کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

عده‌ای پول بانک‌ها را برده‌اند و گردن‌کلفتی می‌کنند


کد خبر : ۷۶۹۶چهارشنبه، ۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۱:۰۲۲۵۹۲ بازدید

معاون‌اول رییس‌جمهور گفت: برای دولت قابل‌قبول نیست که یک‌ جوان بخواهد چندین‌میلیارد از سرمایه کشور را برداشته ...

معاون‌اول رییس‌جمهور گفت: برای دولت قابل‌قبول نیست که یک‌ جوان بخواهد چندین‌میلیارد از سرمایه کشور را برداشته و برود.  

اسحاق جهانگیری در جمع فعالان اقتصادی استان مرکزی، اظهار کرد: شرایطی که امروز اقتصاد کشور در آن قرار گرفته، شرایط دشواری است، این دشواری در بخش تولید دشوارتر هم است، در شرایطی که تورم در کشور بالای 40درصد بود، دولت عزم خود را به‌کار بست و امروز با تورم 20درصد باز هم کار سختی پیش‌رو داریم. جهانگیری افزود: رسالت دولت در این است که فضای آرامی را در کشور به وجود آورد، باید جهش‌های ثانیه‌ای از اقتصاد کشور دور باشد، ما باید شرایط امنی را پیش‌روی فعالان اقتصادی قرار داده و فضای آرامی را در اختیار آنان قرار دهیم تا بتوانند به‌درستی به کارهای خود ادامه دهند. وی ادامه داد: با تدابیری که اندیشیده شد، فضای بین‌المللی آرامی به وجود آمد، ما با گروه 1+5 به توافقات خوبی خواهیم رسید که در سایه این توافقات هم تحریم‌های ظالمانه از بین رفته و هم حق و حقوق ملت را تثبیت خواهیم کرد.

وی در ادامه از اتخاذ سیاست‌هایی به‌منظور خروج رکود اقتصاد خبر داد و گفت: ما یک بسته‌ای کامل را با ساعت‌ها وقت‌گذاشتن توسط تیم اقتصادی دولت تعریف کردیم که با تصویب آن توسط مجلس شورای اسلامی، دغدغه‌های تولیدکنندگان برطرف خواهد شد. معاون‌اول رییس‌جمهور بیان کرد: تهاترکردن بدهی‌های فعالان اقتصادی در این بسته در نظر گرفته شده است، ما اصلا دوست نداریم با فعالان اقتصادی موضع یک‌طرفه داشته باشیم و یک‌طرفه با فعالان اقتصادی تعامل داشته باشیم. وی گفت: بخشی از این بسته سیاسی در دولت تثبیت شده و آنها را ابلاغ کردیم، بخش دیگر توسط دستگاه‌های اجرایی باید اجرا شوند که با اجرایی‌شدن این بسته انتظار داریم مشکلات اقتصادی تا حدودی برطرف شود. معاون‌اول رییس‌جمهور با بیان اینکه امسال سیستم بانکی باید 60درصد از منابع خود را به سرمایه در گردش واحدهای تولیدی اختصاص دهد، اظهار کرد: اگر سرمایه در گردش به واحدها داده شود، بدون شک چرخ تولید به راه خواهد افتاد که ما امیدواریم این حرکت جدی‌تر شود.

جهانگیری بیان کرد: منابع خارجی متعددی را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهیم، منابع صندوق توسعه ملی نیز خوب است و مدیران واحدهای تولیدی نگران منابع نباشند. معاون‌اول رییس‌جمهور گفت: بخش خصوصی باید محور اقتصاد کشور باشد، البته بخش خصوصی اگر قانونمند حرکت کند، دولت از بخش خصوصی حمایت می‌کند اما با هرگونه فساد به‌صورت جدی مبارزه می‌کند. وی خاطرنشان کرد: برای دولت قابل قبول نیست که یک جوان بخواهد چندین‌میلیارد از سرمایه کشور را برداشته و برود و به ریش ما بخندد، ریال‌به‌ریال این پول‌ها باید پس گرفته شود. جهانگیری اظهار کرد: عده‌ای پول بانک‌ها را برده و اظهار گردن‌کلفتی می‌کنند، باید بدانند گردن‌کلفت‌تر از آنها هم وجود دارد. وی افزود: برای عده‌ای که به‌دلیل مشکلات اقتصادی، در پرداخت تسهیلات بانکی با مشکل مواجه شده‌اند برنامه داریم و ما وظیفه داریم به آنها کمک کرده و مشکلاتشان را برطرف کنیم. معاون‌اول رییس‌جمهور ادامه داد: بانک‌ها باید به کمک بخش خصوصی آمده و با مشتریان خوش‌حساب جلسه بگذارند، راه‌حل داده و تصمیم‌گیری کنند، یکی از مهم‌ترین مسایل مدیریتی شجاعت تصمیم‌گیری است، مدیرانی که می‌ترسند نباید مسوولیت قبول کنند.

---------------------

استفاده غیرمجازها از خلأ موجود
 فرید ضیاءالملکی .  کارشناس بانکی


موسسات و بانک‌های غیرمجاز به دودسته تقسیم می‌شوند یک دسته آنهایی که صلاحیتشان تایید شده و در حال گرفتن مجوز هستند و دسته دوم هم، گروهی که فعالیتشان مورد تایید بانک‌مرکزی نیست. منتها اینکه گروه اول و دوم چگونه برای مردم قابل تشخیص و شناسایی باشند تا بتوانند آن را به بانک‌مرکزی معرفی کنند جای سوال دارد. در گروه اول برخی از آنهایی که به شرط ادغام، ادامه فعالیتشان مجاز دانسته شده؛ روی تابلوهای خود این شرط را مکتوب کرده‌اند و شاید برای مردم با توجه به این مورد قابل شناسایی باشند اما گروه دوم چگونه و بر چه اساسی برای مردم قابل شناسایی خواهد بود که نسبت به معرفی آن به بانک اقدام کنند. متاسفانه در سال‌های گذشته به دلیل تعیین نرخ دستوری سود، بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور از پرداخت تسهیلات خرد خودداری کردند و به سمت تسهیلات مشارکتی سوق یافتند؛ بنابراین موسساتی در این مدت ظهور یافتند که این خلأ را با دادن وام‌های خرد توانستند پر کنند. در حال حاضر بسیاری از این موسسات دارای شعب پرتعدادی است که برخورد و مقابله با فعالیت آنها نیز چندان کار ساده‌ای نخواهد بود. به نظر می‌رسد برای ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی، بانک‌مرکزی راسا باید اقدام کند. در این راستا نظرخواهی از مردم کار را به بیراهه خواهد برد چرا که خود بانک‌مرکزی بهتر از هر ارگان و نهاد دیگری می‌داند که چه تعدادی از موسسات و بانک‌ها دارای مجوز، چه تعداد در حال دریافت مجوز و چه تعداد بدون مجوز هستند.

------------------

اقدامی غیرعلمی از بانک‌مرکزی
 احمد حاتمی یزد .  کارشناس بانکی


با خواندن این اطلاعیه در وهله نخست می‌توان دریافت که این متن غیرعلمی و ابتدایی نوشته شده است. در آن تنها به عبارت موسسه اشاره شده و مشخص نیست منظور از این موسسه چه نوع موسساتی است. صرف نظر از این موضوع، اینکه از مردم بخواهیم براساس حدسیات خود موسسات و بانک‌های غیرمجاز را معرفی کنند حال آنکه خود بانک‌مرکزی فهرست کامل مجوزدارها و بدون مجوزها را در اختیار دارد، اقدامی ناشیانه و غیرعلمی است. بهتر بود بانک‌مرکزی فهرست اسامی بانک‌ها و موسسات مجاز و در حال دریافت مجوز را اعلام می‌کرد و هرگونه موسسه و بانکی غیر از آن را غیرمجاز اعلام کرده و مردم را برای سپرده‌گذاری در آن آگاه می‌کرد. غیر از موسسات مالی و اعتباری برای موسسات و صندوق‌های قرض‌الحسنه‌ای که زیر نظر مساجد و ارگان‌های دیگر فعالیت می‌کنند نیز می‌توان از نیروی انتظامی، سازمان اوقاف یا حتی وزارت کشور استعلام گرفت تا نسبت به فعالیت تمام موسسات مالی مطلع شد. در هر حال باید به این نکته توجه کرد که مقابله با فعالیت موسساتی که در سال‌های گذشته ایجاد شده و رشد بسیاری نیز یافته‌اند کار ساده‌ای نیست. عموما این موسسات از طریق افرادی حمایت شده و بانک‌مرکزی نیز تحت فشار عناصر قدرتمندی نتوانسته با غیرمجازها برخورد کند. در سال‌های گذشته نیز بانک‌مرکزی همواره قدرت اجرایی کافی نداشته و به محض آنکه برای مقابله با موسسه‌ای اقدام کرده؛ جلوی آن گرفته شده است.
 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها