کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کارنامه 7 ماهه تولید خودرو در کشور منتشر شد


کد خبر : ۷۹۸۹چهارشنبه، ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۵:۰۵۳۹۸۲ بازدید

آمار تولید هفت ماه امسال خودروسازان در حالی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شد که سه خودروساز بزرگ کشور توانسته‌اند با تولید 481 هزار و 819 دستگاه محصول ...
کارنامه 7 ماهه تولید خودرو در کشور منتشر شدکارنامه 7 ماهه تولید خودرو در کشور منتشر شد

آمار تولید هفت ماه امسال خودروسازان در حالی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شد که سه خودروساز بزرگ کشور توانسته‌اند با تولید 481 هزار و 819 دستگاه محصول سواری، به رشدی 66.2 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دست یابند.

در این بین، ایران‌خودرویی‌ها با تولید 279 هزار و 37 دستگاه انواع محصولات سواری، رشدی 101.2 درصدی را تجربه کرده‌اند و سایپا نیز که 140 هزار و 438 دستگاه تولید داشته، رشدی 20.7 درصدی را به خود می‌بیند.از پارس‌خودرو نیز خبر می‌رسد که این شرکت با توجه به تولید 62 هزار و 344 دستگاهی اش طی هفت ماه امسال، توانسته 75.3 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد کند.در جمع خودروهای تولیدی، بیشترین درصد رشد همچنان در اختیار پژو 206 قرار دارد و پراید نیز کماکان پرتیراژترین به‌شمار می‌رود. از دیگر نکات قابل‌توجه آمار تولید هفت ماه امسال خودروسازان می‌توان تولید اندک دنا و سراتو اشاره کرد، خودروهایی که از اولی چند هزار دستگاه و از دومی چند صد دستگاه پیش فروش شده و مشخص نیست چرا خودروسازان تعادل را در تولید و پیش فروش آنها، رعایت نکرده‌اند.اما رشد تولید خودروهای سواری در هفت ماه امسال در حالی است که آمارها نشان می‌دهند خودروسازان در مهرماه و نسبت به شهریور، با افت تولید حدودا 12 هزار دستگاهی روبه‌رو شده‌اند. آن‌طور که خودروسازان می‌گویند، دلیل اصلی این افت، تعطیلات مهرماه (اعیاد غدیر و قربان) است، هرچند کارشناسان دلایل دیگری از جمله کاهش تقاضا را نیز در این افت تولید ماهانه، سهیم می‌دانند.هرچه هست، لکوموتیو صنایع ایران همچون ماه‌های گذشته روی ریل صعود در حرکت است و کارشناسان معتقدند این موضوع نقش مهمی در تداوم رشد اقتصادی کشور خواهد داشت، همان‌گونه که در رشد بهاري اقتصاد نیز خودروسازی از سهم قابل قبولی برخوردار بود. 

   206 گاز خورد

اما سری به کارنامه تولید هفت ماهه خودروسازان کشور بیندازیم و ببینیم آنها در تولید محصولات خود چه افت و خیزی را تجربه کرده‌اند.ابتدا از ایران‌خودرو شروع کنیم، شرکتی که تولید محصولات پژو در آن، دوباره جان گرفته و به‌نوعی راه برای بازگشت دوباره شریک فرانسوی (پژو) به کیلومتر 14 جاده مخصوص هموار شده است.طبق آمار اعلامی، ایران‌خودرو توانسته در هفت ماه امسال، با تولید 279 هزار و 37 دستگاه انواع محصولات سواری، به رشدی بیش از 101 درصد نسبت به هفت ماه مشابه سال گذشته دست یابد.در بین محصولات تولیدی ایران‌خودرو، بیشترین رشد را پژو 206 تجربه کرده؛ به‌نحوی‌که تولید این محصول به 55 هزار و 685 دستگاه در هفت ماه امسال رسیده و این عدد از رشد 243 درصدی تولید 206 نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته حکایت می‌کند.این خودرو در حال حاضر فقط در سه مدل تیپ 2 و تیپ 5 (مدل‌های‌هاچ بک) و V8 (صندوقدار) به تولید می‌رسد که البته 206 تیپ 2 پس از مدت‌ها غیبت، به‌تازگی به جمع میهمانان پژویی جاده مخصوص بازگشته است.ایران‌خودرویی‌ها چندی پیش اعلام کردند که با توجه به ساخت موتور TU3، تولید 206 تیپ2 را از سر گرفته‌اند و این خودرو با قیمتی کمتر از 206‌های فعلی به دست مشتریان خواهد رسید. در حال حاضر 206 تیپ 5 و V8 به ترتیب 37 میلیون و 700 تومان و 38 میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسند و تیپ دو قرار است چند میلیونی ارزان‌تر باشد.

دیگر پژویی ایران‌خودرو که در هفت ماه امسال با رشد تولید روبه‌رو شده، پژو 405 است، خودرویی که علاوه‌بر تهران، در سایت خراسان نیز به تولید می‌رسد. ایران‌خودرویی‌ها در مجموع 61 هزار و 854 دستگاه پژو 405 را در مدل‌های مختلف بنزینی و دوگانه سوز به تولید رسانده‌اند که این رقم در مقایسه با هفت ماه مشابه سال گذشته، رشد 95.2 درصدی تیراژ این محصول را نشان دهد. 405 یکی از قدیمی‌ترین محصولات ایران‌خودرو به‌شمار می‌رود؛ اما همچنان با تیراژ نسبتا بالایی به تولید می‌رسد و مشخص نیست چه زمانی تولید آن متوقف خواهد شد. مشابه وضع پژو 405 را پژوپارس نیز به‌نوعی دارد، چه آنکه این خودرو نیز با رشد تولید طی هفت ماه امسال مواجه شده و خودرویی نسبتا قدیمی به شمار می‌رود. آمارها می‌گویند پژوپارس در حال حاضر پرتیراژترین محصول ایران‌خودرو به حساب مي‌آيد و در هفت ماه سال جاری، 79 هزار و 587 دستگاه از آن به تولید رسیده است. با این حساب، پارس در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشدی 57.4 درصدی را به خود می‌بیند که نشان از علاقه زیاد ایران‌خودرویی‌ها به این محصول دارد.

ایران‌خودرویی‌ها پارس را در تمامی سایت‌هاي فعال داخلی خود به تولید می‌رسانند و طبق آمار، بیشترین تولید پارس را در سایت مرکزی و پس از آن در سایت خراسان داشته‌اند. این محصول در سایت‌های مازندران و فارس ایران‌خودرو نیز به تولید می‌رسد که البته در این سایت‌ها از تیراژ نسبتا پایینی برخوردار است. رشد تولید پژو در ایران‌خودرو در شرایطی است که مسوولان این شرکت از پیشرفت 95 درصدی مذاکرات خود با پژو صحبت به میان می‌آورند و حتی گفته می‌شود سه محصول جدید به نام‌های پژو 208، پژو 2008 و پژو 301 نیز قرار است میهمان کیلومتر 14 جاده مخصوص شوند. باید دید با آمدن این محصولات، ایران‌خودرو باز هم به تولید 405 و پارس و 206 ادامه می‌دهد یا اینکه قید آنها را خواهد زد. از پژویی‌ها که بگذریم، ایران‌خودرو در تولید سمند نیز با رشد تیراژ روبه‌رو شده و توانسته 56 هزار و 57 دستگاه از این خودرو را در دو سایت مرکزی و مازندران خود به تولید برساند. این آمار نشان می‌دهد که تولید سمند در هفت ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 101 درصد رشد کرده است. سمند لقب محصول ملی ایران‌خودرویی‌ها را یدک می‌کشد و این در حالی است که تیراژ آن از پژو 405 و پارس کمتر است.

در بین دیگر محصولات ایران‌خودرو اما سوزوکی گرندویتارا تک شاسی‌بلند ژاپنی و مونتاژی این شرکت، در هفت ماه امسال تنها 183 دستگاه تولید داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افتی 57 درصدی را به خود می‌بیند. مونتاژ این محصول برای مدتی به دلیل نبود قطعات، متوقف شده بود، اما با برطرف شدن نسبی مشکلات، ویتارا باز هم به جمع ایران‌خودرویی‌ها پیوسته و تیراژی 183 دستگاهی را از خود به جا گذاشته است.از ویتارا که بگذریم، ایران‌خودرو آمار چندان خوبی در تولید محصول جدید خود به نام «دنا» ندارد، چه آنکه در هفت ماه امسال، فقط 882 دستگاه از این خودرو به تولید رسیده است. این در شرایطی است که ایران‌خودرویی‌ها دنا را پیش فروش کرده‌اند و قرار بود از تابستان امسال، تحویل این خودرو به ثبت‌نام‌کنندگان آغاز شود.آن‌طور که مسوولان فروش ایران‌خودرو می‌گویند، دنا اگرچه قرار بود از مرداد ماه تحویل مشتریان شود، اما به دلیل اینکه این شرکت می‌خواهد خودرو موردنظر را بدون عیب و ایرادهای فنی اولیه، تحویل مشتریان بدهد، عرضه آن را به تاخیر انداخته است. اوضاع نه چندان مناسب تولید دنا در شرایطی است که رانا دیگر محصول ایران‌خودرو، تولیدی 17 هزار و 887 دستگاهی در هفت ماه امسال داشته و این آمار سبب شده رانا نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشدی 31.9 درصدی مواجه شود. 

   تولید لاک‌پشتی کیا سراتو

به کیلومتر 16 جاده مخصوص برویم و ببینیم سایپایی‌ها در هفت ماه امسال چه افت و خیزی در تولید داشته‌اند.آن طور که از آمار مشخص است، محصولات سایپا با رشد مواجه شده‌اند و این در حالی است که تولید سراتو با شیب بسیار اندکی در جریان است. سراتو که هم‌اکنون می‌توان مدل‌های وارداتی آن را در خیابان‌های کشور دید، دو سه ماهی می‌شود میهمان سایپایی‌ها شده، اما هنوز نتوانسته به تولید قابل توجهی دست پیدا کند.طبق آمار، در هفت ماه امسال تنها 57دستگاه سراتو در سایپا به مونتاژ رسیده و این در شرایطی است که سایپایی‌ها حدود 500 دستگاه از این خودرو را با زمان تحویل دوماهه، پیش فروش کرده‌اند. حال باید منتظر ماند و دید آیا ثبت‌نام‌کنندگان می‌توانند سراتوی خود را در 60 روزی که سایپا وعده کرده، تحویل بگیرند یا این خودرو نیز مانند بیشتر خودروهای پیش فروش شده در ایران، با تاخیر به دست آنها می‌رسد.

اما طبق آمار منتشر شده، سایپا در تولید پراید با رشد مواجه شده و این در حالی است که مسوولان این شرکت عنوان کرده‌اند از سال 96، تولید پراید به حداقل خواهد رسید.هرچه هست، پراید هم‌اکنون اصلی‌ترین محصول گروه خودروسازی سایپا به حساب می‌آید و در هفت ماه امسال 143 هزار و 585 دستگاه از آن مشترکا در سایپا و پارس‌خودرو به تولید رسیده است. با توجه به این آمار، تولید پراید در هفت ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 18.6 درصد رشد را به خود می‌بیند. پراید با وجود داخلی بودن، با افت شدید تولید طی سال‌های 91 و 92 (سال‌های تحریم) مواجه شد و قیمتش حالا از 20 میلیون تومان نیز عبور کرده است. از جمع پرایدهای تولیدی، 51 هزار و 104 دستگاه متعلق به پارس‌خودرو است و 92 هزار و 481 دستگاه دیگر آن را سایپایی‌ها تولید کرده‌اند.به جز پراید، سایپایی‌ها در تولید تیبا نیز با رشد مواجه شده‌اند، چه آنکه این خودرو با توجه به تیراژ 47 هزار و 684 دستگاهی خود توانسته رشدی 153.8 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به دست بیاورد.    تیبا هم‌اکنون در سایت‌های مرکزی و کاشان سایپا به تولید می‌رسد، هرچند تیراژ آن در سایت کاشان بیش از سه برابر تولید در سایت مرکزی است.

   مگان و تینا نیستند

اما از سایپا بگذریم و هفت کیلومتر پایین‌تر بیاییم و به پارس‌خودرو برویم، شرکتی که علاوه‌بر پراید، خودروهای دیگری مانند تندر90 و ساندرو را نیز تولید می‌کند. طبق آمار، این شرکت در هفت ماه امسال توانسته تنها 19 دستگاه مگان را به تولید برساند و این در حالی است که تولید این خودرو از چند ماه پیش متوقف شده است.بروز یک سری مشکلات میان پارس‌خودرو رنوپارس (تامین‌کننده قطعات تندر و مگان در ایران) سبب شده قلب مگان بایستد، آن هم در شرایطی که یک پک هزار و 500 دستگاهی از این خودرو، در ترکیه متوقف مانده و منتظر صدرو مجوز ترخیص است. گفته می‌شود رنو همچنان تمایل به تولید مگان در ایران دارد، اما ظاهرا پارس‌خودرویی‌ها برای این کار شرط و شروطی دارند و چون طرف فرانسوی زیر بار نرفته، آنها تمایلی به ازسرگیری تولید مگان نشان نمی‌دهند.کاهش شدید تولید مگان طی دو سال و نیم گذشته، قیمت این خودرو را به شدت افزایش داده، تا جایی که هم‌اکنون 104 میلیون تومان باید برای خرید آن هزینه کرد. به جز مگان؛ پارس‌خودرویی‌ها محصول دیگری به نام نیسان تیانا را نیز مونتاژ می‌کردند که این خودرو نیز ظاهرا برای همیشه با کیلومتر 9 جاده مخصوص وداع کرده است، زیرا پارس‌خودرویی‌ها در هفت ماه امسال حتی یک دستگاه از این میهمان ژاپنی را نیز مونتاژ نکرده‌اند.

   اوضاع متفاوت تندر

سری هم به تندر-90 بزنیم، خودرویی که مشترکا در ایران‌خودرو و پارس‌خودرو به تولید می‌رسد و اگرچه در هفت ماه امسال رشد تیراژ داشته، اما در حال حاضر اوضاع خوبی ندارد.
بنابر آمار، در مجموع 18 هزار و 49 دستگاه تندر-90 طی هفت ماه امسال در «جاده مخصوص» به تولید رسیده که نشان از رشد 38.7 درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد. 
در حالـــت تفکیکـــی، پارس‌خودرویی‌ها توانسته‌اند با تولید هشت هزار و 16 دستگاه تندر-90 طی هفت ماه امسال، به رشدی 7.6 درصدی دست پیدا کنند، حال آنکه ایران‌خودرو به‌واسطه تیراژ شش هزار و 854 دستگاهی تندر، رشدی 121 درصدی را به خود می‌بیند.رشد تولید هفت ماهه تندر در حالی است که طی هفته‌های اخیر، تیراژ این خودرو به شدت افت کرده و به حدود 30 دستگاه در هر یک از دو شرکت ایران‌خودرو و پارس‌خودرو رسیده است.

nkksjszsjlmalxb7wgpo.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها