کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

باختن دلار در دقيقه 90


کد خبر : ۸۰۷۵یکشنبه، ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۲:۳۹۲۸۸۸ بازدید

در آخرين ساعات معاملات بازار لندن، بهاي طلا 26 دلار گران شد و به مرز 1190 دلار رسيد. اين اتفاق در شرايطي رخ داد كه تمامي ...

در آخرين ساعات معاملات بازار لندن، بهاي طلا 26 دلار گران شد و به مرز 1190 دلار رسيد. اين اتفاق در شرايطي رخ داد كه تمامي مولفه‌ها از كاهش قيمت طلا خبر مي‌داد. بهبود وضعيت اقتصادي امريكا و كاهش ميزان تقاضا در بازارهاي جهاني همگي نشان مي‌داد كه قيمت اين فلز گرانبها به‌زودي كاهش مي‌يابد ولي برخلاف تصور فعالان بازار طلا گران شد.

كاهش ناگهاني ارزش‌دلار در برابر ارزهاي معتبر بين‌المللي موجب شد تا قيمت طلا در آخرين لحظات مبادلات روز جمعه با افزايش روبه‌رو شود. براساس اين گزارش قيمت طلا كه در ساعات نخست روز جمعه با كاهش روبه‌رو شده و براي لحظاتي به 1145‌ دلار رسيده بود با افزايش بيش از 40‌ دلاري روبه‌رو شده و به مرز 1190‌ دلار رسيده است.

به اعتقاد تحليلگران اقتصادي كاهش ناگهاني ارزش ‌دلار موجب هجوم سرمايه‌گذاران براي خريد طلا شده و اين مساله تاثير زيادي بر افزايش چشمگير قيمت اين فلز زرد داشته است. افزايش دراماتيك قيمت طلا در آخرين لحظات روز جمعه موجب شد تا يكي از بهترين روزهاي عملكرد قيمت طلا در ماه‌هاي اخير رقم بخورد. قيمت طلا براي دومين هفته متوالي با افزايش يك‌درصدي روبه‌رو شده است. فعالان بازار اعتقاد دارند كه روند كنوني در بازار طلا تداوم چنداني نخواهد داشت و همزمان با انتشار گزارش‌هايي تازه در مورد وضعيت اقتصادي امريكا بازهم طلا ارزان مي‌شود. در‌حال‌حاضر نيز گمانه‌زني‌ها نشان مي‌دهد نرخ بيكاري امريكا كاهش يافته است. كاهش قيمت نفت نيز در روند كنوني بازار طلا اثري ندارد. به گفته فعالان بازار، قيمت طلا به‌شدت وابسته به آينده اقتصادي امريكا و چين شده است. برهمين اساس سياست‌گذاري‌هاي دولت اوباما مي‌تواند از ابتداي روز دوشنبه مقدمات كاهش يا افزايش قيمت طلا را فراهم كند.

بنا به گزارش وال‌استريت‌ژورنال، اين احتمال وجود دارد كه بانك مركزي ايالات متحده اقداماتي را در راستاي افزايش سود بانكي در اين كشور صورت دهد.

يكي ديگر از دلايل محتمل در زمينه افزايش ناگهاني قيمت طلا، اقدامات فعالان بازار طلا در راستاي جلوگيري از كاهش بيش از حد قيمت اين فلز گرانبهاست. به‌نظر مي‌رسد اقدام دولت روسيه در خريد ده‌ها تن طلا طي ماه‌هاي اخير نيز در افزايش قيمت طلا نقش داشته است. به گزارش گاردين، از بين 92.8 تن طلاي خريداري‌شده بين ماه‌هاي جولاي تا سپتامبر سال جاري، 59 درصد آن توسط بانك مركزي روسيه خريداري شده است.  درحالي اين اتفاق‌ها افتاد كه صبح روز جمعه برآورد اوليه از رشد اتحاديه اروپا اعلام شد كه رشد سه‌ماهه سوم سال را 0.8 درصد نشان مي‌داد. اين رشد از انتظارها بهتر بود. در بازارهاي جهاني ارز مهم‌ترين اتفاق تا صبح جمعه، سقوط دوباره ين ژاپن در مقابل‌دلار به كمترين حد در هفت‌سال اخير بود. يورو هم در اين روز در مقابل ‌دلار اندكي افت كرد.

با وجود انتشار آمار بهتر از انتظار رشد اتحاديه اروپا، رشد ضعيف آلمان و فرانسه و حفظ ركود در ايتاليا نگراني‌ها را باقي نگه داشته است.

  حال‌و‌هواي ارزها در دنيا

 در‌حالي‌كه ين ژاپن به پايين‌ترين ارزش خود در هفت‌سال گذشته رسيد، حالا وون كره‌جنوبي نيز سومين هفته كاهش پياپي خود را پشت‌سر گذاشت. شاخص‌دلار آسيا (شاخصي كه نرخ مبادله ارزهاي مهم آسيايي جز ين را با‌ دلار مي‌سنجد) در هفته گذشته با 0.4 درصد كاهش ارزش به 114.24 رسيد كه كمترين ميزان در 14 ماه گذشته محسوب مي‌شود. هر 1100.78 وون كره جنوبي نيز با 0.7‌ درصد كاهش ارزش با يك‌دلار در بازارها مبادله شد.

دلار سنگاپور نيز 0.7‌ درصد از ارزش خود را از دست داد و هر 1.2982 آن در ازاي يك‌دلار امريكا مبادله شد.

 كاهش ارزش روپيه اندونزي اما كمتر و حدود 0.3‌ درصد بود، با اين ميزان كاهش هر 12210 روپيه با يك‌دلار معامله شد. به گزارش اقتصادنيوز، باتوجه به رقابت شديدي كه توليد‌كنندگان كره‌جنوبي در صنايعي مانند خودرو و لوازم الكترونيكي با همسايگان ژاپني خود دارند، تضعيف ين ژاپن مي‌تواند علاوه بر ايجاد مشكل براي ژاپن باعث ضرر توليد و صادر‌كنندگان كره‌جنوبي شده و سهم آنها از بازارهاي بين‌المللي را كاهش دهد. ين ژاپن تنها در يك‌ماه گذشته حدود هشت‌درصد از ارزش خود در‌برابر ‌دلار را از دست داده است.

در بازار ایران :

دلار روز گذشته را با افت نرخ 15 توماني پشت‌سر گذاشت تا بعداز پشت‌سر گذاشتن پنج روز كانال 3250 توماني را رها كرده و وارد سطح 3240 شود. اسكناس سبز رنگ، شنبه را روي مدار كاهشي آغاز كرد و روز را با نزول به پايان رساند تا نشان دهد كه جو انتظاري را نسبت به مذاكرات 3 آذر برگزيده است. انتظاري كه در حالت خوش‌بينانه، توافق را در ذهن مي‌پروراند.

دلار هفته گذشته را با نوسان نرخ در بازه 3240 تا 3260 تومان طي كرد تا نوسانات اندكي را پشت‌سر بگذارد و آرامش نسبي را بر بازار حكمفرما كند.

اين درحالي است كه با نزديك شدن به دور بعدي مذاكرات هسته‌يي در 3 آذر بازار نسبت به اين واقعه حالت انتظاري برگزيده است و همين جو از ميزان تقاضا در بازار كاسته و نرخ دلار را با نزول 15 توماني در روز گذشته روبه‌رو كرده است، از سوي ديگر كاهش چشمگير ارزش دلار در بازارهاي جهاني از دو شب گذشته دلار ايران را نيز تحت تاثير قرار داده و موجب كاهش نرخ در روز شنبه شده است.تمام سكه روز گذشته واكنش خود به افزايش طلاي جهاني را با رشد 12هزار توماني نشان داد، تا پس‌‌از گذشت 10 روز كه روي محور كاهشي بود بار ديگر ورق برگردد و افزايش نرخ را آغاز كند.

اين درحالي است كه تمام سكه از تاريخ 14آبان و با افت بيش از حد طلاي جهاني محور كاهش را برگزيده بود. هر قطعه سكه بهار آزادي روز گذشته با ضريب رشد 1.33درصدي و افزايش قيمت 12هزار توماني به قيمت 916هزار تومان در بازار معامله شد. نيم سكه و ربع سكه نيز به ترتيب با افزايش قيمت 6 و 2 هزار توماني به قيمت 463 و 265 هزار تومان در بازار مورد معامله قرار گرفتند. هر گرم طلاي 18 عيار نيز با ضريب رشد 1.4 درصدي نسبت به روز گذشته‌اش به قيمت 94 هزار تومان در بازار معامله شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها