کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

روحانی: اگر آمریکا احترام بگذارد شرایط فرق می‌کند


کد خبر : ۷۷۲۸۶پنجشنبه، ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۲:۳۷۱۵۱۱۲ بازدید

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران روز گذشته و همزمان با شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا گفت که ما برای شرایطی که ...
روحانی: اگر آمریکا احترام بگذارد شرایط فرق می‌کندروحانی: اگر آمریکا احترام بگذارد شرایط فرق می‌کند

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران روز گذشته و همزمان با شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا گفت که ما برای شرایطی که شیوه و اخلاق آمریکا به شیوه درست برنگردد، برنامه‌ریزی کرده‌ایم؛ در شرایطی که کاخ سفید به ریاست دونالد ترامپ به اغلب معاهدات بین‌المللی پایبند نبود و حتی از توافق برجام نیز خارج شد، رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید: «ما می‌خواهیم آمریکا به قانون و همه معاهدات بین‌المللی و چندجانبه و احترام به ملت ایران برگردد.»

رئیس‌جمهور روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت افزود: «اگر آمریکا تهدید را کنار گذاشت و احترام و تکریم را انجام داد، شرایط فرق می‌کند. اگر به جای عهدشکنی و قانون‌شکنی، به‌دنبال اجرای تعهدات بود، شرایط فرق می‌کند. برای ما اصول، شیوه و سیاست مهم است وگرنه فرد و حزب برای ما اهمیتی ندارد.»

وی تاکید کرد که می‌خواهیم به جای تحریم، احترام باشد. به گفته رئیس‌دولت اگر آمریکا تحریم ظالمانه را برداشت و احترام گذاشت، آن وقت شرایط ایران فرق می‌کند.


شرایط ایران برای تعامل با آمریکا

به گزارش «ایرنا» روحانی با تاکید براینکه برای ما فرد و حزب مهم نیست، بلکه شیوه‌ای که در دولت اتخاذ می‌شود، اهمیت دارد، ادامه داد: «می‌خواهیم آمریکا به قانون و همه معاهدات بین‌المللی و چندجانبه برگردد و به احترام به ملت ایران برگردد.» رئیس دولت تدبیر وامید با اشاره به اینکه ما بر فرض اینکه شیوه و اخلاق آمریکا به شیوه درست برنگردد، برنامه‌ریزی کردیم، افزود: «اگر آمریکایی‌ها فهمیدند و عبرت گرفتند که باید راه دیگر را انتخاب کنند چه بهتر، درغیر این‌صورت تصمیمات ما بر این مبنا است که اگر شرایط سخت بود، کشور چگونه اداره شود.»

این درحالی است که محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران نیز روز دوشنبه ضمن ابراز امیدواری نسبت به الحاق مجدد آمریکا به توافق هسته‌ای گفت: «ما به شکل واضح راهی برای تعامل دوباره پیدا خواهیم کرد اما تعامل مجدد به معنای مذاکره مجدد نیست. به معنای آن است که آمریکا به پای میز مذاکره بازگردد.» پیش‌تر نیز مقامات کشورمان بارها تاکید کرده بودند که اگر آمریکا می‌خواهد با ایران تعامل داشته باشد باید از همان مجرای برجام و بازگشت به این توافق باشد. ظریف همچنین به تغییر رفتار دونالد ترامپ نیز ابراز امیدواری کرد. در این گفت‌وگو که در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا انجام شد، وزیرخارجه ایران تاکید کرد که اگر آمریکا تصمیم بگیرد به رفتار ستیزه‌جویانه خود علیه ایران پایان دهد، بدون توجه به آنکه چه کسی در کاخ‌سفید نشسته است با داستان متفاوتی مواجه خواهیم شد. به گزارش «ایسنا» محمدجواد ظریف، روز دوشنبه در گفت‌وگویی با سی‌بی‌اس‌نیوز تاکید کرد که ایران نه ترامپ و نه بایدن را ترجیح نمی‌دهد، اما در پاسخ مجری برنامه هم گفت که «بیانیه‌های کمپین بایدن نویددهنده بوده‌اند، اما همچنان باید صبر کنیم و نظاره‌گر باشیم.» ظریف همچنین تاکید کرد، آنچه دولت جدید در کمپین انتخاباتی خود می‌گوید مهم نیست بلکه آنچه در دفتر انجام می‌دهد مهم است. وی تصریح کرد: «آنچه برایمان مهم است این است که کاخ‌سفید پس از انتخابات چگونه رفتار می‌کند نه اینکه چه شعار یا وعده‌ای داده‌اند. رفتار آمریکا مهم است.» بایدن اعلام کرده بود که در صورت پیروزی دولتش به مذاکره مجدد بر سر توافقی خواهد پرداخت که در زمان باراک اوباما و معاونت ریاست‌جمهوری‌ وی پس از مدت طولانی حاصل شده بود اما ظریف تاکید کرد که چنین چیزی «امید» تهران نیست. ظریف با تاکید بر این موضع که «تحت هیچ شرایطی» تهران به مذاکره مجدد بر سر مفاد توافقی که به‌عنوان قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درآمده بود، فکر نخواهد کرد، گفت: «اگر ما می‌خواستیم دوباره مذاکره کنیم، این کار را چهار سال پیش با ترامپ انجام می‌دادیم.» وزیرخارجه کشورمان که توافق برجام با نظارت وی انجام شد در این رابطه توضیح داد: «من می‌دانم که بایدن معاون رئیس‌جمهور پیشین درک می‌کند که این اتفاق [مذاکره مجدد بر سر توافق هسته‌ای] نخواهد افتاد و ممکن است به گونه‌ای دیگر اقدام کند.»

همچنین سعید خطیب‌زاده، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران روز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره احتمال پیروزی بایدن در انتخابات آتی آمریکا و اینکه آیا پیام دیپلماتیک بین مقامات ایران و بایدن رد و بدل خواهد شد، عنوان کرد: «موضع ما روشن است، ما اصلا فردا را نگاه نمی‌کنیم، ما به دولت‌ جدید آمریکا نگاه می‌کنیم که هر حزبی باشد چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت.» به گزارش خبرگزاری فارس، خطیب‌زاده ادامه داد: «هر دو حزب متوجه شده‌اند که تا چه حد سیاست‌هایشان شکست خورده و به هیچ کدام از اهدافشان نرسیده‌اند. چارچوب گفت‌وگو روشن و همان برجام است و در این چارچوب هر کسی جبران خسارت کند و برگردد و این جنگ تروریستی علیه ملت ایران را متوقف کند، همراه با بقیه می‌تواند حضور داشته باشد.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها