کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اعلان جنگ تجاری به اروپا و آمریکا


کد خبر : ۷۷۶۶۴دوشنبه، ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰:۵۲۱۲۸۶۲ بازدید

چین و 14 کشور آسیا و اقیانوسیه بزرگ‌ترین توافق تجاری جهان را امضا کردند. پیمانی که اعلان جنگ به اروپا و آمریکا است. این بزرگترین توافق ...
اعلان جنگ تجاری به اروپا و آمریکااعلان جنگ تجاری به اروپا و آمریکا

چین و 14 کشور آسیا و اقیانوسیه بزرگ‌ترین توافق تجاری جهان را امضا کردند. پیمانی که اعلان جنگ به اروپا و آمریکا است. این بزرگترین توافق تجارت آزاد جهان است که یک‌سوم تولید ناخالص ملی کل جهان را شامل می‌شود.

از روز یکشنبه 25 آبان می‌توان به عنوان یک روز تاریخی یاد کرد. در بامداد این روز، چین و ۱۴ کشور آسیا و اقیانوسیه متن توافق ناظر بر تجارت آزاد را امضا کردند.

به‌رغم جنگ تجاری چین و آمریکا، بزرگ‌ترین توافق تجارت آزاد جهان در پایان دیدار مجازی رهبران عضو اتحادیه کشورهای آسیای جنوب شرقی (آسه‌آن) امضا شد.

مذاکرات برای کسب توافق بر سر همکاری گسترده اقتصادی هشت سال پیش آغاز شده بود. امضای این توافق در روز یکشنبه ۱۵ نوامبر در هانوی، پایتخت ویتنام، عملا منجر به ایجاد یک چتر بزرگ همکاری اقتصادی خواهد شد.

این پیمان بازارهای گسترده این ۱۵ کشور را در برمی‌گیرد. پیمانی که حدود یک‌سوم کل تولید ناخالص اجتماعی جهان را شامل می‌شود و حدود دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر از جمعیت زمین را در بر می‌گیرد.

در سایه این توافق عوارض گمرکی در تجارت بین کشورهای امضاکننده کاهش می‌یابد، قواعد ناظر بر بازرگانی مشترک تدوین می‌شود و زمینه‌ برای حمل و نقل کالا تسهیل می‌گردد.

افزون بر آن، می‌توان گفت که بزرگ‌ترین توافق تجارت آزاد جهان شامل بازرگانی، خدمات، سرمایه‌گذاری، بازرگانی دیجیتال و ارتباطات خواهد شد.

به موازات حضور چین و ده کشور عضو "آسه‌آن"، کشورهای ژاپن، استرالیا، کره جنوبی و نیوزلند نیز در این تجارت آزاد مشارکت دارند.

ده کشور عضو آسه‌آن عبارتند از ویتنام، سنگاپور، اندونزی، مالزی، تایلند، فیلیپین، میانمار، برونئی، لائوس و کامبوج.


حجم مبادلات بازرگانی

حجم مبادلات بازرگانی توافق تجارت آزاد یادشده حدود ۲۹ درصد کل بازرگانی جهان خواهد بود. به این ترتیب، حجم مبادلات بازرگانی این پیمان کمی نازل‌تر از حجم مبادلات بازرگانی اتحادیه اروپا است. اتحادیه اروپا ۳۳ درصد کل بازرگانی جهان را در اختیار دارد.

از توافق ناظر بر ایجاد بزرگ‌ترین تجارت آزاد در جهان، به‌مثابه یک موفقیت بزرگ برای چین یاد می‌شود. گفته می‌شود که سیاست‌ بازرگانی دولت آمریکا و مناقشه تجاری این کشور با چین و برخی از کشورهای آسیا و اقیانوسیه، عملا راه را برای کسب توافق بر سر این پیمان تسهیل و تسریع کرده است.

این توافق تجاری عملا محصول ۳۱ دور مذاکره در ۱۸ همایش در سطح وزیران بوده است. خروج هند از جمع کشورهای حاضر در مذاکرات در اواخر سال گذشته میلادی عملا راه را برای کسب توافق هموار کرده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها