کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پیشتازی بورس از بازار طلا، ارز و مسکن


کد خبر : ۷۷۷۴یکشنبه، ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۹:۱۲۲۴۵۵ بازدید

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته ...

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.

بازار سهام
 


شکست سقف 75 هزار واحدی شاخص کل
دیروز، شاخص کل رشد قابل توجه 877 واحدی (معادل 18/1درصد) را تجربه کرد و پس از 98 روز کاری بار دیگر کانال 75 هزار واحدی را فتح کرد. به دنبال رسیدن قیمت سهام به سطوحی مناسب، طی چهار هفته اخیر بورس تهران روند صعودی در پیش گرفته است. به این ترتیب، بازار سرمایه بار دیگر با اقبال سهامداران حقیقی همراه و نقدینگی از سمت این بازیگران خرد، روانه بازار شد. در این رابطه، موفقیت دولت در ایجاد ثبات نسبی در بازار ارز و همچنین توجه به صادرات و اعمال سیاست‌های انبساطی از جمله دیگر عواملی است که اطمینان سرمایه‌گذاران را برای ورود به بورس تقویت کرده است. با این حال، به نظر می‌رسد خوش‌بینی نسبت به مذاکرات هسته‌ای، مهم‌ترین عاملی است که رونق بازار سهام را تقویت کرده است و احتمالا تداوم این روند را سبب شود. 


بازار ارز
 


افزایش ملایم قیمت دلار
روز گذشته، هر دلار آمریکا با افزایش 10 تومانی به قیمت 3 هزار و 255 تومان معامله شد. به این ترتیب، دلار همچنان در فصل پاییز بالاتر از 3200 تومان معامله می‌شود که پیش از این سقف قیمتی در تابستان محسوب می‌شد. افزایش قیمت ارز مبادلاتی نسبت به ابتدای سال، کاهش شدید قیمت نفت و کالاهای صادراتی و همچنین افت نسبی صادرات محصولات پتروشیمی و میعانات گازی در یکی دو ماه اخیر، مهم‌ترین عوامل این تغییر کانال در بازار ارز محسوب می‌شوند. همچنین، عامل روانی مذاکرات هسته‌ای که پیش از این، قیمت دلار را به شدت تحت تاثیر قرار می‌داد، اکنون اندکی از اثرگذاری خود را از دست داده است. بنابراین، گرچه انتظار نمی‌رود رشد قابل توجهی در قیمت دلار شاهد باشیم، اما کاهش شدید تنها بر اساس خوش‌بینی نسبت به مذاکرات نیز از احتمال پایینی برخوردار است.


بازار سکه
 


مقاومت سکه در مقابل سقوط اونس
در نخستین روز معاملات هفتگی، هر سکه طرح جدید با افت 10 هزار تومانی، به قیمت 915 هزار تومان معامله شد. این در شرایطی بود که روز جمعه طلای جهانی حدود 30 دلار کاهش قیمت را تجربه کرده بود و انتظار می‌رفت قیمت سکه نیز به زیر 910 هزار تومان برسد. اما سکه در مقابل ریزش، مقاومت نشان داد؛ به‌طوری که اکنون دارای حباب مثبت (بالاتر بودن قیمت بازار نسبت به ارزش ذاتی سکه) است. در این شرایط، افزایش 10 تومانی دلار نیز عدم ریزش قیمت سکه را تقویت کرد. در معاملات امروز با توجه به تعطیلی بازار طلای جهانی، احتمالا سکه از قیمت دلار پیروی می‌کند. با این حال، هیچ‌گاه در بلندمدت حباب‌های قیمتی پایدار نبوده‌اند و اگر قیمت طلای جهانی در محدوده‌های فعلی ثابت بماند، سکه نیز مجبور است اندازه حباب خود را کاهش دهد.


بازار طلای جهانی
 


طلا در کمترین قیمت 4 ساله
در پایان معاملات هفتگی، طلای جهانی با افت شدید 7/4 درصدی به کمترین قیمت چهار سال اخیر رسید و 9/1172 دلار بر اونس معامله شد. هفته گذشته، فدرال رزرو (FOMC) تصمیم گرفت سیاست‌های تسهیل کمی (QE) را خاتمه دهد. با این حال با توجه به ضعف اقتصاد جهانی، فدرال همچنان نرخ بهره را نزدیک به صفر نگه داشته است که امکان ادامه این روند وجود دارد. رشد اقتصادی قابل توجه آمریکا و تشدید سیاست‌های تسهیل کمی در ژاپن از جمله دیگر عواملی بودند که با افزایش شاخص دلار آمریکا، کاهش قیمت طلا را تقویت کردند. همچنین، صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگی مثل SPDR، میزان موجودی طلا را در پورتفولیوی خود به‌طور چشمگیری کاهش دادند. طی نظرسنجی هفتگی کیتکو، 7 نفر (از 22 کارشناس) روند افزایشی و 14 نفر مسیر کاهشی را برای قیمت این هفته طلا پیش‌بینی کردند.


بازار اوراق مسکن
 


«تسه»ها در کف محدوده نوسانی
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با یک درصد افت، به قیمت 91 هزار و 446 تومان معامله شدند و به این ترتیب، به کف محدوده حرکتی خود بین 90 تا 95 هزار تومان نزدیک‌تر شدند. در این شرایط، در برخی سررسیدها (مثلا آذر سال 90) قیمت‌ها حتی تا مرز 80 هزار تومانی نیز کاهش یافته است؛ علت این امر، رو به اتمام بودن مهلت 2 ساله استفاده از این اوراق است (البته در برخی موارد امکان تمدید آن برای دو دوره 6 ماهه نیز وجود دارد). در واقع، عدم استفاده از این اوراق در مهلت تعیین شده، سبب ابطال آنها می‌شود. با این حال، کاهش تاریخی معاملات مسکن در فصل پاییز، همچنان مهم‌ترین عامل افت قیمت «تسه»ها محسوب می‌شود. این امر باعث کاهش مازاد عرضه در این بازار و حرکت به سمت تعادل عرضه و تقاضا شده است.

بازار نفت
 


سقوط بی‌سابقه نفت برنت در یک هفته
در پایان معاملات هفتگی، نفت خام آمریکا با بیشترین افت ماهانه در 2 سال اخیر به قیمت 54/80 دلار بر بشکه معامله شد. نفت برنت نیز بیشترین افت هفتگی را از سال 2002 تجربه کرد و در قیمت 86/85 دلار بر بشکه ایستاد. تصمیم فدرال رزرو مبنی بر اتمام خرید اوراق قرضه، تشدید سیاست‌های تسهیل کمی در ژاپن و رشد اقتصادی 5/3 درصدی آمریکا باعث رشد شاخص دلار آمریکا شدند که اثری منفی بر قیمت نفت داشت. با این حال، مازاد عرضه، مهم‌ترین عاملی است که وضعیت خرسی (چشم‌انداز افت قیمت) در بازار نفت را ایجاد کرده است. برخلاف انتظار، کشورهای عضو اوپک نیز به جای کاهش عرضه به منظور کنترل قیمت‌ها، با افزایش تولیدات سعی کردند سهم خود را در بازار نفت حفظ کنند. اما سیاست بلندمدت اوپک در نشست آنها در اوایل آذر مشخص خواهد شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها