کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تولید گاز ایران از پارس جنوبی به قطر نزدیک شد


کد خبر : ۷۷۲۹پنجشنبه، ۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۵:۱۹۴۸۷۸ بازدید

این روزها عسلویه بیش از هر زمانی شنوای ضرباهنگ پرشتاب توسعه است. توسعه‌ای که از جنس عزم ملی و مدیریت جهادی است. اکنون حتی دیگر نامگذاری خیابان های این شهر ...

این روزها عسلویه بیش از هر زمانی شنوای ضرباهنگ پرشتاب توسعه است. توسعه‌ای که از جنس عزم ملی و مدیریت جهادی است. اکنون حتی دیگر نامگذاری خیابان های این شهر هم بوی عرق ملی می‌دهد. میدان فناوری، خیابان صنعت نفت، خلیج همیشه فارس و ... انگار دیگر هیچ کس منتظر شرکت‌های بین‌المللی به اصطلاح غول نفتی نیست.

از همه این‌ها مهم تر سرمایه های انسانی کشور هستند که برای سربلندی ایران و توسعه صنعت نفت و گاز تلاش می‌کنند. آنانی که در دشوارترین شرایط به جنگ تحریم‌ها رفته‌اند تا سهم ایران را از میدان مشترک پارس جنوبی زنده کنند. سال‌هاست که قطر، شریک ما در این میدان است و روزانه ٢٣ میلیارد فوت مکعب گاز از این میدان مشترک برمی دارد اما در چندسال اخیر ما به دلیل تحریم ها و ضعف مدیریتی فقط روزی 11 میلیارد فوت مکعب از این میدان گاز برداشت کردیم. این موضوع برای ما بسیار ناگوار بود. اما خوشبختانه مدیران نفتی دولت یازدهم اشتباهات سابق را در تعیین استراتژی های صنعت تکرار نکردند و چاره‌ای اندیشیدند که اکنون شاهد به بار نشستن آن هستیم. سفر دو روزه‌ای که همراه با تیمی از شرکت نفت و گاز پارس با حضور مدیرعامل این شرکت به منطقه ویژه پارس جنوبی انجام شد، شکوفایی غرور ملی و تحقق وعده های دولت را به ما نشان داد.

بیژن زنگنه در بدو تصدی وزارت نفت در مرداد ماه پارسال، مشکل توسعه فازهای پارس جنوبی را «مدیریتی» دانست و اعلام کرد: وزارت نفت ایران قصد دارد با تکمیل فازهای با پیشرفت بالا تولید گاز طبیعی خود را از میدان مشترک گازی پارس جنوبی بالا ببرد. اکنون این وعده محقق شده است، چرا که طی یک سال فعالیت مداوم کارکنان صنعت نفت در گرمای طاقت فرسا و رطوبت شدید منطقه ، چندین واحد پالایشگاهی و سولفور زدایی افتتاح شده و واحد 12A و 18A از فازهای 12 و 18 پارس جنوبی به بهره برداری رسیده است. یعنی میزان تولید گاز کشور در 7 ماه اخیر یک میلیارد و 500 میلیون فوت مکعب بیشتر شده است. اما این افزایش تولید متوقف نشده و به گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس قرار است در ماه آذر سکوهایB و C فاز 12 پارس جنوبی نیز راه‌اندازی شود و تولید گاز از این فاز را از یک میلیارد فوت مکعب به روزانه حدود 2.5 میلیارد فوت مکعب ارتقا بخشد. علی اکبر شعبانپور مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس که در بازدید از بخش خشکی فاز 12 پارس جنوبی همراه خبرنگاران بود، گفت: سهم ایران از استحصال گاز از پارس جنوبی تا پایان سال به 17 میلیارد فوت مکعب در روز خواهد رسید که این رقم جهش دیگری را در تولید گاز ایران ثبت خواهد کرد. او میزان افزایش تولید گاز کشور تا پایان سال را بیشتر از وعده 100 میلیون متر مکعب دولت ( حدود 3.8 میلیارد فوت مکعب) تخمین زد.

 آذرماه تولید فاز 12 به 65 میلیون متر مکعب می رسد

بر اساس ظرفیت نهایی فاز 12 پارس جنوبی با بهره برداری کامل از این فاز،  روزانه ٨١ میلیون متر مکعب(3 میلیارد فوت مکعب) گاز شیرین، ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی و همچنین ٧٥٠ هزار تن گوگرد در سال به تولید کشور افزوده می‌شود. اما مطابق برنامه‌ها تا قبل از فصل سرما یعنی اواخر آذرماه با راه‌اندازی سکوهای B و C فاز ١٢ پارس جنوبی تولید این میدان به ٦٠ تا ٦٥ میلیون متر مکعب در روز می‌رسد. علی اکبر شعبان پور در جریان بازدید از پالایشگاه این فاز با اشاره به آغاز ساخت واحد اتان زدایی در نزدیکی پالایشگاه فاز ١٢ پارس جنوبی گفت: تلاش می شود طی چند سال آینده از اتان و LPG این فاز برای استفاده در واحدهای پتروشیمی برداشت شود.وی همچنین از صادرات بیش از 3.5 میلیون بشکه میعانات گازی فاز ١٢ پارس جنوبی از اسفند سال گذشته تاکنون خبر داد و گفت: بزودی و با هماهنگی های انجام شده با امور بین‌الملل شرکت ملی نفت، 1.2 میلیون بشکه میعانات گازی دیگر این فاز صادر خواهد شد.

شعبان پور از آغاز تولید گوگرد در نخستین واحد گوگردزدایی فاز ١٢ خبرداد و گفت: تا اواخر آذر امسال واحد دوم گوگردزدایی این پالایشگاه به بهره‌برداری خواهد رسید.مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس همچنین از بهره برداری سومین و چهارمین واحد شیرین سازی پالایشگاه فاز ١٢ پارس جنوبی با استفاده از گاز ترش و خشک خط لوله پنجم سراسری تا پایان آبان امسال خبر داد و گفت: بر اساس برنامه ریزی تا پایان امسال پنج واحد شیرین سازی این فاز به بهره‌برداری خواهد رسید.وی پیشرفت فاز 12 را 96 درصد اعلام کرد و گفت: از سال گذشته تاکنون این فاز بیش از 4 درصد رشد داشته است.

 به تولید رسیدن بخشی از فازهای 15 و 16 و 18 قبل از فصل سرما

در حال حاضر سکوهای فازهای 15 و 16و 18 میدان گازی پارس جنوبی مراحل تست با گاز نیتروژن را می‌گذرانند و مشعل این سکوها طی هفته های گذشته با گاز ترش تست شده‌اند. ظاهراً مطابق برنامه ریزی های انجام شده سکوی فاز 17 با چند ماه تأخیر نسبت به سکوی فاز 18 بهره‌برداری می شود.
شعبانپور درباره زمان روشن شدن مشعل سکوی 17 پارس جنوبی و به تولید رسیدن آن گفت: این سکو امسال به مرحله تولید می رسد.

 7 سکو تا پایان سال راه اندازی خواهد شد

هفت سکوی پارس جنوبی شامل(A12 و B12  و C12 و 4 سکو در فازهای 15 و 16 و 17 و 18) تا پایان سال راه اندازی و بهره برداری نهایی خواهند شد. شعبانپور با بیان این مطلب گفت: تا ابتدای فصل زمستان 2 سکوی دیگر فاز 12 به تولید می‌رسد و تولید از سه سکوی فاز 15 و 16و 18 نیز در برنامه آبان ماه و بهمن ماه ماست.

 درآمدزایی یک میلیارد دلاری با افزایش تولید گوگرد و میعانات گازی

شرکت مجتمع پارس جنوبی با افزایش تولید گوگرد و میعانات گازی در نیمه نخست امسال، یک میلیارد و 92 میلیون دلار درآمدزایی کرده است. تولید میعانات گازی این شرکت در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، 12 درصد افزایش داشته است.

 ادامه سیاست اولویت ‌بندی در پارس جنوبی

سال آینده قرار است با پایان کار فازهای اولویت‌دار 12الی 18 پارس جنوبی فازهای دیگری از این میدان بر اساس میزان پیشرفت برای توسعه در اولویت قرار بگیرند، از این رو سیاست اولویت‌بندی در پارس جنوبی ادامه خواهد داشت.  شعبانپور از فازهای 13 ، 19 و 22 تا 24 به عنوان فازهای اولویت‌دار بعدی نام برد و اظهار کرد: این اولویت‌‌بندی‌ها به معنای توقف کامل فازهای دیگر نیست.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها