کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

40 درصد متقاضیان در صف دریافت وام ازدواج


کد خبر : ۷۹۶۰۰چهارشنبه، ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۹:۱۷۱۷۳۵ بازدید

​مرکز پژوهش‌های مجلس ضمن ارائه پیشنهاد افزایش میزان وام ازدواج هر یک از زوج های زیر 25 سال به 70 میلیون تومان در سال آینده ...

مرکز پژوهش‌های مجلس ضمن ارائه پیشنهاد افزایش میزان وام ازدواج هر یک از زوج های زیر 25 سال به 70 میلیون تومان در سال آینده، اعلام کرد: بررسی عملکرد وام ازدواج طی 6 ماهه اول سال1399 ، نشان می‌دهد که نزدیک به 40 درصد از کل متقاضیان تسهیلات قرض‌الحسنه هنوز وام خود را دریافت نکرده‌اند.

 مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی به بررسی بخش زنان و خانواده در لایحه بودجه 1400 پرداخت.

در بخشی از این گزارش که به بررسی بند «الف» تبصره 16 لایحه بودجه سال آینده درباره اختصاص تسهیلات قرض الحسنه ازدواج قرار دارد، آمده است: «با توجه به عبارت صدر بند «الف» تبصره «16» که در آن به هدف تسهیلات قرض‌الحسنه یعنی «حمایت از ازدواج جوانان» اشاره شده، به‌نظر میرسد قرار دادن سقف سنی برای دریافت این تسهیلات در لایحه بودجه سال 1400 میتواند ایجاد مانعی برای سوءاستفاده از تسهیلات مذکور شود. زیرا بررسی عملکرد وام قرض‌الحسنه ازدواج از سوی بانک مرکزی نشان میدهد در سال 1398 (که تسهیلات ازدواج برای هریک از زوجین سیصد میلیون ریال بوده) 12981 فرد بالای 50 سال از این تسهیلات استفاده کرده‌اند.

*40 درصد متقاضیان در صف دریافت وام ازدواج در نیمه اول امسال

از سوی دیگر وابسته کردن تعیین شرط سنی به پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان و بانک مرکزی و سپس تصویب در هیئت وزیران ظرف مدت یک ماه می‌تواند بر روند دریافت تسهیلات تأثیرگذار باشد؛ زیرا بررسی عملکرد وام ازدواج طی 6 ماهه اول سال1399 ، نشان می‌دهد که نزدیک به 40 درصد از کل متقاضیان تسهیلات قرض‌الحسنه هنوز وام خود را دریافت نکرده‌اند. بنابراین میتوان گفت که موکول کردن تعیین شرط سنی به نهاد دیگری مشمول زمان خواهد شد و فرصت اعطای تسهیلات از بین خواهد رفت.

*پیشنهاد تعیین میزان وام ازدواج به صورت پلکانی

از سوی دیگر در راستای تشویق جوانان به امر ازدواج در سنین پایین‌تر و با توجه به تورم موجود، پیشنهاد می‌شود، میزان وام مذکور به‌صورت پلکانی تعیین گردد. به‌گونه‌‍‌ای که هریک از زوجهای زیر 25 سال مبلغ هفتصد میلیون ریال و هریک از زوجهای 25 تا 50 سال تمام پانصد میلیون ریال دریافت کنند».

براساس این گزارش، پیشنهاد بازوی کارشناسی مجلس برای اصلاح بند مذکور از تبصره 16 لایحه بودجه در تصویر زیر آمده است:

iwyccfa3p53kl1jxvl.jpg

*وضعیت پرداخت وام ازدواج در کدام استان‌ها بدتر است؟

گفتنی است براساس نامه وزارت ورزش و جوانان در تاریخ 28 مهرماه امسال در پاسخ به نامه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در مورخ 12 مهرماه،  تنها 62 درصد متقاضیان وام در 6 ماهه اول سال 1399 قادر به دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج شده‌اند. استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با 42 درصد، خراسان شمالی با 48 درصد، کرمان با 52 درصد، خوزستان با 55 درصد و اردبیل با 56 درصد به ترتیب کمترین درصد دریافت‌کنندگان وام را به خود اختصاص داده اند./ فارس



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها