کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

لبنیات باز هم گران می‌شود ؟


کد خبر : ۷۹۱۲یکشنبه، ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۸:۳۳۱۷۷۵ بازدید

دامداران تأکید دارند که قیمت 1440 تومانی شیرخام اجرایی شود و کارخانجات لبنی از این پس شیر را با این مبلغ از آنها خریداری کنند اما کارخانجات لبنی با این شرط ...

دامداران تأکید دارند که قیمت 1440 تومانی شیرخام اجرایی شود و کارخانجات لبنی از این پس شیر را با این مبلغ از آنها خریداری کنند اما کارخانجات لبنی با این شرط حاضرند شیرخام را به قیمت اعلام شده از دامداران خریداری کنند که قیمت فرآورده‌های لبنی نیز در این حلقه چرخشی افزایش یابد اما از هرجهت تصمیم‌گیری برای افزایش قیمت شیر در شرایط کنونی بی‌تردید مشکل این کالای مصرفی را در بازار بیشتر می‌کند و دود زیان این رویکرد ابتدا به چشم دامداران (تولیدکننده شیرخام) و سپس صنایع لبنی می‌رود، چرا که با افزایش 15 درصدی قیمت شیر درچند ماه گذشته به سبب نبود کشش در بازار، بخش عمده‌ای از فرآورده‌های لبنی به کارخانجات بازمی‌گردد.

بنابراین هرگونه تصمیم‌گیری غیراصولی بازار شیر و لبنیات را با مشکل جدی روبه‌رو می‌کند البته در یک سال گذشته کارخانجات لبنی به موجب بالا رفتن قیمت شیر خام، در یکی دو مرحله اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرده‌اند و این امر باعث شده است اکنون آنها با 50 درصد ظرفیت تولید فعالیت کنند. در چنین شرایطی اگر دولت با افزایش قیمت شیر موافقت کند باید مابه‌التفاوت افزایش قیمت را به تولیدکنندگان بپردازد تا این محصولات در بازار با افزایش قیمت مواجه نشده و خریدار داشته باشند.

احتمال افزایش 11 درصدی قیمت لبنیات

 با تصمیم جدید دولت احتمال دارد قیمت لبنیات تا 11 درصد گران شود. رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دامداران با اشاره به برگزاری جلسه دولت با دامداران گفت: در این جلسه صنایع لبنی مکلف به خرید شیرخام با قیمت 1440 تومان شدند و مقرر شد تا دولت افزایش 11 درصدی قیمت شیر را بررسی کند.
 
سیدناصر مقدسی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران در گفت‌وگو با فارس گفت: شنبه جلسه مسؤولان دولت با حضور محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهور، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، حسن رکنی معاون امور دام وزیر جهاد و عبدالمهدی بخشنده معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر جهاد با انجمن صنفی گاوداران و انجمن صنایع لبنی برگزار شد.

وی افزود: در این جلسه مقرر شد یارانه 225 میلیارد تومانی 3 ماه بهار امسال به حساب وزارت جهاد کشاورزی واریز شود که در پی این جلسه این کار انجام  شد و مقرر شد هر چه سریع‌تر این یارانه بین تولید‌کنندگان شیرخام توزیع شود.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران بیان داشت: همچنین مقرر شد مبلغ 300 میلیارد تومان یارانه به حساب وزارت جهاد کشاورزی برای توزیع شیر رایگان بین مدارس واریز شود که تاکنون 150 میلیارد تومان آن واریز شده است و الباقی آن طی روزهای آینده واریز خواهد شد.

مقدسی با بیان اینکه کارخانه‌های صنایع لبنی مکلف به خرید شیرخام به قیمت 1440 تومان از دامداران شدند، تصریح کرد: در این صورت تعیین شد تا دولت با افزایش 11 درصدی قیمت لبنیات موافقت کند و مقرر شد اگر چنین اتفاقی نیفتاد، دولت مابه‌التفاوت قیمت خرید 1440 تومانی شیر خام از دامداران را به کارخانجات بپردازد.

وی افزود: همچنین در این جلسه تعیین شد تا وزیر جهاد کشاورزی زیان 5 ماه اخیر دامداران را به دلیل نخریدن شیر با قیمت مصوب 1440 تومان و پرداخت نشدن یارانه 4 ماه آخر سال 92 و 5 ماه علوفه معوق دامداران را در دولت مطرح و دولت پس از بررسی آن به نحوی این ضرر و زیان را جبران کند.

حذف لبنیات از سفره مردم افزایش یافت

مشاور صنایع شیر ایران گفت: هرگونه افزایش قیمت شیر خام در شرایط کنونی به زیان مردم، صنایع لبنی و خود دامداران است.حسین چمنی با بیان اینکه بازار اکنون کشش افزایش قیمت شیر و فرآورده‌های لبنی را ندارد گفت: اکنون که هر کیلو شیر به قیمت 1110 تومان از دامداران خریداری و با سود بسیار اندکی به فرآورده تبدیل و به بازار عرضه می‌شود اما باز هم با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، بخش عمده‌ای از آن به کارخانه‌ها بازمی‌گردد. بنابراین هرگونه افزایش قیمت شیر بدون در نظر گرفتن جوانب آن ضربه مهلکی به صنایع لبنی و سلامت مردم وارد می‌کند.

وی با اشاره به تاکید بسیاری از فعالان صنایع لبنی بر عدم دخالت دولت در شیوه قیمت‌گذاری و سپردن بازار به قانون عرضه و تقاضا افزود: دامداران که اکنون دست به دامن دولت برای افزایش قیمت شیر خام (1440 تومان) شده‌اند، همیشه داعیه زیان را سر می‌دهند در حالی که هیچ کدام از آنها با توجه به سودآوری مناسب در تولید حاضر نیستند در بخش صنایع فرآوری‌ شیر سرمایه‌گذاری کنند، چرا که به خوبی می‌دانند سودآوری در این صنف فقط به تولید شیر بازمی‌گردد.

سخنگوی صنایع شیر ایران با بیان اینکه هرگونه تحمیل اضافی قیمت بدون تامین اعتبار، صنایع شیر را به تعطیلی می‌کشاند، افزود: صنایع شیر و فرآورده‌های لبنی اکنون با حاشیه سود 3 درصدی به حیات خود ادامه می‌دهند اما چنانچه قیمت خرید شیر خام از دامداران به 1440 تومان برسد و مابه‌التفاوت این افزایش قیمت از طرف دولت به صنایع یا دامداران پرداخت نشود بی‌شک تولیدکنندگان فرآورده‌های‌ لبنی با شکست و تعطیلی کارخانه‌ها مواجه خواهند شد. وی اضافه کرد: در جلسه اخیر انجمن صنفی دامداران با معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، وزیر جهاد کشاورزی و معاون امور دام پیشنهاداتی درباره ساماندهی وضعیت تولید و چگونگی دسترسی مردم به شیر و فرآورده‌های‌ آن با قیمت مناسب ارائه شده است اما به نتیجه خاصی که به افزایش قطعی قیمت شیر برسد، منجر نشده است.

چمنی با اشاره به بررسی افزایش 11 درصدی قیمت لبنیات در جلسه اخیر انجمن صنفی دامداران با نوبخت، معاون رئیس‌جمهوری اظهار داشت: شیر و فرآورده‌های آن اکنون در یک زنجیره حساس قرار گرفته است و هرگونه تصمیم‌گیری غیرکارشناسانه و عدم توجه به عواقب افزایش قیمت مشکلات عدیده‌ای را به حلقه تولید و مصرف تحمیل می‌کند که تاوان آن را خود دولت باید بدهد. وی اضافه کرد: اکنون که به خاطر افزایش قیمت 15 درصدی شیر و مواد لبنی، بخش عمده‌ای از محصولات لبنی به کارخانه‌ها برگشت داده می‌شود و حدود 50 درصد کارخانه‌های صنایع لبنی نیز با نصف ظرفیت تولید کار می‌کنند، هرگونه تصمیم‌گیری غیراصولی، بر مشکلات این صنف خواهد افزود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها