کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قیمت لوازم خانگی واقعی نیست؟!


کد خبر : ۷۶۳۵۵دوشنبه، ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۵:۵۳۳۲۷۴ بازدید

قیمت لوازم خانگی هم متاثر از نوسانات سایر بازارهای مالی بالاخص ارز نسبت به چندماه گذشته افت و خیز بسیاری را پشت‌سر گذاشته ...
قیمت لوازم خانگی واقعی نیست؟!قیمت لوازم خانگی واقعی نیست؟!

آرمان‌ملی: قیمت لوازم خانگی هم متاثر از نوسانات سایر بازارهای مالی بالاخص ارز نسبت به چندماه گذشته افت و خیز بسیاری را پشت‌سر گذاشته است. اضافه بر آن اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی، هم مورد آخرین وضعیت قیمت لوازم خانگی، اشاره کرد: شرایط بازار به شکلی است که اگر لوازم خانگی را با دلار ۳۰ هزار تومانی در نظر بگیریم با همان دلار ۳۰ هزار تومانی در دوبی می‌توان ماشین لباسشویی بوش آلمان را ۱۰ میلیون تومان خرید. از طرفی زمانی که کالا و مواد اولیه در بازار موجود باشد، واردات برای هیچ واردکننده‌ای با دلار ۳۰ هزارتومانی، صرفه اقتصادی ندارد.

در شرايط فعلي و باتوجه به گران شدن بي حدوحصر نرخ دلار، بسياري از خريداران لوازم خانگي، پوشاک،  فرش يا مبلمان، توانايي تهيه اين محصولات را ندارند. به عبارت دقيق‌تر بازار لوازم خانگي مشابه ديگر بازارهاي کشور و متاثر از وضعيت نامناسب اقتصادي متحمل رکود سنگيني شده است. از سوي ديگر با وجود اينکه رکود بازار و نبود خريدار کالاهاي خانگي در هفته‌هاي اخير منجر به کاهش 10 تا 13 درصدي قيمت لوازم خانگي شده‌، اما نرخ اقلام موجود در اين بازار نسبت به ماه‌هاي گذشته جهشي چند برابري داشته است.

به طوري‌که طبق اطلاعات موجود در وب‌سايت‌هاي فروش کالا‌هاي خانگي، به طور مثال برند ايراني اسنوا از سال 96تا به امروز جهش قيمت شش تا 12 برابري را تجربه کرده است و بالاترين جهش نرخ هم به محصولات گروه سرمايشي، يخچال و فريزر تعلق دارد که تقريبا 9 برابر گران‌تر شده است. اکبر پازوکي، رئيس اتحاديه لوازم خانگي، هم مورد آخرين وضعيت قيمت کالاها گفت: شرايط بازار به شکلي است که اگر لوازم خانگي را با دلار 30 هزار توماني در نظر بگيريم با همان دلار 30 هزار توماني در دوبي مي‌توان ماشين لباسشويي بوش آلمان را 10 ميليون تومان خريد. او ادامه داد: اگر صنعت در اولويت قرار دارد، بايد آن را تقويت کرد و حرفي از واردات نباشد. البته واردات در همه زمان‌ها بد نيست زيرا توليدکننده بايد بداند هم‌رزمي در کنار خود دارد و اگر توليدات داخل با افزايش قيمت و کاهش کيفيت مواجه شود، رقبا محصولات را با کيفيت و قيمت بهتر به مشتري عرضه مي‌کنند.

بر اساس گزارش ايلنا، او با انتقاد از رويه نادرست برخورد با فروشندگان لوازم خانگي در اين زمينه توضيح داد: قاچاق، احتکار و نبود کالا را به فروشنده ربط مي‌دهند، مشخص نيست ما فروشنده‌ايم يا توزيع کننده! چرا قيمت کالا را از ما مي‌پرسند؟ زماني که کالا در بازار موجود و مواد اوليه به قيمت مناسب به دست‌شان برسد، براي هيچ وارد کننده‌اي با دلار 30 هزارتوماني، واردات صرفه اقتصادي ندارد. رئيس اتحاديه لوازم خانگي اضافه کرد: با توجه به اينکه در سه سال گذشته اجازه واردات وجود نداشت ماشين لباسشويي ايراني 260 هزار توماني تمام اتوماتيک را بايد هفت ميليون تومان خريد. بايد توجه داشت 70 درصد لوازم خانگي توليد داخلي دارند و تنها 30 درصد ارزبري دارد که آن نيز مربوط به موتور مي‌شود. آيا اين 30 درصد تعيين‌کننده يک قيمت کالاست؟ تعيين كننده لوازم است؟ بنابراين اخبار و اطلاعات صحيح نيست.

او با اشاره به طرح سامانه جامع تجارت در مورد ثبت اطلاعات فعالان اين صنف گفت: طرح سامانه جامع تجارت که قرار بر انجام آن است، بايد سه يا چهار سال پيش انجام مي‌گرفت. تا مشخص شود مواد اوليه مانند ورقي که به توليد‌کننده مي‌دهند چه مقدار خريداري شده و زماني که به دست مصرف‌کننده رسيده، چه فعل و انفعالاتي بر روي آن صورت گرفته است. ديگر نه محتکري وجود داشت و نه انبار زير پله‌اي و قيمت کاذب. اما زماني اجرايي مي‌شود که ديگر پاسخگو نيست. او همچنين يادآور شد: قيمت لوازم خانگي قيمت واقعي ندارد. توليدکنندگان بايد نگران باشند، چون در سه سال گذشته هزينه و دستگاه و نيروي کار جديد اضافه‌ کرده‌اند. اکنون کالاي وارداتي گران‌تر از توليد داخل نيست و به‌نوعي دچار خودتحريمي هستيم به طوري که ورق از کيلويي 12 هزار تومان به کيلويي 25 هزار تومان رسيده است، چرا کسي جلودار اين مساله نيست؟



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها