کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آمريكا نمی تواند اقتصاد جهانی را به دوش بكشد


کد خبر : ۸۰۷۶یکشنبه، ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۰:۲۵۱۶۲۱ بازدید

نشست دو روزه گروه 20 در استراليا در شرايطي آغاز شد كه رهبران غربي، ولاديمير پوتين رييس‎جمهوري روسيه را در ارتباط با بحران اوكراين به‌شدت مورد ...

نشست  دو روزه گروه 20 در استراليا در شرايطي آغاز شد كه رهبران غربي، ولاديمير پوتين رييس‎جمهوري روسيه را در ارتباط با بحران اوكراين به‌شدت مورد انتقاد قرار داده و تهديد كردند در صورتي كه روسيه نيروها و تسليحات خود را از اين كشور خارج نكند تهديدهاي بيشتري را عليه اين كشور درنظر خواهند گرفت.

رهبران گروه 20 در نشست دو روزه بريسبان استراليا درخصوص راهكارهاي افزايش رشد و رونق اقتصادي جهان بحث و تبادل‌نظر خواهند كرد. اصلاح سياست‌هاي داخلي با هدف ايجاد ميليون‌ها فرصت شغلي از مهم‌ترين اولويت‌هاي اين نشست خواهد بود. كشورهاي گروه 20 كه 85درصد اقتصاد جهان را تشكيل مي‌دهند قصد دارند تا به هدف رشد اقتصادي دو درصدي جهاني با افزايش سرمايه‌گذاري در زيرساخت‌ها، اصلاحات مالي و تشويق تجارت آزاد دست يابند. به گزارش رويترز، در اين نشست كه تحت تاثير بحران اوكراين قرار گرفته، انتظار مي‌رفت كه ولاديمير پوتين به‌دليل نقشي كه رهبران غربي معتقدند روسيه در بحران اوكراين دارد با برخورد خصمانه اين رهبران مواجه شود ازجمله اينكه باراك اوباما رييس‎جمهوري امريكا، در آستانه نشست گفته بود خشونت روسيه عليه اوكراين يك تهديد جهاني بود. در همين حال شوراي اروپا نيز از مسكو خواسته تا فشار بيشتري را بر شورشيان حامي روسيه وارد كند تا آتش‌بس را بپذيرند. سخنگوي كاخ كرملين تاكيد كرده روسيه دخالتي در درگيري‌ها نداشته است.

 پوتين زودتر از موعد مقرر استراليا را ترك مي‌كند

رويترز از استراليا گزارش مي‌دهد، يكي از اعضاي هيات روسي كه همراه ولاديمير پوتين به استراليا سفر كرده اعلام كرده كه رييس‌جمهوري اين كشور احتمالا به دليل انتقادهاي گسترده رهبران غربي پيش از موعد مقرر استراليا را ترك خواهد كرد.»

رويترز پيش‌تر گزارش داده بود: «با وجود انتقادهاي گسترده، ولاديمير پوتين در تمام لحظات لبخند بر لب دارد و دست رهبران جهان ازجمله توني ابوت، نخست‌وزير استراليا را مي‎فشارد. كسي كه روسيه را به‌دليل سقوط هواپيماي مسافربري (MH17) برفراز اوكراين تهديد به برخورد فيزيكي كرده بود. پوتين در آستانه اجلاس گروه ۲۰ گفته بود كه تحريم‌هاي امريكا و اتحاديه اروپا عليه روسيه، به اين كشور ضربه‌يي نخواهد زد اما به ضرر اقتصاد جهان خواهد بود.پوتين همچنين گفته بود كه روسيه سقوط بسيار شديد قيمت انرژي را منتفي نمي‌دانند و چنين سناريويي را در نظر دارند اما حتي در اين‌صورت با استفاده از ذخاير انباشته شده تمام تعهدات اجتماعي خود را اجرا كرده و اقتصاد كشور را سرپا نگه خواهند داشت.

ولاديمير پوتين در شرايطي از ضربه نخوردن كشورش از جانب تحريم‌ها سخن مي‌گويد كه به اعتقاد كارشناسان، همزمان شدن اعمال تحريم‌ها و كاهش بي‌سابقه قيمت نفت اقتصاد روسيه را به‌شدت تحت فشار قرار داده است. اين درحالي است كه پوتين خود در آستانه نشست 20 به احتمال كاهش بيشتر قيمت نفت اشاره كرده است. پوتين در مصاحبه با ايتارتاس گفته بود: «درباره تمام سناريوها ازجمله كاهش به‌اصطلاح فاجعه‌بار بهاي انرژي فكر مي‌كنيم كه كاملا ممكن است و آن را امكان‌پذير مي‌دانيم.

 وزارت اقتصاد، وزارت دارايي و دولت در مجموع چگونگي رشد اقتصاد در رابطه با هركدام اين سناريو را محاسبه مي‌كنند. اما كشور‌هاي داراي اقتصاد درحال توسعه به‌ويژه كشورهايي كه داراي چنين ذخاير زيادي همچون روسيه نيستند، در اين شرايط دچار وضع دشواري مي‌شوند.» پوتين گفت: «در هرحال اميدوارم در اجلاس سران گروه 20 در استراليا بحث عمومي داشته و در رابطه با تغيير اوضاع و رفع عدم توازن‌هاي فعلي تصميم مشتركي بگيريم.»

 امريكا نمي‌تواند اقتصاد جهاني را  به دوش بكشد

رييس‌جمهور امريكا نيز شنبه تاكيد كرد كه امريكا نمي‌تواند اقتصاد جهاني را به دوش بكشد. به گزارش خبرگزاري فرانسه، اوباما از رهبران ساير كشورهاي گروه 20 خواست تا براي دستيابي به رشد اقتصادي بالاتر به صورت جمعي تلاش كنند. اوباما در حاشيه اين نشست گفت: در سال‌هاي گذشته امريكا بيشتر از ساير كشورهاي توسعه‌يافته در مجموع افراد را به سر كار بازگردانده است. نرخ بيكاري امريكا در ماه اكتبر به كمتر از 5.8درصد رسيده كه پايين‌ترين رقم از جولاي 2008 ميلادي است. ولي نمي‌توان از امريكا انتظار داشت تا همه اقتصاد جهاني را بر دوش بكشد.

 بنابراين در بريسبان، گروه 20 مسووليتي براي اقدام، رونق تقاضا و سرمايه‌گذاري بيشتر در زيرساخت‌ها و ايجاد فرصت‌هاي شغلي خوب براي مردم همه كشورها خواهد داشت.»رييس‌جمهوري امريكا همچنين از تعهد دولتش براي تقويت روابط با منطقه آسيا- اقيانوسيه دفاع كرد و گفت: «اگرچه بحران‌هاي مناطق ديگر جهان نيازمند توجه من است اما اين مساله موجب نمي‌شود كه توجه به اين منطقه كاهش يابد.»اوباما گفت: «برخي مواقع عده‌يي نسبت به ايجاد تعادل مجدد ابراز ترديد مي‌كنند و اين پرسش را مطرح مي‌كنند كه آيا امريكا مي‌تواند اين روند را حفظ كند. من به اينجا آمده‌ام تا بگويم رهبري امريكا در آسيا- اقيانوسيه يك تمركز اساسي در سياست خارجي من بوده است.» در ادامه اوباما بيشتر سخنانش را به روابط پيچيده ميان امريكا و چين اختصاص داد و گفت: «پكن قطعا نقش مهمي در آينده آسيا- اقيانوسيه ايفا خواهد كرد... هر نظم امنيتي موثري در آسيا نبايد براساس جو نفوذ يا تحميل و تهديد باشد و كشورهاي بزرگ‌تر براي كشورهاي كوچك‌تر قلدري كنند. بلكه اين نظم امنيتي بايد براساس امنيت مشترك، قوانين بين‌المللي و هنجارها باشد و به حل صلح‌آميز اختلافات بينجامد.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها