کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جدال تجاری آمریکا و چین


کد خبر : ۷۷۹۸۵چهارشنبه، ۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۲:۳۲۲۴۶۸ بازدید

دولت ایالات متحده اعلام کرده است که نوار پیچشی بسته بندی پلاستیکی وارداتی از چین مشمول تعرفه گمرکی خواهد شد. این نوارها که از ...
جدال تجاری آمریکا و چینجدال تجاری آمریکا و چین

دولت ایالات متحده اعلام کرده است که نوار پیچشی بسته بندی پلاستیکی وارداتی از چین مشمول تعرفه گمرکی خواهد شد. این نوارها که از مفتول های نازک فلزی با پوشش پلاستیک ساخته شده برای بستن کیسه های نان یا گره زدن کابل و سیم دستگاه های برقی به کار می رود.

وزارت بازرگانی آمریکا در توجیه این تصمیم گفته است که دولت چین به طور غیرمنصفانه و به شیوه ای پیچیده یارانه هایی را در اختیار تولیدکنندگان این کالا قرار می دهد و به این ترتیب، موقعیت رقابتی تولیدکنندگان آمریکایی را تضعیف می کند.

این وزارت گفته است که دولت چین با پایین نگه داشتن عمدی نرخ برابری یوآن - پول ملی آن کشور - کالاهای خود را ارزانتر از ارزش واقعی به آمریکا صادر می کند تااین محصولات در مقایسه با مشابه آمریکایی آنها ارزانتر به دست خریداران در آمریکابرسد.

این اولین بار است که وزارت بازرگانی آمریکا مشخصا به منظور جبران آثار سیاست ارزی دولت چین بر کالاهای صادراتی آن کشور از تعرفه گمرکی استفاده می کند.

ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا در بیانیه ای گفته است: "وزارت بازرگانی به استفاده از ابزارهای قانونی که در اختیار دارد برای مقابله تهاجمی با سیاست چین در پائین نگه داشتن نرخ برابری یوآن و سایر یارانه های ناعادلانه ادامه خواهد داد تا به این ترتیب، فضای مساعدتری برای فعالیت تولیدکنندگان و کارگران آمریکایی ایجاد شود."

شرکت صنایع بدفورد در شهر وورتینگتون، ایالت مینه سوتا که شکایت اولیه در مورد نوار پیچشی بسته بندی وارداتی از چین را مطرح کرد تولید کننده نوعی از این نوار است که معمولا برای بسته بندی مجدد نان و شیرینی، قهوه و سبزیجات در کیسه های مختلف به خصوص کیسه های نایلنی مورد استفاده دارد.

محصولات این شرکت در بسته بندی کالا در در سوپرمارکت های سراسر ایالات متحده یافت می شود.

از اوایل سال جاری، شرکت بدفورد با درج مطالبی در یک پست وبلاگی استدلال کرده بود که که سهم رو به رشد تولیدکنندگان چینی از بازار آمریکا "ز طریق رقابت عادلانه" تحقق نمی یافت.

تصمیم وزارت بازرگانی در مورد وضع تعرفه گمرکی بر این کالات در حالی اعلام شده است که جو بایدن خود را آماده می کند پس از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شود.

دولت آقای ترامپ برخوردی خصمانه با روابط تجاری با چین داشته و علاوه بر وضع تعرفه هایی بر برخی کالاهای وارداتی از آن کشور، به دلایل امنیتی محدودیت هایی را هم در مورد شرکت های فناوری چینی برقرار ساخته است.

وزارت بازرگانی آمریکا گفته است که در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ ۳۰۶ پرونده جدید تحقیق در مورد تجارت با چین را به جریان انداخت که در مقایسه با دولت باراک اوباما ۲۸۳ درصد بیشتر بوده است.

هنوز سیاست تجاری جو بایدن مشخص نیست اما او گفته است که با "دموکراسی های دیگر" برای "تعیین معیارهای کار" در تجارت همکاری خواهد کرد.


بهره برداری از ضوابط ارزی

ارزش نوارهای پیچشی که آمریکا از خارج وارد می کند اندک است و میزان آن در سال گذشته در سال گذشته ۴.۱۵ میلیون دلار و در سال قبل ۶.۸ میلیون دلار تخمین زده شده است.

در واقع اهمیت این کالا چنان کم است که مراکز دولتی آماری از واردات آن ندارند و ارقام ارائه شود را شرکت بدفورد تهیه و اعلام کرده است.

اما تصمیم به وضع تعرفه بر این کالا به تلافی سیاست ارزی دولت چین می تواند سابقه ای را برای در نظر گرفتن تحولات ارزی در مسایل گمرکی ایجاد کند و این شیوه ای است که وزارت بازرگانی تنها از ابتدای سال جاری به کار گرفته است.

وزارت بازرگانی آمریکا گفته است تعرفه های جدید به این منظور اعمال می شود که تاثیر یارانه های آشکار و پنهانی دولت چین برای تولیدکننده چینی را "خنثی کند."

به گفته این وزارتخانه، اگر تاثیر نرخ برابری پائین پول چین در محاسبات تجاری در نظر گرفته شود، صادرکنندگان چینی عملا یارانه ای در حد ۱۲۲.۵ درصد دریافت می کنند که باعث می شود تولیدات آنها به مراتب ارزان تر از بهای واقعی در بازار آمریکا عرضه شود.

البته در تصمیمی جداگانه، اوایل سال جاری وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که چین را از فهرست کشورهای مسئول "دستکاری در بازار ارز" خارج می کند.

نرخ برابری یوان در برابر دلار حال حاضر در بالاترین سطح از سال ۲۰۱۸ قرار دارد.

تعرفه جدید در ماه آوریل سال آینده و پس از اعلام تصمیم نهایی توسط کمیسیون تجارت بین المللی ایالات متحده اجرایی خواهد بود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها