کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بایدن: برای افزایش محدودیت‌ هسته‌ای ایران، مذاکره می‌کنم


کد خبر : ۷۸۲۲۲چهارشنبه، ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹:۴۴۱۵۷۹۷ بازدید

جو بایدن نه می‌خواهد در موضوع برنامه هسته‌ای ایران کوتاه بیاید و نه قصد لغو فاز 1 توافق تجاری آمریکا و چین را دارد.
بایدن: برای افزایش محدودیت‌ هسته‌ای ایران، مذاکره می‌کنمبایدن: برای افزایش محدودیت‌ هسته‌ای ایران، مذاکره می‌کنم

جو بایدن نه می‌خواهد در موضوع برنامه هسته‌ای ایران کوتاه بیاید و نه قصد لغو فاز 1 توافق تجاری آمریکا و چین را دارد.

به گزارش ایران جیب از یورونیوز، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده روز سه‌شنبه در گفتگوی تلفنی یک ساعته با توماس فیدمن، خبرنگار نیویورک تایمز به شرح مختصری از دستور کار دولت آینده آمریکا در موضوعات مرتبط با سیاست خارجی این کشور پرداخت.

او اعلام کرد چنانچه ایران «رعایت دقیق توافق هسته‌ای» ر ا از سر بگیرد، دولتش آماده است «به عنوان نقطه شروعی برای دور جدیدی از مذاکرات» به توافق هسته‌ای بپیوندد و تحریم‌های وضع شده از سوی ترامپ علیه این کشور را لغو کند.

بر اساس گزارش توماس فیدمن از این مصاحبه، دیدگاه بایدن و تیم امنیت ملی او این است که پس از بازگشت دوبارۀ هر دو سوی این توافق به برجام (ایران و آمریکا)، باید در مدتی بسیار کوتاه دور جدیدی از مذاکرات، با هدف طولانی کردن دوره اعمال محدودیت‌ها بر فعالیتهای منجر به تولید بمب در ایران آغاز شود؛ همچنین در چهارچوب این مذاکرات به فعالیت‌های ایران در منطقه و جنگهای نیابتی تهران در لبنان و عراق و سوریه و یمن رسیدگی شود.

تیم بایدن همچنین به دنبال آن است تا در دور جدید مذاکرات، نه تنها مذاکره کنندگان پیشین (ایران، ایالات متحده، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا) حضور داشته باشند بلکه اعضای جدیدی عمدتا از بازیگران مهم منطقه بویژه عربستان و امارات عربی متحده نیز به آنها بپیوندند.

تیم بایدن بر این باور است که اگرچه استفاده از اهرم تحریم‌های نفتی برای محدود کردن فعالیت‌های ایران در منطقه همچنین اجبار تهران به بازگشت به میز مذاکرات ضروری است، اما منافع کلان آمریکا در حال حاضر حکم می‌کند که برنامه‌های هسته‌ای ایران دوباره تحت کنترل و بازرسی کامل درآید. از نظر آنها، توسعه سلاح هسته‌ای توسط ایران تهدیدی مستقیم برای امنیت ملی ایالات متحده و برنامه جهانی کنترل سلاح هسته‌ای است.

جو بایدن در این باره می‌گوید: «درباره موشک‌های دقیق و همۀ چیزهای دیگری که منطقه را بی‌ثبات می‌کند حرف‌های زیادی زده می‌شود...اما واقعیت این است که بهترین راه برای رسیدن به ثبات در منطقه، مقابله با برنامه هسته‌ای است.»

او می‌افزاید که اگر ایران به بمب هسته‌ای دست یابد، فشار زیادی بر عربستان، ترکیه، مصر و دیگران وارد می‌شود تا آنها نیز خود را هسته‌ای کنند و این «آخرین چیزی است که ما در آنسوی جهان نیاز داریم؛ یعنی افزایش توان هسته‌ای کشورها.»

جو بایدن در پایان اعلام می‌کند: «با مشورت با متحدان و شرکای خود، وارد مذاکره خواهیم شد تا به توافقی برای تشدید و افزایش محدودیت‌های هسته‌ای ایران همچنین وضعیت برنامه موشکی آن دست یابیم.»

بایدن تاکید کرد که آمریکا همیشه گزینۀ بازگشت به تحریم‌ها در صورت نیاز را در اختیار دارد و ایران این را می‌داند.
 

فاز ۱ توافق تجاری با چین فورا از بین نخواهد رفت

جو بایدن همچنین در این گفتگو اعلام کرد که قصد ندارد فورا به فاز یک توافق تجاری آمریکا با چین پایان دهد یا تعرفه‌های وضع شده بر صادرات چین را به سرعت لغو کند.

او گفت: «در موضع چین هیچ اقدام فوری انجام نخواهم داد؛ همین سیاست در قبال تعرفه‌ها نیز اتخاذ خواهد شد.»

بایدن افزود به سیاستهای اعمال شده از سوی واشنگتن علیه پکن برای جلوگیری از سوء استفاده‌های این کشور از جمله جلوگیری از «سرقت دارایی‌های فکری، دامپینگ محصولات، اعطای یارانه‌های غیرقانونی به شرکت‌ها» همچنین اجبار به «انتقال فناوری‌ها» از شرکتهای آمریکایی به چینی ادامه خواهد داد.

بایدن بر ضرورت تقویت ارتباط میان دو حزب بزرگ آمریکا و تمرکز دولت بر سرمایه‌گذاری‌ در بخش تحقیق و توسعه، زیرساخت‌ها و آموزش تاکید کرد که به شرکتها اجازه می‌دهد تا در مقابل رقبای چینی خود بهتر عمل کنند.

او گفت: «به باور من بهترین استراتژی در قبال چین، رویکردی خواهد بود که همه متحدانمان را در یک صف قرار دهد.»

بر اساس فاز یک توافق چین و آمریکا که در اوایل سال جاری میلادی امضا شد، پکن موافقت کرد که خرید محصولات و خدمات آمریکایی را تا دست‌کم رقم ۲۰۰ میلیارد دلار طی دو سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ افزایش دهد.

در مقابل آمریکا نیز موافقت کرد تا از اعمال تعرفه‌های جدید روی کالاها و خدمات چین خودداری کند و نیمی از تعرفه‌های اعمال شده روی ۱۲۰ میلیارد دلار کالاهای وارداتی چین را هم از ۱۵ درصد به ۷.۵ درصد کاهش دهد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها