کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اقدامات احتیاطی برای کاهش ریسک ترازنامه بانک‍‌ها


کد خبر : ۷۶۷۷۹یکشنبه، ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴:۵۴۵۰۲ بازدید

رئیس کل بانک مرکزی از اقدامات احتیاطی برای کاهش ریسک ترازنامه بانک‌ها خبر داد و گفت: تامین کسری بودجه از طریق انتشار اوراق بدهی ...
اقدامات احتیاطی برای کاهش ریسک ترازنامه بانک‍‌هااقدامات احتیاطی برای کاهش ریسک ترازنامه بانک‍‌ها

رئیس کل بانک مرکزی از اقدامات احتیاطی برای کاهش ریسک ترازنامه بانک‌ها خبر داد و گفت: تامین کسری بودجه از طریق انتشار اوراق بدهی، در نیمه دوم سال جاری ادامه می‌یابد.

عبدالناصر همتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: بانک مرکزی، به عنوان مسئول سیاست پولی و اعتباری، علاوه بر ضرورت مهار تورم و کمک به خروج از رکود، مواجه با اثرات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا و نیز تسهیل تامین مالی کسری بودجه بوده است. در این شرایط کاملاً پیچیده، اگر نبود مقاومت بانک مرکزی، در مقابل بسیاری از درخواست‌ها، وضعیت پایه پولی و نقدینگی، امروز به گونه‌ای دیگر رقم خورده بود.

در همین راستا، بانک مرکزی، به مانند تمام بانک‌های مرکزی دنیا، نمی‌توانست در خصوص نیازهای تأمین مالی در اوائل شیوع کرونا که اقتصاد طبقات کم درآمد جامعه را متأثر ساخته بود بی تفاوت باشد. کاهش یک درصد نرخ سپرده قانونی در ابتدای سال، باهدف کمک به بانک‌ها برای تامین مالی و اعطای وام ارزان قیمت به خانوارهای یارانه بگیر ونیز کسب و کارهای آسیب دیده و تأمین مالی کمک ودیعه مسکن انجام گرفت.

نظر به پایش روند متغیرهای اقتصادی، از اول مهرماه با هدف کاهش ضریب فزاینده و کنترل بیشتر رشد نقدینگی، نرخ سپرده قانونی به وضعیت اولیه آن برگردانده شد. اقدامات احتیاطی برای کاهش ریسک ترازنامه بانک‌ها نیز، طبق برنامه پیش می‌رود.

همراهی دولت محترم در تأمین کسری بودجه نیمه اول سال از طریق انتشار اوراق بدهی قابل تقدیر است. امیدوارم با توجه به مجوزهای قانونی اخذ شده، این روند، در نیمه دوم سال نیز با جدیت ادامه یابد تا بتوان کسری بودجه امسال را به صورت سالم و با کمترین اثرات جانبی بر اقتصاد کلان تأمین مالی کرد.

بی شک، مهمترین عامل برونزای اقتصاد کشور، ادامه تحریم‌های یک جانبه و ظالمانه امریکا علیه کشورمان است. هرگونه تحلیل راجع به متغیرهای پولی و قضاوت در خصوص عملکرد بانک مرکزی، بدون در نظر گرفتن تأثیر این عامل، بی تردید نمی‌تواند یک تحلیل جامع، علمی و از نظر اجرایی راهگشا باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها