کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دلایل افزایش قیمت آهن‌الات


کد خبر : ۷۹۲۱۵شنبه، ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴:۲۴۴۴۴۶ بازدید

در چند ماه اخیر بازار آهن آلات شرایط مناسبی را تجربه نکرده و درگیر نوسانات بسیار زیادی بوده است؛ دلایل بسیاری بر این شرایط تاثیرگذار ...
دلایل افزایش قیمت آهن‌الاتدلایل افزایش قیمت آهن‌الات

آهن پرایس: در چند ماه اخیر بازار آهن آلات شرایط مناسبی را تجربه نکرده و درگیر نوسانات بسیار زیادی بوده است؛ دلایل بسیاری بر این شرایط تاثیرگذار بوده اند. عوامل داخلی از جمله تقاضا و مهم تر از آن سیاست های مدیریتی در سطح کلان و خرد و عوامل خارجی که در صدر آن ها تحریم ها و به طبع آن نوسانات قیمت ارز قرار دارند، همگی دست به دست یکدیگر داده اند تا شرایط محصولات فولادی مهم و تاثیرگذار بر شرایط اقتصادی و صنعتی جامعه را دچار بحران کنند.

علت افزایش قیمت آهن آلات در مدت اخیر به طور کلی به چند عامل اصلی باز می گردد. تحریم ها یکی از دلایلی است که سبب کاهش حجم صادرات آهن آلات ایران شد و این مورد باعث شد که فعالان اقتصادی در رابطه با خرید و تکمیل موجودی انبارهای خود تردید داشته باشند، از همین رو یکی از مهم ترین دلایل نوسانات بازارآهن این بود که به علت کم بودن موجودی انبارهای داخلی میزان تقاضا کاهش یافت. همچنین به علت افزایش قیمت ارز به واسطه اعمال تحریم ها و ایجاد تورم، بازار آهن به ناچار از این موضوع نیز تاثیر پذیرفت و دچار نوسان گردید. علاوه بر عوامل ذکر شده، تعطیلی کارخانه ها و شرایط نامناسب تولیدکنندگان سبب کاهش عرضه در هنگام وجود تقاضا شده و همین موضوع بر افزایش قیمت ها دامن می زد.

یکی دیگر از عوامل موثر بر افزایش قیمت آهن آلات رشد قیمت جهانی مواد اولیه آن است، اخبار متعدد کشف واکسن کرونا و نوید رونق مجدد بازار جهانی باعث افزایش قیمت مواد اولیه شده و از آنجایی که طبق شیونامه قیمت گذاری فولاد قیمت داخلی شمش فولاد بر مبنای ۸۰ درصد قیمت CIS محاسبه میگردد، باعث افزایش قیمت نا معقول آهن آلات داخلی شده است. مسلما شیونه نامه جدید باعث تعمیق رکود در بازار آهن و کاهش تقاضا خواهد شد. 

شیب تند افزایش قیمت ها مشتریان را کلافه کرده و سمت تقاضا را به حداقل رسانده. امیدواریم با تغیر شیونامه قیمت گذاری فولاد و در نظر گرفتن همه جنبه های آن، مشتری داخلی با درامد ریالی متاثر از نوسانات دلاری و افزایش قیمت جهانی بهای فلزات مصرفی خود را پرداخت نکند چرا که رونق اقتصادی شامل شرایط فعلی کشور ما نمی شود و بهای پیشرفت و افزایش تقاضای دیگر کشور ها را مصرف کننده داخلی باید بپردازد.

بررسی ها و تحقیقات انجام شده نشان دهنده این است که سیاست های غلط ارزی به بازار سرایت کرده است. از طرفی ثابت نگه داشتن قیمت فولاد در بازار بورس موجب شده قیمت های تمام آهن آلات فشرده شود و همین موضوع بدون شک در آینده باعث افزایش انفجاری قیمت ها خواهد شد. با توجه به شرایط فعلی برای کنترل قیمت ها به صورت دستوری به این مشکل برخواهیم خورد که دلالان و افرادی که قصد انبار کردن محصولات فولادی را دارند، باعث ایجاد تقاضای کاذب خواهند شد و به طور کلی این کار افراد فرصت طلب را به بازار فولاد جذب می کند.

با این شرایط راهکاری که باید در این خصوص انتخاب کرد، کنترل قیمت فولاد در بازار بورس به صورت پلکانی می باشد تا آن را به نرخ واقعی آهن آلات نزدیک کنیم. در صورتی که افزایش عرضه و افزایش قیمت در بازار بورس کالا به صورت همزمان انجام نشود، به همین منوال ما شاهد افزایش کنترل شده قیمت و تقاضای کاذب در بازار فولاد هستیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها