش تنش‌های سیاسی و .. حتما دارای جنبه‌های روانی برای بازار آزاد ارز خواهد بود اما موثرترین عامل در بازار ارز که تعیین‌کننده قیمت خواهد بود بحث عرضه و تقاضا است.

وی اظهار کرد: بنابراین عوامل گفته شده که دارای جنبه‌های روانی است تنها به عنوان ابزار تشدید‌کننده می‌تواند اثرات را کم و یا زیاد کند. این اقتصاددان در ادامه افزود: اگر بتوان بخش تقاضا را با عرضه مناسب کنترل کرد طبعتا بازار آرام‌تر خواهد شد.

دلار 1400 چند؟

محمد احمدی، کارشناس بازار ارز نیز با اشاره به سیگنال‌های مثبتی که به بازار مخابره می‌شود به بررسی وضعیت نرخ دلار در سال آتی پرداخت و در این خصوص به «ابتکار» گفت: این‌ روزها یک‌ سری سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی برای سال آتی به بازار مخابره می‌شود که می‌توان بر اساس این سیگنال‌ها گفت که حداقل در سال آتی ما نوسانات شدیدی را در بازار ارز تجربه نخواهیم کرد و روند بازار، با ثبات نسبی بیشتری ادامه پیدا می‌کند.

این کارشناس بازار ارز با بیان اینکه اعلام عدد برای قیمت دلار کار دشواری است ادامه داد: نرخ دلار یک عدد است و عدد هم به راحتی قابل پیش‌بینی نیست، اما با توجه به برخی از مسائل داخلی و بین‌المللی من گمان می‌کنم که نرخ دلار در سال آتی با حفظ روند با ثبات در محدوده 18 تا 20 هزار تومان باشد.

تاثیر گشایش‌های سیاسی بر بازار ارز

احمدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به احتمال گشایش‌های سیاسی و تاثیر آن بر بازار ارز، افزود: برای ثبات نرخ ارز در سال آتی دلایلی مطرح است، یکی از این دلایل احتمال گشایش‌های سیاسی بوده و ما امروز شاهد نشانه‌های آن در اقتصاد هستیم. هرچند که هنوز اتفاق اصلی (لغو تحریم‌ها) رخ نداده است اما محدودیت‌ها کاهش پیدا کرده و این مسئله می‌تواند پیامدهای مثبتی را به دنبال داشته باشد.

این کارشناس بازار ارز در ادامه به آزادسازی منابع ارزی ایران اشاره کرد و در این‌باره گفت: یکی دیگر از مسائل تاثیرگذار آزادسازی منابع ارزی ایران است. هنگامی که منابع ارزی ما در عراق، کره، هندوستان و ... رفع مسدودی شود و به دست کشور برسد قطعا تاثیری مهمی در بازار ارز خواهد داشت.

بازگشت مشتریان قدیمی نفت، سیگنال مثبتی برای بازار ارز

وی با اشاره احتمال افزایش صادرات نفت و تاثیر آن در نرخ ارز ادامه داد: درخصوص بحث صادرات نیز گشایش‌های در نظر گرفته شده است، آنطور که گفته می‌شود صادرات نفت به چین نسبت به ماه‌های گذشته افزایش داشته و احتمال بازگشت مشتریان قدیمی نیز وجود دارد. بنابراین منابع درآمدی ما در حال افزایش است و این مسئله نیز تاثیر قابل توجهی را بر بازار خواهد داشت.

این کارشناس بازار ارز اظهار کرد: همانطور که اشاره کردم بر اساس این عوامل پیش‌بینی می‌شود روند بازار ارز در سال آتی باثبات باشد./ ابتکار



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها