کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مذاکرات به احتمال 50 درصد تمدید می‌شود


کد خبر : ۷۹۹۶چهارشنبه، ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۸:۳۲۵۰۲۶ بازدید

پایگاه خبری المانیتور با بیان اینکه به نظر نمی‌رسد نشست‌های مسقط به گشایشی در روند مذاکرات منجر شده باشد، به نقل از یک دیپلمات 1+5 نوشت: مذاکرات به احتمال 50 درصد تمدید می‌شود.

پایگاه خبری المانیتور روز چهارشنبه در گزارشی با موضوع دور تازه مذاکرات هسته‌ای که در شهر مسقط عمان برگزار شد، نوشته است که به نظر نمی‌رسد دیدارهای صورت گرفته در سه روز گذشته، به گشایشی در روند مذاکرات منجر شده باشد، با این وجود دیپلمات‌ها همچنان امیدوار هستند که بتوانند تا ضرب‌الاجل آذر ماه به نوعی از توافق دست یابند.

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران روز دوشنبه پس از پایان دو روز مذاکره فشرده «محمد جواد ظریف» و «جان کری» وزیران خارجه ایران و آمریکا که با حضور «کاترین اشتون» هماهنگ‌کننده گروه موسوم به 1+5 برگزار شد، گفت هنوز نمی‌توان گفت که پیشرفتی در مذاکرات صورت گرفته است.

یک مقام آمریکایی نیز که در جمع خبرنگاران حاضر در هواپیمای کری، در مسیر مسقط به پکن، صحبت می‌کرد، گفته است که در حال حاضر هم احتمال توافق وجود دارد و هم احتمال عدم توافق و نمی‌توان به طور قطع در این مورد پیش‌بینی کرد.

بر اساس توافق موقت موسوم به «برنامه مشترک اقدام» که سال گذشته در شهر ژنو سوئیس به دست آمد و در تیر ماه به مدت چهار ماه تمدید شد، ایران و اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان تا روز سوم آذر (24 نوامبر) برای رسیدن به توافق جامع زمان دارند. اظهارات طرفین مبنی بر پابرجا بودن اختلافات موجب شده تا گمانه‌زنی‌هایی در مورد احتمال تمدید مجدد مذاکرات مطرح شود.

یک دیپلمات اهل یکی از کشورهای عضو گروه 1+5 در این رابطه به پایگاه «المانیتور» گفته است که به عقیده وی، هنوز 25درصد احتمال دارد که طرفین تا ضرب‌الاجل آذر ماه به توافق جامع دست یابند. به عقیده وی، 20درصد شانس هست که طرفین بر سر چارچوبی کلی به توافق برسند و در مقابل مذاکرات به احتمال 50درصد بار دیگر تمدید شده و ادامه می‌یابد. این دیپلمات از تکه کلامی همتایان ایرانی خود استفاده کرده گفته است که «انشاالله» مذاکرات شکست نمی‌خورد و احتمال از هم پاشیدن گفت‌وگوها تنها 5درصد است.

دور بعدی مذاکرات هسته‌ای روز 27 آبان در شهر وین اتریش برگزار می‌شود. انتظار می‌رود طرفین تا آن زمان دیدارهای دو و چند جانبه‌ای با یکدیگر داشته باشند. در حال حاضر آقای کری در پکن به سر می‌برد و قرار است در آنجا «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا را که برای شرکت در نشست آسیا-اقیانوسیه به چین سفر کرده، در جریان جزئیات مذاکرات قرار دهد. یک مقام آمریکایی روز سه‌شنبه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود دیدار کری و اوباما بسیاری از مسائل را روشن می‌کند



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها