کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رونق بازار خرید و فروش استخوان بدون گوشت!


کد خبر : ۷۷۱۹۰یکشنبه، ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۴:۱۲۶۰۷۸ بازدید

وضعیت اقتصادی روزبه‌روز بدتر می‌شود و در این بین خانوارهایی که درآمد کمتری دارند تحت فشار بیشتری قرار گرفته‌اند. رشد روزافزون قیمت‌ها و ...
رونق بازار خرید و فروش استخوان بدون گوشت!رونق بازار خرید و فروش استخوان بدون گوشت!

آرمان‌ملی: وضعیت اقتصادی روزبه‌روز بدتر می‌شود و در این بین خانوارهایی که درآمد کمتری دارند تحت فشار بیشتری قرار گرفته‌اند. رشد روزافزون قیمت‌ها و همچنین نرخ تورم، به‌ویژه در شهرهای بزرگ باعث شده تا بسیاری از خانواده‌ها در تامین معیشت و کالاهای اساسی خوراکی با مشکل جدی روبه‌رو شوند. این مشکل به حدی جدی شده که بسیاری به‌دنبال راه‌های جایگزین تامین مواد غذایی هستند. یکی از مواردی که در روزهای اخیر بسیار پررنگ‌تر شده خرید استخوان مرغ و گوسفند تمیز شده از گوشت، است.

با افزايش قيمت مواد پروتئيني و البته کاهش قدرت خريد مردم، بسياري براي تامين مواد غذايي دچار مشکل جدي شده‌اند،‌ آنهايي که درآمدهاي بسيار پاييني دارند يا به دليل کرونا از کار بيکار شده‌اند و خانواده پر تعدادي هم دارند،‌ روزهاي بسيار سختي را مي‌گذرانند. اين روزها در ميان فلاکت‌هايي که اقتصاد بيمار نصيب ايراني‌ها کرده حالا خانواده‌هايي با زيرپا گذاشتن عزت و غرور خود، براي تامين غذايي که مزه گوشت بدهد تن به خريد استخوان مرغ و گوسفند داده و از همين رو هم بازار استخوان رونق گرفته است.

اين نوع خريد شايد سال‌ها پيش انجام مي‌شد و تعداد کساني که استخوان مي‌خريدند بسيار اندک بود؛ اما حالا تجارت‌نيوز در گزارشي به اين موضوع پرداخته که نشان مي‌دهد وضعيت امروز بسيار اسفناک‌تر از آن چيزي است که مي‌توان تصور کرد. صف‌هاي طولاني در ميادين ميوه و تره‌بار حکايت غريبي است از بازار گوشت و مرغ در اين روزها. «اسکلت مرغ بسته يک کيلويي 4 هزار تومان» فروشنده مي‌گويد مشتري‌هاي اسکلت زياد شده‌اند. معمولا هم براي مصرف شخصي مي‌خرند.

او در پاسخ به پرسش‌هاي کنجکاوانه برخي از مشتريان که تصور مي‌کنند اسکلت‌ها را فقط براي غذاي سگ و گربه مي‌فروشند، مي‌گويد: «اينطور نيست، واقعيت اين روزهاي اقتصاد کشور حکايت ديگري است.» حکايت مردمي که قدرت خريدشان به شدت پايين آمده و حالا به جاي گوشت، اسکلت مرغ و گوسفند را ترجيح مي‌دهند. فروشنده در ادامه حرف‌هايش مي‌گويد: «ديگر اين روزها طبيعي شده، اسکلت‌ها را مي‌برند و با آن سوپ درست مي‌کنند يا هم خورش‌ را طعم‌دار مي‌کنند!» «قيمت يک بسته اسکلت گوسفند 15 هزار تومان است، اسکلت گاو هم 10 هزار تومان» اين را فروشنده به مرد ميانسالي مي‌گويد و توضيح مي‌دهد که چطور مي‌توان از آن استفاده کرد.آن سو مرد سالخورده‌اي مي‌گويد: «اينها قبلا دور انداختني بوده الان با اين گراني وارد ليست خريد شده!»

اگرچه هيچ گوشتي به اين اسکلت‌ها نيست، اما به گفته فروشندگان حداقل طعم گوشت که مي‌دهد. رئيس اتحاديه فروشندگان پرنده و ماهي، در واکنش به اين موضوع مي‌گويد: «متاسفانه درست است که وقتي گراني باشد توان خريد مردم هم کم است. در حال حاضر بازار مرغ هم به دليل کمبود خوراک دام و طيور به چالش خورده اما اخيرا براي پايين آمدن قيمت تمهيداتي شده است.» او مي‌گويد: «اگر فکري به حال نهاده‌هاي دامي نشود همچنان اين وضعيت ادامه دارد و اگر قيمت به زور دستور و بخشنامه پايين بيايد چهار روز  قيمت به صورت مسکني پايين مي‌آيد ولي باز نرخ بالا مي‌رود.»

مهدي يوسف‌خاني مي‌گويد: «در حال حاضر با توجه به تقاضاي کم و عرضه زياد مرغ قيمت مرغ در حال پايين آمدن است تا به نرخ ستاد تنظيم بازار يعني 20 هزار و 400 تومان برسد. نرخ خرده‌فروشي در حاضر براي مرغ گرم 24 هزار 500 تومان است تا چند روز آينده هم احتمال دارد کمتر شود. تنها 30 درصد از نهاده‌هاي دامي را با ارز دولتي مي‌دهند، البته اگر همين 30 درصد به طور دقيق به همه توليدکننده‌ها برسد وضعيت خيلي بهتر مي‌شود.» از سوي ديگر گوشت قرمز نيز مهرماه را با افزايش 20 هزار توماني به پايان رساند. بر اين اساس قيمت هر کيلو گوشت قرمز گوساله در واحدهاي صنفي هرکيلو 115 هزار تومان و هر کيلو گوشت گوسفندي با قيمت 110 هزار تومان به فروش مي‌رسد. آنچه که روشن است سنگيني وزن افزايش قيمت‌ها و عدم ثبات آن بر شانه‌هاي مردم است. اين وضعيت موجب انتقاد مردم شده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها