کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

3 پیشنهاد ایران برای توافق با ترک‌ها در مرز بازرگان


کد خبر : ۷۶۳۲یکشنبه، ۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵:۴۸۴۶۰۴ بازدید

کاهش قیمت سوخت، برقراری شرایط صفر – صفر مرزی و پلمپ باک کامیون، سه پیشنهاد ایران به ترکیه برای توافق جدید در زمینه تردد کامیون‌ها از مرز ...

کاهش قیمت سوخت، برقراری شرایط صفر – صفر مرزی و پلمپ باک کامیون، سه پیشنهاد ایران به ترکیه برای توافق جدید در زمینه تردد کامیون‌ها از مرز بازرگان است.

جواد سمساریلر، رییس سراسری شرکت‌های حمل‌ و نقل بین‌المللی ضمن بیان این مطلب گفت: مرز بازرگان گلوگاه گذر کامیون‌های ایرانی برای رفتن به ترکیه و اروپا است و ترک‌ها با علم به این موضوع، عوارض را افزایش داده‌اند.

وی افزود: در مذاکرات با طرف ترک، سه راه‌حل برای حل این مشکل پیشنهاد داده‌ایم. اولین پیشنهاد کاهش قیمت سوخت از 80 سنت یورو به 60 سنت یورو است. پیشنهاد بعدی این است که قیمت سوخت در مرز‌ها را به حالت صفر، صفر برگردانیم.

سمساریلر ادامه داد: پیشهاد سوم این است که طبق پروتکل سال 2003، کامیون‌های دو طرف از سوخت کشور خودشان استفاده کنند و باک کامیون‌ها پس از ورود به کشور مقابل پلمپ شود و نتوانند گازوئیل بزنند.

رییس سراسری شرکت‌های حمل‌ و نقل بین‌المللی اظهار کرد: ترکیه از ابتدای اکتبر عوارض 1.6 یورویی که کاملا غیرقانونی است را وضع کرده است. این عوارض براساس فرمول مسیر پیمایش 0.32 * 1.6 یورو محاسبه می‌شود.

به گفته وی پس از اعمال این عوارض دولت ایران هم عوارض 0.8 یورویی را وضع کرد و در حال حاضر میزان عوارض ترکیه به ایران دو برابر است. در حالی که تعداد زیادی از کامیون‌ها به دلیل کمبود صادرات، بدون بار به ترکیه و اروپا می‌فتند و بار می‌آوردند. اما عوارض 2000 یورویی برای کامیون خالی به صرفه نیست.

سمساریلر درباره‌ قطع شدن مسیر کردستان عراق با جنوب عراق و تغییر مسیر کامیون‌های اروپایی و ترکیه از ایران گفت: قبول این تغییر مسیر از طرف ایران برای کسب سود، بلکه بیشتر به منظور افزایش همکاری‌های منطقه‌ای است و ما فقط مابه‌التفاوت سوخت را از این کامیون‌ها می‌گرفتیم.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر عراق، ایران مسیر ترانزیت کالا از ترکیه به ترکمنستاناست که اگر ترکیه نخواهد در مذاکرات توافق کند، باید هزینه‌هایی بیشتری بپردازد، زیرا جایگزین مسیر ایران به ترکمنستان مسیر گرجستان آذربایجان و از آنجا به ترکمنستان است که از آذربایجان به ترکمنستان باید از طریق کشتی‌های کامیون‌بر انجام شود و این کشتی‌ها عوارض زیادی دارند.

وضع عوارض توسط ترکیه برای کامیون های ایرانی به دلیل مابه التفاوت قیمت سوختی است که ایران از کامیون های ترکیه می گیرد. البته دلیل این کار 28 برابر بودن قیمت گازوییل در ترکیه نسبت به گازوییل 250 تومانی ایران است. اما وضع عوارض ترکیه به طور کلی غیرقانونی بوده و زیربنای منطقی ندارد.

این مشکل از 16 روز پیش در مرز بازرگان ایجاد شده و هنوز راه حلی برای آن توافق و اعمال نشده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها