کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قیمت بلیت پروازهای داخلی امروز معلوم می‌شود


کد خبر : ۷۶۵۸۰دوشنبه، ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۱:۲۷۱۴۰۴ بازدید

وزیر راه و شهرسازی گفت: جلسه مشترک ایرلاین‌ها با رئیس سازمان هواپیمایی قرار است روز دوشنبه (امروز) برگزار ‌شود و نتیجه نهایی اعلام ...
قیمت بلیت پروازهای داخلی امروز معلوم می‌شودقیمت بلیت پروازهای داخلی امروز معلوم می‌شود

وزیر راه و شهرسازی گفت: جلسه مشترک ایرلاین‌ها با رئیس سازمان هواپیمایی قرار است روز دوشنبه (امروز) برگزار ‌شود و نتیجه نهایی اعلام خواهد شد اما ما به هیچ وجه افزایش حداکثری قیمت‌ها را نمی‌پذیریم.

یک مقام سازمان هواپیمایی کشوری نیز در گفت‌وگو با «ایران» گفت: افزایش قیمت بلیت فعلاً منتفی است. قرار است امروز نشستی بین سازمان هواپیمایی و ایرلاین‌ها برگزار شود اگر در این نشست شرکت‌ها با لغو افزایش قیمت‌ها مخالفت کنند احتمالاً افزایش حداقلی نرخ بلیت از اول آبان‌ماه اعمال شود. با شیوع کرونا و لغو سفرها، تعداد پروازهای داخلی و خارجی در ایران مانند بسیاری کشورهای دیگر کاهش یافت. اما بعد از کاهش محدودیت‌های کرونایی و از سرگیری فعالیت‌ها، پروازها هم به روال عادی برگشت و تقریباً بیشتر پروازها با ظرفیت کامل انجام می‌شود.

حتی بسیاری مسافران نسبت به پرواز با ظرفیت کامل معترض هستند اما شرکت‌ها کاهش ظرفیت مسافر را نمی‌پذیرند و این اقدام را به ضرر خود می‌دانند. با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا، ستاد ملی کرونا هفته گذشته در دستورالعملی جدید به ایرلاین‌ها اعلام کرد که از اول آبان‌ماه پروازهای داخلی باید با 60 درصد ظرفیت انجام شود و در هر پرواز 40 درصد ظرفیت هواپیما خالی باشد. همزمان با ابلاغ این دستورالعمل به ایرلاین‌ها، انجمن شرکت‌های هوایی بلافاصله در بیانیه‌ای از اعمال نرخ‌های جدید بلیت پروازهای داخلی از اول آبان خبر داد. بر اساس نرخنامه جدید این شرکت، متوسط قیمت بلیت پروازهای داخلی 80 درصد افزایش خواهد یافت. همزمان با این اطلاعیه، رئیس سازمان هواپیمایی در واکنش به افزایش قیمت بلیت گفت که این سازمان نقشی در این افزایش قیمت نداشته است. همان موقع، مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هوایی به «ایران» گفت که بر اساس قانون تعیین نرخ بلیت هواپیما آزاد و خارج از حیطه مسئولیت دولت است.

اعلام مخالفت دولت

اما محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی به نرخنامه جدید انجمن شرکت‌های هواپیمایی که در آن قیمت بلیت هواپیما ٨٠ درصد گران شده است، واکنش نشان داد و تأکید کرد «افزایش قیمت اعلام شده از سوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی معتبر نیست و قیمت‌های جدید که قرار بود از اول آبان ماه اعمال شود، لغو شده است.» اسلامی گفت: جلسه مشترک ایرلاین‌ها با رئیس سازمان هواپیمایی فردا (امروز) برگزار می‌شود و نتیجه نهایی اعلام خواهد شد اما ما به هیچ وجه افزایش قیمت را نمی‌پذیریم. قبلاً در ستاد ملی مبارزه با کرونا مصوب شد تا دو ردیف آخر هواپیما با احتمال وجود بیمار کرونایی خالی بماند تا اگر بیماری در حال پرواز سوار هواپیما بود به ردیف آخر هدایت شود. با نگرانی آقای نمکی، وزیر بهداشت و مطالبه مردم تفاهم شد تا مسافران به صورت یک درمیان در هواپیما بنشینند. اسلامی گفت: در پی این مصوبه، ایرلاین‌ها نرخ‌ها را افزایش دادند که به هیچ وجه مورد قبول نیست و ما هیچ گونه افزایش قیمتی را به بهانه تشخیص فردی قبول نخواهیم کرد. وضعیت ایرلاین‌ها با یکدیگر متفاوت است و باید درخواست آنها کارشناسی و بررسی شود.

پیش از اظهارات وزیر راه و شهرسازی، مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هوایی گفته بود عدم افزایش قیمت بلیت هواپیما از اول آبان ماه منوط به لغو مصوبه ستاد ملی کرونا برای فاصله‌گذاری در داخل هواپیماست. اما تورج دهقانی زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تأکید کرده است «از ابتدای آبان باید فاصله‌‌گذاری اجتماعی در نظر گرفته ‌‌‌شده رعایت شود و در این زمینه، سازمان هواپیمایی کشوری روی این موضوع نظارت کامل خواهد داشت.»

پروازهای خارجی

براساس اعلام انجمن شرکت‌های هوایی، افزایش قیمت بلیت برای پروازهای داخلی است و شامل پروازهای خارجی نمی‌شود. البته از زمان شیوع کرونا و کاهش فعالیت ایرلاین‌ها، بسیاری از ایرلاین‌های داخلی و خارجی اجازه پرواز ندارند. به همین دلیل نرخ بلیت پروازهای خارجی در این مدت افزایش داشته است. بر اساس قانون بلیت پروازهای خارجی مشمول نرخ‌گذاری نیست و عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می‌کند. با توجه به محدودیت فعالیت ایرلاین‌ها در پروازهای خارجی، اکنون پروازهای خارجی در کشور به صورت محدود توسط چند شرکت داخلی و خارجی انجام می‌شود که همین موضوع باعث شده در برخی مسیرهای نزدیک هم افزایش قیمت‌ها چند برابری باشد.

بیشترین شکایت از پروازهای ترکیه

بیشترین مسیر پروازی خارجی در ایران، پرواز به ترکیه است که از زمان شیوع کرونا پروازهای بین دو کشور قطع شد و از تیرماه با اینکه دو کشور چندبار از برقراری پروازها خبر دادند اما این پروازها در حال حاضر به صورت بسیار محدود انجام می‌شود. در حال حاضر پرواز به ترکیه توسط ایرلاین‌های داخلی فقط توسط 2 ایرلاین انجام می‌شود. قیمت بلیت این ایرلاین‌ها تا 2 هفته پیش حدود یک میلیون و 200 هزار تومان بود اما در روزهای اخیر این قیمت افزایش بیش از 7 برابری داشته و پرواز به ترکیه توسط 2 ایرلاین داخلی با قیمت 9.5 تا 11 میلیون تومان انجام می‌شود. هواپیمایی قطر هم پروازهای ایران به ترکیه و بالعکس را انجام می‌دهد اما این پرواز به صورت مستقیم نیست و مسافران مجبورند برای رسیدن به ترکیه توقف چندساعته در قطر داشته باشند.

نرخ بلیت این پرواز هم با اینکه مصرف سوخت بیشتری دارد اما از قیمت ایرلاین‌های داخلی کمتر و حدود 8 میلیون و 900 هزار تومان است. البته مسافران از این موضوع هم گله دارند که ایرلاین‌های داخلی پرواز به ترکیه را با ظرفیت کامل انجام می‌دهند.رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به پروازهای ترکیه اشاره کرده و گفته «در مورد پرواز به ترکیه، روزانه ۲ پرواز ایران به ترکیه و ۲ پرواز هم ترکیش ایرلاین به ایران پرواز دارد. در این خصوص اگر مذاکرات به نتیجه برسد، هفته آینده تعداد پروازها افزایش پیدا خواهد کرد.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها