کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

هشدار كارشناسان درخصوص افزايش ريسک در بازار


کد خبر : ۷۶۴۶دوشنبه، ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰:۲۰۳۳۰۵ بازدید

سرمايه‌گذاري نكنيد! هشداري كه بسياري از كارشناسان و صرافان اين روزها براي خريداران دلار، يورو و پوند در بازار ايران مي‌دهند. وضعيت مجهولي كه نمي‌توان روي آن حساب ...
هشدار كارشناسان درخصوص افزايش ريسک در بازارهشدار كارشناسان درخصوص افزايش ريسک در بازار

سرمايه‌گذاري نكنيد! هشداري كه بسياري از كارشناسان و صرافان اين روزها براي خريداران دلار، يورو و پوند در بازار ايران مي‌دهند. وضعيت مجهولي كه نمي‌توان روي آن حساب درستي كرد. اعتقادها براين است كه اين شرايط تمام بازارهاي اقتصادي جهان را دربرگرفته است، چشم‌اندازي مبهم كه از بازار نفت و طلا در جهان آغاز شد و اين روزها سكه و دلار را در ايران تحت تاثير قرار داده است.

دلار روز گذشته در پايين‌ترين نرخ به ارزش 3205 تومان معامله شد، نرخي كه از اول مهر تا لحظه نگارش اين گزارش بي‌سابقه بوده است. البته دلار اين سير كاهشي را از ابتداي هفته گذشته استارت زد و در روز شنبه گذشته با كاهش تدريجي به زير مرز 3240 تومان رفت كه در اين زمينه اعلام واريز 400ميليون دلار از طلب نفتي ايران از سوي منابع هندي و اظهارات برخي مقام‌هاي ديپلماتيك خارجي همچون ريابكوف كه رسيدن به توافق در مذاكرات را تا مهلت تعيين شده كاملا ممكن دانست، موثر واقع شد.

در روز چهارشنبه 23 مهر رييس كل بانك مركزي پيش‌بيني كرده بود كه با خبر واريز قسط سوم و چهارم دارايي‌هاي بلوكه شده ايران، دلار با قدري كاهش روبه‌رو خواهد شد.

اما از عامل تاثيرگذار بزرگ بركاهش اين روزها در بازار خوشبيني است كه ناشي از اخبار مذاكرات هسته‌يي بيان شده است. روزنامه اينديپندنت در گزارشي تحليلي با پرداختن به مذاكرات هسته‌يي ايران و گروه 1+5 نوشت: اكنون بهترين زمان براي دستيابي به يك توافق است. به گفته بسياري از كارشناسان اين تحليل‌ها تا دور جديد مذاكرات بيشتر دوام ندارد و هرگونه تصميم جديد در روزهاي آتي روند خوشبيني را تغيير مي‌دهد. تمامي اين علل باعث شده است تا نتوان ديگر به بازار ارز ايران اعتماد كرد و هرگونه پيش‌بيني در رابطه با نرخ آن را سخت‌تر از گذشته كند.

اما سوي ديگر، به دنبال مخالفت اكثر اعضاي كميته سياست‌گذاري مالي بانك انگليس براي افزايش نرخ بهره بين بانكي در اين كشور، نرخ برابري پوند در برابر دلار كاهش يافت. يورو نيز در برابر دلار به كمترين سطح در يك هفته گذشته رسيد. همين عوامل باعث شد تا يك‌شنبه براي بقيه ارزها نيز روز كاهشي باشد. يورو و پوند هركدام با 10 تومان كاهش نسبت به روز قبل به ترتيب 4100 و 5170 تومان معامله شد.

 طلا باز هم ارزان مي‌شود؟

درحالي كه پس از چند هفته بار ديگر شاهد تغيير مسير قيمتي در بازار طلا و افت قيمت اين محصول بوديم، بسياري از فعالان بازار فلزات قيمتي عنوان مي‌كنند كه در هفته پيش‌رو روند حركتي شاخص دلار ايالات متحده و همچنين تصميمات اتخاذ شده از سوي كميته بازار آزاد بانك مركزي ايالات متحده اصلي‌ترين عوامل تعيين‌كننده سمت و سوي قيمت طلا خواهند بود.

در پايان معاملات اين هفته در بازار كالايي نيويورك هر اونس طلا براي تحويل در ماه دسامبر به 1231.8 دلار رسيد و بدين‌ترتيب افت قيمتي 0.58درصدي را در طول هفته به ثبت رساند. پيش‌تر در اين هفته طلا به بالاترين سطوح قيمتي خود در بيش از دو ماه اخير يعني 1255.6 دلار رسيده بود اما نتوانست در اين سطوح قيمتي تثبيت شده و در ادامه هفته سيري نزولي را در پي گرفت.  از اصلي‌ترين دلايل رشد قيمتي طلا در اوايل هفته مي‌توان به افزايش خريد اين محصول از سوي مشتريان آسيايي به‌خصوص هندي‌ها در آستانه اعياد ديوالي در اين كشور اشاره كرد. در اين ميان فعالان بازار فلزات قيمتي براين عقيده هستند كه افزايش تقاضاي فيزيكي براي طلا به حدي نيست كه بخواهد از رشد قيمت اين محصول حمايت كند و تنها عاملي براي جلوگيري از سقوط قيمت به حساب مي‌آيد.  در هفته آينده قرار است گزارش بانك مركزي اروپا پيرامون وضعيت 130 بانك بزرگ اين منطقه را منتشر كند كه در صورت ضعيف بودن اين نتايج احتمال تضعيف يورو در برابر دلار ايالات متحده و افزايش مجدد فشارها بر بازار طلا به تبع اين امر وجود خواهد داشت.

در اين ميان قرار است در روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه هفته نيز نشست كميته بازار آزاد بانك مركزي ايالات متحده برگزار شود و به نظر مي‌آيد كه سرمايه‌گذاران تا پيش از اين نشست كمي محتاطانه دست به فعاليت در بازار طلا بزنند و به همين دليل انتظار مي‌رود كه حجم معاملات در اوايل هفته پايين باشد.  در نشست كميته بازار آزاد بانك مركزي ايالات متحده ممكن است تصميماتي پيرامون اتمام فرآيند خريد اوراق مالي از سوي اين نهاد را شاهد باشيم امري كه مسلما تاثير منفي را بر بازار طلا خواهد گذاشت. در اين ميان بسياري از تحليلگران معتقدند كه خط‌مشي بانك مركزي ايالات متحده پيرامون اين‌گونه مسايل در نشست اين ماه تغيير نخواهد كرد و در ماه دسامبر احتمال تغييراتي در اين زمينه را مي‌توان داشت.

گفتني است كه در نظرخواهي موسسه كيتكو از 21 تحليلگر ارشد بازار فلزات قيمتي، 9 كارشناس اعتقاد به افت قيمت طلا در هفته پيش‌رو داشته و 6 نفر نيز از رشد قيمت سخن به ميان مي‌آورند. در اين ميان 6 كارشناس معتقد به عدم تغيير محسوس قيمت در طول روزهاي معاملاتي آتي بوده‌اند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها