کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

معامله 70 میلیارد تومانی برخی از مجوزها!


کد خبر : ۸۱۲۶۹چهارشنبه، ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۴:۰۱۷۰۱۸ بازدید

رییس مرکز پایش و بهبود محیط کسب وکار وزارت اقتصاد گفت: در حال حاضر نرخ خرید و فروش برخی از مجوزها به 70 میلیارد تومان رسیده‌ است.
معامله 70 میلیارد تومانی برخی از مجوزها!معامله 70 میلیارد تومانی برخی از مجوزها!

علی فیروزی در گفت‌وگو با ایلنا درباره خرید و فروش انواع مجوز کسب‌و کار با نرخ‌های نجومی اظهار داشت: هر مجوزی بالقوه می‌تواند فسادآفرین باشد در جامعه ما هم در بُعد اداری و هم بُعد بخش‌خصوصی مجوز زده و مجوز محور هستیم و از این ابزار (مجوز) در همه بخش‌ها استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه این روند در دنیا تغییر کرده است، ادامه داد: قاعده دنیا دیگر این روند نیست که مجوز حالت کنترل پیشینی داشته باشد و در دنیا به حالت مجوز با ایفای نقش پسینی تبدیل شده‌ است. در دنیا کسانی که مجوز یک کسب و کار می‌گیرند باید استانداردهایی را رعایت کنند وگرنه هم آن کسب و کار تعطیل می‌شود و هم برای آن فرد محرومیت اجتماعی در نظر گرفته می‌شود.

رییس مرکز پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد افزود: البته باید گفته شود که در دنیا ارایه مجوز زمان‌بر نیست و تمام استعلامات مورد نیاز انجام می‌شود بدون اینکه کسی را درگیر کنند.

فیروزی تاکید کرد: متاسفانه نظام مجوزدهی در ایران نظام امضا طلایی است به این معنا که برای ارایه یک مجوز اصلی آنقدر استعلامات دستی می‌گیرند و پروسه طولانی مدتی دارد که درخواست کننده خسته می‌شود. برای مثال فردی با یک میلیارد تومان سرمایه گذاری سراغ مجوز که می‌رود یک سال دیگر به فرد داده می‌شود که این مدت زمان 20 درصد نرخ استهلاک پول دارد. در این شرایط  همین مجوز را ممکن است فردی 50 میلیون تومان به فروش گذاشته باشد بنابراین 150 میلیون تومان به صرفه‌تر است و کسی هم از خرید و فروش آن ناراضی نیست.

وی با اشاره به نرخ خرید و فروش مجوزهای خاص اظهار داشت: در حال حاضر مجوز‌هایی با نرخ 70 میلیارد تومانی خرید و فروش می‌شوند که البته در حال رفع این موضوع هستیم و به زودی مجوز این بخش آزاد می‌شود.

رییس مرکز پایش و بهبود محیط کسب وکار وزارت اقتصاد با بیان اینکه هر چیزی شبیه مجوز چه در اختیار دولت، چه بخش خصوصی‌ و اتحادیه، انجمن و ...می‌تواند فسادانگیز باشد، ادامه داد: بنابراین در نظام مجوز دهی راهی نداریم جز اینکه پارادایم را تغییر دهیم و اینکه خرید و فروش مجوز را جرم تلقی کنیم.

فیروزی گفت: در برخی از جلسات عده‌ای با افتخار اعلام می‌کنند که مجوز خریداری کردند و آن را شبیه به سهم الشرکه می‌دانستند در حالی که این تصور درست نیست. مجوز ابزار حاکمیت است برای حکمرانی و خرید و فروش مجوز به معنای داد و ستد ابزار حاکمیت است.

وی افزود: شرایط برای ارائه مجوز وقتی سختیگرانه باشد، عده‌ای که دارنده مجوز هستند بر روی آن مجوز قیمت گذاری و آن را قابل خرید و فروش می‌کنند بنابراین وقتی هر اقدامی را به اخذ مجوز گره می‌زنیم باید انتظار این را داشته باشیم که فساد در آن حوزه اتفاق بیفتد.

رییس مرکز پایش و بهبود محیط کسب وکار وزارت اقتصاد با بیان اینکه موضوع عجیب‌تر به ارث رسیدن مجوز است، گفت: دیده شده که عده‌ای مجوز سردفتری پیش فروش می‌کنند یعنی فردی که 5 سال دیگر بازنشست می شود مجوز خود را پیش فروش می‌کند که این موضوع ترسناک‌تر از خرید و فروش مجوز است که البته قرار شده دستگاه قضایی به این موضوع ورود کند.   

فیروزی ادامه داد: برخی از این انتقلات به صورت صلح عمری است و خریدو فروشی صورت نمی گیرد.

وی با تاکید بر اینکه باید پارادایم نظام مجوز دهی تغییر کند، گفت: باید قوانین مرتبط تغییر کنند یا اصلاح شوند که از این رو طرح تهسیل برخی از مجوزهای کسب و کار را مجلس پیگیری می‌کند و اصلاح ماده 7 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 در مجلس در حال انجام است.

رییس مرکز پایش و بهبود محیط کسب وکار وزارت اقتصاد افزود: در این باره همچنین دو مصوبه هیات وزیران داده که تکلیف شده کد یکتای مجوز صادر شود به این معنا که اگر کسی مجوزی گرفته آن دستگاه مکلف است، اطلاعات هویتی و مجوزی که درخواست داده با ذکر تاریخ و مکان مجوز را برای وزارت اقتصاد ارسال کند تا کد یکتا برای آن مجوز داده‌ شود که از آن پس،  مجوز قابل واگذاری نبود و از این طریق جلوی دلالی مجوز و خلق یک شبه مجوز گرفته می‌شود و می‌دانیم هر فرد چند مجوز برای چه بخش‌هایی دارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها