کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

هفته ای هیجان انگیز برای بورس تهران


کد خبر : ۷۸۶۴جمعه، ۱۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۹:۲۹۱۵۰۱ بازدید

بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته به رغم دو روز تعطیلی رشد 2.7 درصدی را تجربه کرد و هفته ی هیجان انگیزی را برای سهامداران به ارمغان آورد.

بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته رشد معنا داری را تجربه کرد و با افزایش شاخص و قیمت‌ها دومین هفته هیجان انگیز خود را سپری کرد.

در هفته گذشته اکثر صنایع بورسی مثبت شده و دماسنج بازار سرمایه بیش از 2 هزار واحد رشد کرد و از کانال 74 هزار و 151 واحد به 76 هزار و 166 واحد رسید.با این اتفاق بازدهی منفی بورس کاهش محسوسی را پیدا کرد و میانگین زیان سهامداران تا سطح 3.6 درصد افت کرد.

خوش بینی سهامداران نسبت به مذاکرات هسته‌ای پیش رو موجب شد تا در هفته گذشته صنایع منتفع از این جریان مانند بانک‌ها، بیمه‌ها و شرکتهای خودرویی با بیشترین استقبال مواجه شده و در صدر صف های خرید قرار بگیرند.

به طوری که امیدواری به رفع تحریم های بانکی، توجه سرمایه‌گذاران به صنعت پرچالش بانکی را جلب کرده است؛ صنعت خودرو نیز که در سودآوری با مشکل مواجه است به دلیل خوش بینی نسبت به رفع تحریم ها و برقراری روابط با خودروسازان خارجی از رشد قابل توجهی در هفته گذشته برخوردار شده است.صنعت بیمه نیز با رشد 5.5 درصدی در هفته گذشته، همچنان به رشد پاییزی خود ادامه می‌دهد تا بر مدار امیدواری نسبت به بهبود شرایط آینده حرکت کند.

به این ترتیب با حاکم شدن جو مثبت در بورس تهران، نقدینگی به طور محسوسی وارد بورس شده و ارزش و حجم معاملات را به صورت قابل توجهی افزایش داده است.

در این میان برخی از صنایع هم هستند که از روند رشد بورس عقب مانده اند و در بلاتکلیفی به سر می برند،مانند صنعت پالایشگاهی که به دلیل اختلافات موجود میان شرکتهای پالایشی و پالایش و پخش در خصوص نحوه اعمال کیفی‌سازی برای سال 1393 و نیز شرکتهای قندی به دلیل اختلافات دولت و تولید کنندگان قند و شکر بر سر قیمت شکر موجب شده است تا سهامداران و ابهامات موجود در شرکتهای معدنی به دلیل واگذاری معادن به بخش های شبه دولتی نه تنها از این رشد عقب مانده‌اند بلکه به دلیل ابهامات موجود در زیان هم هستند.

علاوه بر این نگرانی‌های دیگری هم در تالار شیشه‌ای وجود دارد، بحث‌های مربوط به بودجه و قیمت گذاری پتروشیمی و سنگ آهن،کاهش قیمت جهانی کالا و نیز وضعیت ارزی از نکات مبهم در بازار سرمایه است که باعث می شود تا سهامداران این صنایع با احتیاط به حرکت خود ادامه دهند.

با این حال در هفته گذشته به دلیل حاکم شدن جو خوش بینی نسبت به ادامه روند مذاکرات، ارزش و حجم معاملات افزایش پیدا کرد به طوری که طی 3 روز معاملاتی هفته بیش از 3 هزار و 870 میلیون سهم به ارزش 9 هزار و 60 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت که این میزان نشان دهنده رشد 24 درصدی حجم و 6.4 درصدی ارزش معاملات است.

همچنین در مورد گزارش دفعات معاملات با افت 14 درصدی مواجه شد و به 285 هزار و 366 دفعه رسید؛تعداد خریداران نیز با کاهش 22.5 درصدی به رقم 70 هزار و 472 نفر رسید.

در هفته گذشته معاملات اوراق مشارکت نیز افزایش پیدا کرد و با رشد 12 درصدی مواجه شد به طوری که در هفته گذشته 188 هزار و 872 برگه به ارزش 189 میلیارد ریال مورد داد و ستد قرار گرفت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها