کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رکورد 29 روزه معاملات بورس شکسته شد


کد خبر : ۷۹۹۱۷دوشنبه، ۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۶:۲۷۳۵۵۳ بازدید

بازار سرمایه کشور بعد از دو روز کاری رشد نسبتا یکپارچه، دیروز را هم صعودی آغاز کرد اما فروشندگان در چند مقطع قوی ظاهر شدند و تعداد ...
رکورد 29 روزه معاملات بورس شکسته شدرکورد 29 روزه معاملات بورس شکسته شد

بازار سرمایه کشور بعد از دو روز کاری رشد نسبتا یکپارچه، دیروز را هم صعودی آغاز کرد اما فروشندگان در چند مقطع قوی ظاهر شدند و تعداد زیادی از سهم های بازار را قرمزپوش کردند و تعداد زیادی هم صف فروش شدند.

در جریان رفت و برگشت بازار در معاملات دیروز، رکورد 29 روزه معاملات بورس شکسته شد. ضمن این که باز هم شاهد تاخیر جدی سامانه های معاملاتی و سایت مدیریت فناوری در نمایش قیمت ها و سفارش ها بودیم

دیروز شاخص کل بورس، در ادامه روندی که از انتهای هفته گذشته آغاز شده، صعودی آغاز به کار کرد و با رشد 30 هزار واحدی طی 40 دقیقه ابتدایی معاملات به سطح یک میلیون و 250 هزار واحد رسید اما بعد از این صعود ابتدایی، فروشندگان دست به کار شدند و با افزایش عرضه ها، بسیاری از نمادها را به محدوده منفی کشاندند. روند کاهشی شاخص کل ادامه یافت تا این که حدود 17 هزار واحد از رشد ابتدایی از دست رفت و  در نهایت  شاخص کل با رشد 12.5 هزار واحدی در سطح یک میلیون و 234 هزار واحد، معاملات دومین روز هفته را به پایان رساند. اگرچه شاخص کل بورس زیر فشار عرضه ها مثبت ماند اما شاخص کل هم وزن و شاخص کل فرابورس تاب نیاوردند و هر دو منفی شدند. موضوعی که نشان می دهد نمادهای کوچک تر در معاملات دیروز آسیب پذیرتر بوده و سریع تر به فاز منفی و صف فروش غلتیدند.

مرور روند نمادها هم نشان می دهد که حدود 65 درصد نمادهای بورسی دیروز منفی شدند و حدود نیمی از نمادها (48 درصد) هم صف فروش شدند. با این حال مثبت ماندن نمادهای بزرگی مثل شستا، ملی مس، هلدینگ خلیج فارس و فولاد مبارکه از شاخص کل حمایت کرد.در پی تغییر جهت معاملات و افزایش شدید حجم معاملات، دیروز شاهد مشکلات قدیمی در سامانه معاملات هم بودیم. به نحوی که در سامانه اکسیر قیمت ها با تاخیر چنددقیقه ای به روز می شد. دیروز حجم معاملات خرد در بورس و فرابورس به حدود 18 هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به روزهای قبل رشد قابل توجهی  را نشان می دهد.

این رقم بالاترین رقم در 29 روز کاری گذشته از 25 آذر به این سو است. در واقع بی اطلاعی از قیمت های واقعی، هراس معامله گران را بیشتر کرده است و باعث می شود سفارش خود را در کف قیمتی درج کنند تا بتوانند سهم را بفروشند. این موضوع به افزایش فشار فروش کمک می کند.با این حال علت اصلی افت قیمت ها در معاملات دیروز را باید در سود مناسبی که رشد سه روز اخیر نصیب معامله گران کوتاه مدتی کرده است جست وجو کرد. جایی که برخی تصمیم گرفتند سود این چند روزه را شناسایی و ذخیره کنند و لذا اقدام به فروش سهام کردند. این موضوع به سرعت دومینویی از عرضه ها ایجاد کرد و سهم های بسیاری را صف فروش کرد البته برخی سهم ها، صندوق های دولتی، بانکی ها و برخی سهم های بزرگ توانستند مثبت و بعضا صف خرید بمانند. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها