کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قيمت واقعي طلا در ايران اين هفته مشخص مي‌شود


کد خبر : ۷۸۷۸شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۸:۱۷۲۸۴۴ بازدید

رييس اتحاديه كشوري طلا و جواهر با پيش‌بيني ثابت شدن نرخ طلا در بازارهاي جهاني گفت: تعطيلي بازار طلا و كاهش دادوستدها به‌دليل تقارن با ايام ...

رييس اتحاديه كشوري طلا و جواهر با پيش‌بيني ثابت شدن نرخ طلا در بازارهاي جهاني گفت: تعطيلي بازار طلا و كاهش دادوستدها به‌دليل تقارن با ايام عزاداري سالار شهيدان، باعث عدم تبعيت از نرخ جهاني شده و قيمت واقعي طلا در ايران، دراين هفته مشخص خواهد شد.

محمد كشتي‌آراي درباره دلايل كاهش قيمت طلا در بازارهاي جهاني گفت: بهبود وضعيت اقتصادي امريكا، به رشد قيمت دلار منجر شده و ثمره آن، حركت سرمايه‌ها به سمت فعاليت‌هاي اقتصادي است، در نتيجه طلا با كاهش تقاضا مواجه شده و قيمت آن روند نزولي را طي مي‌كند.

وي در رابطه با تاثير افت قيمت جهاني طلا بر بازار داخلي نيز گفت: تعطيلي بازار طلا و كاهش دادوستد‌ها به‌دليل تقارن با ايام عزاداري سالار شهيدان، باعث عدم تبعيت از نرخ جهاني شده و قيمت واقعي نيز روز شنبه مشخص خواهد شد. رييس اتحاديه كشوري طلا و جواهر در رابطه با وابستگي نرخ طلا و نفت نيز گفت: قيمت نفت در بازارهاي غيرسازمان يافته تعيين مي‌شود و به همين دليل، تاثير چنداني بر نرخ طلا نداشته و كاهش قيمت نفت نيز به‌دليل شكل‌گيري بازارهاي غيرسازمان‌يافته نفتي است.

کاهش محتاطانه قیمت طلا در بازار ایران

افت شدید قیمت طلا در بازارهای جهانی مقارن شده است با سقوط قابل ملاحظه تقاضا در بازار ایران و ماه‌های سوگواری در تقویم ایرانیان. این معادله به معنای آن است که طلا در بازارهای داخلی به سراشیب تندتری رسیده است و انتظارها بر این است که کاهش قیمت‌ها با سرعت بیشتری اتفاق افتد اما به نظر می‌رسد وضع مبهم پرونده هسته‌ای ایران باعث شده است که بانک مرکزی برای طلا در بازار داخلی اصطکاک ایجاد کرده و مانع شوک قیمتی آن شود.

در شرایطی که هفته‌هاست ریزش قیمت طلا در بازار جهانی ادامه دارد نرخ دلار در بازار ایران شیب صعودی به خود گرفته است. قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی که از 26 مهرماه درحال ریزش مدام بوده است از 1249 به 1144 دلار در عصر جمعه رسیده است. این در شرایطی است که کارشناسان بین‌المللی با اشاره به بهبود اقتصاد آمریکا و کاهش نرخ بیکاری در این کشور از احتمال ریزش قیمت‌ها تا مرز 1000دلار نیز گمانه‌زنی می‌کنند. در ایران اما، قیمت دلار از 3220 در همین مدت به 3263 تومان رشد داشته است. به این ترتیب دلار توانسته است به‌عنوان عامل دوم پس از نرخ جهانی هر اونس طلا، جلوی ریزش شدید قیمت‌ها را در بازار داخلی بگیرد.

هفته‌های پرنوسان در انتظار بازار داخلی طلا

با این وجود ریزش کم‌سابقه قیمت طلا در بازارهای جهانی بر بازار داخلی بی‌تأثیر نبوده است و نرخ هر گرم طلای 18 عیار را از 97‌هزار تومان در نیمه ماه گذشته به 91‌ هزار و 370 تومان در اواسط ماه جاری رسانده است. این در شرایطی است که قیمت سکه نیز به زیر 900‌ هزار تومان سقوط کرده و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در انتهای هفته گذشته با نرخ 894‌ هزار تومان معامله شده است.در شرایطی که آغاز ماه‌های سوگواری در کشورهای مسلمان، بازار ایران را با کمترین تقاضای سالانه طلا مواجه کرده است کارشناسان بین‌المللی نیز احتمال ادامه سقوط قیمت‌ها را در بازار جهانی پیش‌بینی می‌کنند این درحالی است که محمد کشتی‌آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور نهایت کاهش قیمت در بازار داخلی را تا ظهر روز شنبه 17 آبان می‌داند و به «شهروند» می‌گوید: شوک قیمت طلا در ایران به‌زودی متوقف می‌شود و با فعالیت رسمی بازار کشور پس از اتمام دهه محرم، ریزش قیمت‌ها در ایران دیگر ادامه‌دار نخواهد بود.

کشتی‌آرای با اشاره به سردرگمی بازار کشور ادامه می‌دهد: وضع مبهم قیمت دلار در ایران باعث می‌شود قیمت طلا در بازار داخلی و طی هفته‌های آینده با نوسان زیادی روبه‌رو باشد اما ریزش قیمت‌ها به‌طور یقین در بازار کشور ادامه نخواهد داشت و افزایش قیمت طلا از شنبه کلید می‌خورد.
این کارشناس با اشاره به دلایل شوک قیمت طلا در بازارهای جهانی توضیح می‌دهد: با وجود آن‌که کاهش بی‌سابقه قیمت نفت می‌توانست منجر به افزایش قیمت طلا شود اما بازار جهان این‌بار مستقل از بازار نفت عمل کرده و بدون توجه به قیمت‌های خارج از چارچوب نفت، طلا افت نرخ را تجربه کرده است. علت این موضوع افزایش شدید ارزش دلار آمریکا و بهبود شاخص‌های اقتصادی این کشور بوده است. علاوه بر این همزمان با ادامه ریزش قیمت‌ها در بازار طلا، میل به سرمایه‌گذاری در این بازار کاهش قابل ملاحظه داشته است و در نتیجه کاهش تقاضای جهانی نیز مزید بر علت شده است و به ادامه افت قیمت‌ها دامن زده است.

در بازار طلا سرمایه‌گذاری نکنید

کارشناسان بازار داخلی پیش از این نیز آخرین ریزش قیمت طلا در بازارهای جهانی را تا عصر چهارشنبه هفته گذشته دانسته و اعلام کرده بودند با اعلام شاخص‌های جدید اقتصاد جهان در این روز، طلا در سراشیب متوقف می‌شود و کاهش قیمت‌ها ادامه نخواهد داشت اما با گذشت این زمان ریزش نرخ طلا همچنان متوقف نشده و از 1169 دلار روز چهارشنبه به 1143 دلار در اولین ساعات روز جمعه رسیده است. رصد لحظه‌ای قیمت‌ها در ساعات باقیمانده از روز جمعه نشان می‌دهد که قیمت هر اونس طلا به تدریج افزایش داشته است و به 1145 دلار در ساعت 17 روز جمعه رسیده است.  با این حال به گفته کشتی‌آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور کف قیمت طلا در بازار داخلی در روز جمعه اتفاق افتاده است و از ظهر شنبه قیمت‌ها روند صعودی به خود می‌گیرند. این کارشناس با اشاره به ابهام در بازار طلا و وضع پرونده سیاسی ایران نوسان قیمت طلا در هفته‌های آینده را قابل توجه می‌داند و به افراد توصیه می‌کند از سرمایه‌گذاری در این بازار خودداری کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها