کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آمریکا و چین موافقتنامه‌ کاهش شدت جنگ تجاری را امضا کردند


کد خبر : ۶۸۳۳۱پنجشنبه، ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴:۱۰۱۹۸۱ بازدید

آمریکا و چین موافقتنامه‌ای را با هدف تخفیف جنگ تجاری میان دو کشور که بازارها را تکان داده و بر دوش اقتصاد جهان سنگینی کرده امضا کرده اند.
آمریکا و چین موافقتنامه‌ کاهش شدت جنگ تجاری را امضا کردندآمریکا و چین موافقتنامه‌ کاهش شدت جنگ تجاری را امضا کردند

آمریکا و چین موافقتنامه‌ای را با هدف تخفیف جنگ تجاری میان دو کشور که بازارها را تکان داده و بر دوش اقتصاد جهان سنگینی کرده امضا کرده اند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سخنانی در واشنگتن گفت که این توافق برای اقتصاد آمریکا "دگرگون کننده" خواهد بود.

رهبران چین هم آن را توافقی "دو سر برد" توصیف کرده اند که به رشد روابط دو کشور کمک خواهد کرد.

چین قول داده است واردات از آمریکا را ۲۰۰ میلیارد دلار نسبت به سال ۲۰۱۷ افزایش دهد و مقررات مالکیت معنوی محصولات را تقویت کند.

در مقابل آمریکا موافقت کرد تعرفه جدید اعمال شده بر برخی کالاهای چینی را نصف کند.

با این حال اکثریت مالیات های مرزی به قوت خود باقی خواهد ماند که باعث شده گروه های تجاری خواستار مذاکرات بیشتر میان دو کشور شوند.

آمریکا و چین از سال ۲۰۱۸ مشغول جنگ تعرفه ای تلافی جویانه بوده اند که به اعمال تعرفه های تازه وارداتی بر چیزی بیش از ۴۵۰ میلیارد دلار کالا منجر شده است.

این مناقشه باعث اختلال در مبادلات تجاری شده، از رشد اقتصاد جهانی کاسته و سرمایه گذاران را مضطرب کرده است.

'تصحیح خطاها'

ترامپ در مراسمی در واشنگتن، با شرکت اهداکنندگان کمک به کارزارهای انتخاباتی جمهوری خواهان، گفت که این توافق زمینه را برای روابط قوی تر میان آمریکا و چین فراهم می کند.

او گفت: "ما با هم در حال تحصح خطاهای گذشته و محقق کردن عدالت و امنیت اقتصادی آینده هستیم."

او افزود: "حتی خیلی فراتر از این توافق، ما شاهد صلح گسترده تر جهانی خواهیم بود."


محتویات توافق چیست؟

- چین با افزایش واردات خود از آمریکا به اندازه حداقل ۲۰۰ میلیارد دلار نسبت به میزان واردات در سال ۲۰۱۷ موافقت کرده است که شامل افزایش ۳۲ میلیارد دلاری محصولات کشاورزی، ۷۸ میلیارد دلاری محصولات تولیدی، ۵۲ میلیارد دلاری انرژی و ۳۸ میلیارد دلاری خدمات است

- چین پذیرفته که اقدامات بیشتری برای مبارزه با محصولات تقلبی انجام دهد و پیگرد قانونی علیه سرقت اسرار تجاری را تسهیل کند

- آمریکا تا حداکثر ۲۵ درصد تعرفه ها بر چیزی حدودا معادل ۳۶۰ میلیارد دلار کالاهای چینی را حفظ می کند؛ همچنین انتظار می رود چین که تعرفه های تازه ای بر معادل ۱۰۰ میلیارد دلار محصولات آمریکایی اعمال کرده، بخش اعظم آن را حفظ کند

لیو هی معاون رئیس جمهور چین که این توافق را به نمایندگی از سوی کشورش امضا کرد گفت که این سند ریشه در "برابری و احترام متقابل" دارد و از مدل اقتصادی کشورش دفاع کرد.

او گفت: "چین یک نظام سیاسی و یک مدل توسعه اقتصادی که با واقعیات ملی این کشور سازگاری دارد ساخته است."

"معنی آن این نیست که چین و آمریکا نمی توانند با هم کار کنند. برعکس، دو کشور منافع تجاری مشترک عظیمی دارند."

"ما امیدواریم که هر دو طرف به آن متعهد بمانند و مجدانه آن را حفظ کنند."


'اجرای تدریجی'

ترامپ گفته است که سند امضا شده در روز چهارشنبه توافق "مرحله اول" است و قول داد که دولت او سایر مسائل مانند یارانه های دولتی چین را در مذاکرات آینده دنبال کند.

آمریکا چین را به روش های "غیرمنصفانه" تجاری، از جمله اختصاص یارانه به کسب و کارهای داخلی و مقررات اداری که فعالیت شرکت های آمریکایی در چین را دشوار می کند، متهم می کند.

ترامپ از حفظ بخش بزرگی از تعرفه ها دفاع کرده و گفته است که اینها اهرمی در مذاکرات آینده خواهد بود. با این حال به نظر می رسد که گروه های تجاری و تحلیلگران نگران باشند.

میشل اریکسون-جونز صاحب مزرعه گندم در مونتانا که با گروه لابی گر "کشاورزان هوادار تجارت آزاد" همکاری می کند گفت: "هرچند مرحله اول پیشرفتی تدریجی است، باید صبر کرد و دید آیا باری جدی از روی دوش کشاورزانی مثل من برخواهد داشت. قول های مندرج در عبارات بلندپروازانه دلگرم کننده هستند اما کشاورزانی مثل من فقط وقتی آن را باور خواهند کرد که آثارش را با چشم خود ببینند."

چارلز کین مدرس در دانشکده مدیریت اسلون در ام آی تی گفت که آقای ترامپ چین را یک مفر سیاسی مفید برای انداختن تقصیرها به گردن آن می بیند، که هرگونه مذاکره جدی را تا پس از انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر دشوار می کند.

او گفت: "او از جنگ تجاری به عنوان یک سلاح سیاسی استفاده می کند."



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها