کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دلار آزاد در حالت انتظار


کد خبر : ۷۹۶۰سه شنبه، ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۲:۲۲۲۷۷۶ بازدید

بازار دلار ايران كه سال 91 بيشترين واكنش‌ها را به نتايج اين جلسات و افزايش تحريم‌ها عليه ايران نشان داده نيز اين روزها بشكه باروتي است كه با چوب كبريت اعلام نتايج نهايي به انفجار مي‌رسد.

دور تازه و حساسي از مذاكرات هسته‌يي آغاز شد. نشستي كه قرار بود در تيرماه به نتيجه نهايي برسد ولي با خبر وجود پرانتزهاي مبهم درمحتواي توافقنامه تا آذر 93 تمديد شد. بازار دلار ايران كه سال 91بيشترين واكنش‌ها را به نتايج اين جلسات و افزايش تحريم‌ها عليه ايران نشان داده نيز اين روزها بشكه باروتي است كه با چوب كبريت اعلام نتايج نهايي به انفجار مي‌رسد.

با گذشت يك سوم از فعاليت دولت يازدهم در سال 93 اعتقاد بسياري از كارشناسان بر اين بود كه بازار ارز كشور به ثبات قابل توجهي رسيده كه سال‌ها از آن خبري نبود. بازار ارز در ايران مانند بسياري از بازار‌ها در دنيا تاثير‌پذيري بسياري از خبرهاي هيجاني سياسي و ژئوپليتيك دارد. مي‌توان به جرأت گفت كه در10سال گذشته بيشترين تاثيري كه جو رواني بر بازار گذاشته، اخبار حول تحريم‌هاي اقتصادي و مذاكرات هسته‌يي بوده است.

دلار كه سال 91 در ايران به بالاترين نرخ در تاريخ اين ارز رسيده بود با خبر‌هاي خوب هسته‌يي در پايان سال 92 و خبر لغو بسياري از تحريم‌ها روند رو به افتي به خود گرفت و باعث شد كه تا مرداد ماه به 3085 تومان نيز برسد. ثبات ماه‌هاي اول سال به اعتقاد بسياري از كارشناسان انتظار بازار براي رسيدن به توافق جامعه‌يي به حساب مي‌رفت كه سرنوشت بازار ايران را تا حد زيادي مشخص مي‌كرد. در دهم تير با شروع مذاكرات وين بسياري انتظار رسيدن به توافق جامع و نهايي را داشتند اما پس از گذشت 10 روز مقامات عالي ايراني و غربي اعلام كردند با وجود نقاط مبهم در پرونده اين مذاكرات به ماه آذر تمديد مي‌شود. انتظار در بازار تا حد زيادي از نوسان در بازار جلوگيري به عمل آورد به‌طوري‌كه در پايان مرداد دلار توانست سطح حمايتي جديد 3100تومان را به وجود بياورد. سطح جديد نرخي از سوي بسياري از كارشناسان نويدبخش نزديك شدن ارز كشور به سياست تك نرخي شدن ارز به شمار مي‌رفت. اما بر خلاف سخنان بسياري از مقامات عالي به‌خصوص رييس بانك مركزي مبني بر ادامه روند كاهش نرخ ارز در بازار اين خبر دورجديد تحريم‌هاي امريكا عليه ايران بود كه در هفت شهريور به يك باره نرخ ارز را بالا برد و آن را به حوالي 3200تومان رساند. بازار كه به اين افزايش نرخ واكنش مثبت نشان داده بود در مهر نيز با كاهش روبه‌رو نشد تا با افزايش بيشتر به سطح 3250 تومان برسد.

اما درچند هفته اخير سطح 3250 تومان، رقمي است كه با نوسان 10 توماني نشان از تكيه بازار به روند ثبات حال حاضر داده اما پرواضح است كه اين روند نمي‌تواند ادامه داشته باشد زيرا بازار ايران اين روزها در انتظار اخبار حول عمان و شهر مسقط قرار گرفته است. تكرار سناريو‌يي كه چند سالي است بازار ارز ايران را با يك خبر كوتاه به يك‌باره بالا و پايين مي‌برد و جهت جديدي را در آن به وجود مي‌آورد.


جو روزگذشته بازار ارز

اما با گذشت دو روز از دور نهايي مذاكرات خبر‌ها حاكي از آن است كه دو طرف فاصله زيادي تا رسيدن به تفاهم ندارند. اين براي نخستين بار است كه مذاكرات هسته‌يي خارج از مقرهاي سازمان ملل در يكي از كشورهاي عربي عضو شوراي همكاري خليج فارس برگزار مي‌شود. مذاكرات روز نخست در دو نوبت صبح و عصر و حدود 6 ساعت به‌طور فشرده انجام شد.

بازار ارز كه نگاهش به مذاكرات هسته‌يي دوخته شده، اين روزها شاهد كاهش سطح تقاضا و نوسانات اندك دلار است كه اين امر آرامش را بر بازار حكمفرما كرده است. دلار در روز گذشته قدري افزايش يافت كه البته دلار اين سير افزايشي را از ابتداي هفته گذشته استارت زد و روز شنبه گذشته شاهد رشد دلار و پوند و كاهش يورو بود كه فعالان آن را بازتابي از برابري‌هاي اين ارزها در سطح جهاني مي‌دانند. ارزش دلار در اين روز درحالي بر بهاي 3250تومان قرار گرفت كه طي دو هفته قبل از آن نوسانات اين اسكناس سبز زير اين سطح بود. اما روز گذشته دلار با كاهش نرخ كار خود را آغاز كرد و در پايان روز با 10تومان كاهش به 3243 تومان رسيد.

 
 طلا روز را با افت شروع كرد

قيمت طلا در نخستين لحظات مبادلات روز دوشنبه با افت 0.9درصدي روبه‌رو شد و به كمتر از 1168 دلار در هر اونس رسيد ولي سپس با اندكي افزايش مواجه شد و تا 1173دلار در هر اونس رسيده است. بر اساس اين گزارش عملكرد دور از انتظار بازار كار امريكا در ماه گذشته موجب شد تا قيمت طلا روز جمعه با رشد چشمگيري رو‌به‌رو شود. با وجود رشد 3درصدي قيمت طلا در روز جمعه اين فلز زرد همچنان نزديك به پايين‌ترين سطح خود در 4سال و نيم اخير قرار گرفته است.

قيمت طلا روز جمعه براي لحظاتي به كمتر از 1131دلار رسيد كه اين رقم از آوريل 2010ميلادي بي‌سابقه بوده است. اقتصاد امريكا در ماه اكتبر 214هزار فرصت شغلي جديد ايجاد كرده است. كارشناسان اقتصادي اين رقم را پيش از اين 231هزار فرصت شغلي پيش‌بيني كرده بودند. ميزان ذخاير طلاي صندوق اس‌پي‌دي‌آر نيز روز جمعه با 0.78درصد كاهش به كمتر از 727تن رسيد كه اين رقم پايين‌ترين ميزان در 6 سال اخير بوده است.


 شاخص‌ها و تقويم اقتصادي جهان در هفته پيش رو

در تقويم اقتصادي هفته جاري رويداد مهمي براي بازار طلا به چشم نمي‌خورد و تنها انتشار شاخص خرده‌فروشي، شاخص مدعيان بيكاري امريكا و انتشار برخي شاخص‌هاي اقتصادي چين را مي‌توان از مهم‌ترين رويدادهاي مهم اقتصادي جهان در هفته پيش رو به شمار آورد.

 شاخص‌هاي مهم اقتصادي جهان كه در هفته پيش‌رو در بازارهاي مالي و پولي بين‌المللي به‌ويژه بازار طلا موثر هستند به شرح زير است:

دوشنبه (10 نوامبر) - 19 آبان

* شاخص بهاي مصرف‌كنندگان چين (رقم قبلي 6/1 درصد، پيش‌بيني 1.6درصد)

سه‌شنبه (11نوامبر) - 20آبان

*شاخص ضريب اطمينان تجاري NAB استراليا (رقم قبلي5)

* گزارش ثبات ماليRBNZ  نيوزيلند

* سخنراني رييس بانك مركزي نيوزيلند

*تمام روز بانك‌هاي امريكا، كانادا، و فرانسه تعطيل هستند

چهارشنبه (12نوامبر) - 21 آبان

*شاخص ميانگين درآمدهاي نقدي انگليس (رقم قبلي 0.7درصد، پيش‌بيني 0.9درصد)

* شاخص تغييرات مدعيان بيمه بيكاري انگليس (رقم قبلي -18/64K، پيش‌بيني-24/9K)

*سخنراني رييس بانك مركزي انگليس

*گزارش تورمي بانك مركزي انگليس

پنج‌شنبه (13 نوامبر) - 22 آبان

* شاخص توليدات صنعتي چين (رقم قبلي 8.0درصد، پيش‌بيني 8.0 درصد)

* شاخص مدعيان بيمه بيكاري امريكا (رقم قبلي K278، پيش‌بيني K282)

جمعه (14نوامبر) - 23 آبان

*شاخص تمايلات توليدات مقدماتي فرانسه (رقم قبلي 0.0درصد، پيش‌بيني 0.1درصد)

*شاخص تمايلات توليدات داخلي آلمان (رقم قبلي -0/2درصد، پيش‌بيني 0.1درصد)

* شاخص نهايي بهاي مصرف‌كنندگان اروپا (رقم قبلي 0.4درصد، پيش‌بيني 0.4درصد)

* شاخص فروش كارخانه‌يي كانادا (رقم قبلي -3/3درصد، پيش‌بيني 1.3درصد)

*شاخص خالص خرده فروشي امريكا (رقم قبلي -0/2 درصد، پيش‌بيني 0.2درصد)

* شاخص خرده فروشي امريكا (رقم قبلي

-0/3 درصد، پيش‌بيني 0.2درصد)

*شاخص تمايلات اقتصادي مصرف‌كنندگان امريكا (رقم قبلي 86.9، پيش‌بيني 87.3)
 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها