کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بلندمرتبه‌سازي منوط به رعايت ضوابط مصوبات است


کد خبر : ۷۷۴۵شنبه، ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۸:۲۶۱۴۵۲ بازدید

انطباق طرح جامع و طرح تفصيلي شهر تهران از مهم‌ترين نكاتي است كه در تمام جلسات شوراي عالي شهرسازي و معماري مورد بررسي قرار مي‌گيرد. در راستاي ايجاد اين ...
بلندمرتبه‌سازي منوط به رعايت ضوابط مصوبات استبلندمرتبه‌سازي منوط به رعايت ضوابط مصوبات است

انطباق طرح جامع و طرح تفصيلي شهر تهران از مهم‌ترين نكاتي است كه در تمام جلسات شوراي عالي شهرسازي و معماري مورد بررسي قرار مي‌گيرد. در راستاي ايجاد اين انطباق، يكي از مصوبات جلسه اخير اين شورا، كاهش بارگذاري و مشروط كردن هرگونه بلندمرتبه‌سازي در تهران است كه منوط به موافقت شوراي عالي شهرسازي شده است. درعين حال گودبرداري‌هاي پرخطر موضوع ديگري است كه اين روزها بيش از گذشته مورد توجه اين شورا قرار مي‌گيرد. دبير شوراي عالي شهرسازي و معماري در گفت‌وگويي ضمن اشاره به جزيياتي از مشروط بودن بلندمرتبه‌سازي به رعايت ضوابط مصوب شوراي عالي، توضيحاتي از نحوه و محدوده برخورد و عملكرد اين شورا با گودبرداري‌هاي مخاطره‌آميز ارايه كرد.

 شرايط بلندمرتبه‌سازي

معاون وزير راه‌وشهرسازي گفت: بلندمرتبه‌سازي در تهران منوط به رعايت ضوابط مصوب شوراي عالي شهرسازي است و اين مصوبه جديد ادامه انطباق طرح جامع و طرح تفصيلي است. پيروز حناچي در گفت‌وگويي با فارس، در مورد مصوبات شوراي عالي شهرسازي با موضوع بلندمرتبه‌سازي در تهران گفت: بلندمرتبه‌سازي در تهران منوط به رعايت ضوابط مصوب شوراي عالي شهرسازي است و اين مصوبه جديد ادامه انطباق طرح جامع و طرح تفصيلي است.

وي افزود: طرح جامع مسكن مصوب سال 86 شوراي عالي شهرسازي است و طرح تفصيلي كه امروز در شهر اجرا مي‌شود، ارتباط منطقي و موضوعي چنداني با طرح جامع ندارد بنابراين آن عدم انطباق‌ها اكنون از سوي شوراي عالي شهرسازي درحال بررسي است. حناچي همچنين خاطرنشان كرد: شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران از آذرسال 1392 با توجه به گزارشات واصله مبني بر مغايرت اساسي بين طرح تفصيلي شهر تهران و راهبردهاي طرح جامع (به عنوان سند بالادست) و نگراني از تاثيرات سويي كه اين مساله مي‌تواند درتحقق خدمات عمومي مورد نياز شهر و كيفيت محيط زيست شهري به دنبال داشته باشد، موضوع انطباق طرح تفصيلي و طرح جامع شهر تهران را دردستور كار خود قرارداد. وي افزود: برگزاري پنج جلسه شوراي عالي، 9 جلسه كميته فني شوراي عالي، هفت جلسه كميسيون ماده پنج و كارگروه تخصصي كميسيون و دو جلسه روساي كميسيون‌هاي تخصصي شوراي اسلامي شهر تهران در اين خصوص نشانگر اين است كه شوراي عالي در اتخاذ تصميمات خود تلاش كرده ضمن هدف‌گذاري حداكثر انطباق طرح تفصيلي با راهبردهاي طرح جامع مصوب، موضوع با حداقل ايجاد هزينه‌هاي اجتماعي و فشارهاي ناشي از تغيير ضوابط ملاك عمل روي شهروندان و عدم ايجاد اختلال در نظام خدمت‌رساني شهرداري پيگيري و جمع‌بندي شود.

ورود به بحث گودبرداري‌هاي پرخطر

دبير شوراي عالي شهرسازي و معماري در رابطه با اينكه شوراي عالي شهرسازي براي مساله گودبرداري‌هايي كه پر خطر است و در تهران رخ مي‌دهد، ورود خواهد كرد يا خير گفت: مقياس شوراي عالي شهرسازي معمولا اينگونه نيست كه به اين شكل وارد موضوع شود. اما به دليل اينكه نظارت عاليه‌يي روي تمام شهرداري‌هاي كشور دارد، اگر حادثه يا مورد خاصي پيدا شود، منعي براي ورود ندارد. وي با اشاره به اينكه شوراي عالي شهرسازي در خصوص پروژه گود ايران‌زمين ورود پيدا كرد، اظهار كرد: دليل اينكه شوراي عالي شهرسازي وارد اين بحث و اين پروژه شد، دومساله بود.

حناچي در توضيح دو دليل ورود شوراي عالي به موضوع گودبرداري پروژه ايران‌زمين گفت: اول حادثه‌يي كه در گود ايران‌زمين رخ داده بود و شكايت‌هاي فراواني كه از سوي مردم منطقه صورت گرفته بود و دوم اينكه اساسا اين پروژه هم يكي از آن مصاديق تغيير پهنه‌هاي طرح تفصيلي بود. وي ادامه داد: يعني تغييراتي كه طرح تفصيلي نسبت به طرح جامع پيدا كرده است. حناچي در ادامه اين گفت‌وگو در پاسخ به اين سوال كه اگر شكايت يا گزارشي به شوراي عالي شهرسازي در مورد گودبرداري‌ها ارايه نشود، شورا در مورد موضوع دخالتي نخواهد كرد، گفت: شوراي عالي شهرسازي مانند مدعي‌العموم عمل مي‌كند و راسا هم مي‌تواند وارد موضوع شود. اما به هر حال طبيعي است كه وقتي موضوعي در جهت‌گيري عمومي شوراي عالي شهرسازي و شكايت عمومي هم باشد، قطعا تاثيرگذار خواهد بود.

معاون وزير راه‌وشهرسازي در رابطه با اين موضوع كه اگر حادثه يا شكايتي از سوي اهالي منطقه در مورد گودبرداري مجاور مترو حقاني به شورا ارايه شود، شوراي عالي شهرسازي چگونه عمل خواهد كرد، گفت: همين الان اين مساله از طريق سازمان نظام مهندسي و بر اساس ماده 35 قانون نظام مهندسي در حال پيگيري است و اين موضوع به شوراي عالي شهرسازي گزارش شده است. حناچي ادامه داد: در منطقه عباس‌آباد TOD (مراكز حوزه‌هاي مركزي حمل و نقل) گود مجاور مترو حقاني در طرح جامع مصوب عباس‌آباد هم داشتيم، حال اينكه درحال حاضر مساله اين است پروژه‌يي كه در مجاورت مترو حقاني درحال احداث است چه ميزان منطبق با آن مصوبه نيست و اينكه آنجا قبلا هم بارگذاري وجود داشته است. به گفته معاون وزير راه‌وشهرسازي در مصوبه شوراي عالي شهرسازي، آن منطقه به عنوان دروازه‌هاي عباس‌آباد و مكان‌هايي كه هم ايستگاه مترو و هم پاركينگ است، ديده شده بود. وي در ادامه افزود: به هر حال تصور نمي‌كنم كه ورود شوراي عالي شهرسازي به اين پروژه مشكلي داشته باشد ضمن اينكه اين شورا يك بار به‌طور كامل به موضوع تپه‌هاي عباس‌آباد وارد شده است. وي همچنين ادامه داد: اين پروژه‌يي كه در مجاورت مترو حقاني درحال احداث است شوراي عالي شهرسازي و معماري آن را در قالب طرح نوسازي اراضي عباس‌آباد ديده كه يك بار هم در شورا طرح مساله شده و در حال حاضر شركت نوسازي اراضي عباس‌آباد موظف است كه گزارشي از آن ارايه كند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها