کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سکه دیگر از سکه افتاد ؟


کد خبر : ۷۸۳۷چهارشنبه، ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۵:۵۹۴۰۴۸ بازدید

معادلات بازار جهاني موجب شده تا قيمت سکه در بازار داخلي نيز به عدد 902 هزار تومان کاهش يابد. اين عدد نيز براي سکه طي ماه هاي گذشته رکود بوده ...

در آخرين قيمت گذاري هاي بازار جهاني طلا بهاي اين فلزگرانبها با کاهش 15 دلاري به کمترين حد طي 4 سال اخير رسيده است. در همين حال تحليلگران بين المللي اعتقاد دارند، انتظار بهبود وضعيت اقتصادي امريکا در نيمه پاياني سال جاري ميلادي موجب شده تا سرمايه گذاري روي طلا متوقف شود. اين اتفاق در شرايطي رخ مي دهد که کاهش رشد اقتصادي چين، به عنوان يکي از دلايل کاهش قيمت طلا عنوان مي شد.

همزمان با کاهش قيمت طلا بهاي نفت نيز در بازارهاي جهاني به شدت کاهش يافته است. در آخرين قيمت گذاري ها بهاي نفت به 85 دلار در هربشکه رسيده است. در حال حاضر در بازار جهاني رابطه قيمت نفت و طلا مستقيم شده است. براين اساس در هر دوره زماني که قيمت نفت کاهش مي يابد، بهاي طلا نيز در روند نزولي قرار مي گيرد. در پايان ترين دوره قيمت گذاري ها طي دو روزگذشته، بهاي نفت به 82 دلار نيز براي هر بشکه تنزل يافته بود. اين قيمت براي نفت به عنوان کمترين بها طي 72 روزگذشته به ثبت رسيده است. در حال حاضر قیمت نفت سنگین آمریکا موسوم به وست تگزاس نیز به 77 دلار و 14 سنت تنزل کرد.

تحليلگران بازار جهاني افزايش ارزش دلار را به عنوان دليل اصلي موثر در کاهش قيمت نفت مي دانند ولي گزارش هاي تکميلي نشان مي دهد که ارزش دلار هم در بازار جهاني و بخصوص بازار لندن کاهش داشته است. بسیاری از کارشناسان پیش بینی کرده بودند که بهای نفت در این برهه از زمان از محدوده 5 دلار پایین تر نخواهد آمد اما این اتفاق رخ نداد و در حال حاضر خطر سقوط به زیر 80 دلار، کشورهای صادرکننده نفت را تهدید می کند. در این شرایط آخرین گزارش اوپک نشان می دهد که 5 روز پیش هر بشکه سبد نفتی اوپک در بازارهای جهانی ۸۱ دلار و ۹۷ سنت معامله شد. با کاهش جدید قیمت نفت باید منتظر کاهش قیمت نفت اوپک نیز بود که شاید در گزارش جدید این سازمان بهای کمتر از 80 دلار درج شود. پيش از اين عنوان مي شد که تقويت ارزش دلار به عنوان شاخص ترين دليل کاهش بهاي طلا مطرح است ولي اين تحليل با شرايط امروز بازار جهاني سازگاري ندارد. روز دوشنبه شاخص ارزش دلار به بالاترين حد طي ماه هاي گذشته رسيده بود.

برهمين اساس تحليلگران سايت بلومبرگ از روند حرکتي دلار به عنوان مهمترين دليل افت قيمت طلا نام مي برند. در همين حال شنبه این هفته شاخص خرید مدیران چین از سوی دولت این کشور اعلام شده بود که برای ماه اکتبر رقم 50.8 واحد را نشان می‌داد. این رقم برای ماه سپتامبر 51.1 اعلام شده بود. این رقم پایین تر از انتظارها اما بالاتر از رقمی بود که بانک HSBC در روز دوشنبه اعلام کرد. این بانک برای این شاخص عدد 50.5 واحد را در نظر گرفته است. برخي پيش بيني ها نشان مي دهد طلا آمادگي تنزل تا قيمت 1155 دلار در هر اونس را نيز دارد. در صورتي که چنين اتفاقي رخ دهد، رکوردي تازه در کاهش قيمت براي طلا به ثبت مي رسد. پيش از اين تصور مي شد، سطح حمايتي بهاي طلا از 1200 دلار براي هر اونس کمتر نمي شود. از سوي ديگر اعلام تشدید تحرک اقتصاد ژاپن در روز جمعه و تقویت دلار باعث شده کارشناسان پیش‌بینی کنند که بانک مرکزی اروپا هم مواضع خود را درباره سیاست «تسهیل کمی» با جزئیات بیشتری اعلام کند. تزریق پول به اقتصاد ژاپن و سیاست وارونه آن در آمریکا یعنی پایان تسهیل کمی باعث شده نگرانی‌ها درباره اقتصاد جهان کاهش پیدا کند. تحلیلگر برجسته موسسه سرمایه‌گذاری Citix Futures می‌گوید که اختلاف بین سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان به‌خصوص آمریکا، اروپا و ژاپن تاثیر زیادی بر افت شدید قیمت طلا داشته است.

معادلات بازار جهاني موجب شده تا قيمت سکه در بازار داخلي نيز به عدد 902 هزار تومان کاهش يابد. اين عدد نيز براي سکه طي ماه هاي گذشته رکود بوده است. ميانگين قيمت سکه طي هشت ماه گذشته 950 هزار تومان بوده است ولي ثبت عدد 902 هزار توماني کف قيمت سکه را نيز رقم زد.در صورتي که روند کاهش قيمت طلا در بازار جهاني ادامه پيدا کند، بهاي سکه در بازار ايران نيز همچنان تنزل مي يابد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها