کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

در بازار ایران، اسپورتیج مناسب تر است یا توسان ؟


کد خبر : ۷۶۱۳شنبه، ۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۳:۴۳۴۰۰۳۴ بازدید

اسپورتیج از همان ابتدای ورودش به بازار ایران یک رقیب جدی هم داشت و آن هیوندای توسان بود. بعدها رقبای دیگری هم وارد این بازی ...
در بازار ایران، اسپورتیج مناسب تر است یا توسان ؟در بازار ایران، اسپورتیج مناسب تر است یا توسان ؟

دنیای خودرو - کیا اسپورتیج اگر محبوب‌ترین شاسی‌بلند میان قیمت بازار ایران نباشد قطعاً یکی از محبوب‌ترین‌ها است. از همان ابتدای ورودش به بازار ایران هم این وضعیت را داشت.یک دلیلش این است که ما ایرانی‌ها موج جدید شاسی‌بلند سواری برای عموم مردم را با کیا اسپورتیج تجربه کردیم و از اولین خودروهای کراس‌اووری است که به ایران وارد شد. اما دلیل مهم آن قیمتش است که مردم بیشتری آن را در توان خرید خود می‌بینند. چه آن زمان که کمی بیش از 30 میلیون تومان قیمت داشت و چه حالا، باز هم برای طیف بیشتری قابل دسترس است و به مانند خیلی از شاسی بلندهای اروپایی خریدش یک رویای دست‌نیافتنی به حساب نمی‌آید.

اسپورتیج از همان ابتدای ورودش به بازار ایران یک رقیب جدی هم داشت و آن هیوندای توسان بود. بعدها رقبای دیگری هم وارد این بازی شدند.جدال بین اسپورتیج و توسان در بازار ایران همیشه وجود داشته است. به خصوص که این دو در مقوله‌هایی مانند استهلاک و خدمات پس از فروش نیز کاملاً شبیه به هم بوده و برتری چندانی بر یکدیگر ندارند. البته در تست‌های بلند انجام شده توسط تیم‌های تست معتبر خارجی اغلب به این اشاره می‌شود که کیا استهلاک کمتری نسبت به هیوندای دارد.اما واقعیت این است که این برتری در صورت وجود هم آنقدر نیست که به یک گزینه برای خرید تبدیل شود و باید به دیگر گزینه‌ها نگاه کرد. با این حال کیا اسپورتیج همیشه یک گزینه جدی برای کسانی است که حساب بانکیشان به حد خرید شاسی‌بلند رسیده است.

تحول به سبک کیا

اسپورتیج در نسل قبلی یعنی همان نسلی که در ابتدا وارد ایران شد بیشتر به یک خودرو شاسی‌بلند کاربردی شباهت داشت. در نسل کنونی تغییرات ایجاد شده در آن، اسپورتیج را به یک کراس‌اوور کاملاً شهری تبدیل کرده است. اگر معیار آفرود بودن شاسی‌بلند را در نظر بگیریم، اسپورتیج از این نظر افت کرده است اما خب از نظر زیبایی قطعاً یک سر و گردن بالاتر از نسل قبلی ایستاده است. این خودرو دارای طراحی بدنه حجیم است. ویژگی این طراحی این است که خودرو را بزرگ‌تر از آنچه هست نشان می‌دهد و این یعنی ابهت بیشتر. شیب‌ها و قوس‌های روی بدنه خودرو هم به گونه‌ای طراحی شده‌اند که این چهره باشکوه را تقویت کنند. با این حال این خودرو دارای یک طراحی اسپرت هم هست. نظر قطعی نمی‌دهیم اما در میان همکلاس‌های قیمتی خودش از همه اسپرت‌تر طراحی شده است. شاید به همین دلیل باشد که در میان جوانانی که پول خرید شاسی‌بلند ب‌ام‌و و پورشه را ندارند تا این حد طرفدار دارد. در طراحی نمای رو به روی خودرو ظرافت زیادی دیده می‌شود.

استفاده مناسب از کروم باعث شده تا ظاهر اسپورتیج بسیار زیبا شود. به خصوص در پایین سپر که به مانند ورودی هوا طراحی شده و به اسپرت‌تر شدن خودرو کمک زیادی کرده است. زمانی که داخل خودرو می‌شوید اما جشنواره زیبایی‌های اسپورتیج ادامه پیدا نمی‌کند. نه اینکه طراحی داخلی بدی داشته باشد. شاید طراحی فوق‌العاده بیرونی خودرو است که انتظارها را بالا می‌برد و وقتی داخل آن می‌شویم تنها با یک طراحی معمولی رو به رو می‌شویم.

کامپوزیت و روکش‌های استفاده شده برای صندلی و حتی فرمان خودرو می‌توانستند به مراتب از این بهتر باشند. یک جورهایی با این طراحی داخلی، کار اسپورتیج نیمه تمام باقی مانده است. اسپورتیج نقطه قابل اطمینانش در رانندگی آن است. هندلینگ این خودرو شما را شگفت‌زده خواهد کرد چرا که انتظار این هندلینگ را از یک خودرو شاسی‌بلند ندارید. البته اگر قصد داشتید با آن در خیابان به صورت هیجانی رانندگی کنید به این نکته هم توجه داشته باشید که میدان دید راننده در اسپورتیج کم است و میدان دید فدای طراحی آن شده است.

یکی از دشواری‌های اسپورتیج در نسل جدید آن فضای کم داخل کابین است. کم در مقایسه با خودروهای دیگر در این کلاس. استفاده از صندلی‌های خیلی خوب و نرم در عقب باعث شده تا ارتفاع آن‌ها کمی زیاد شود. برای یک فرد بلند قد نشستن در صندلی عقب کمی دشوار خواهد بود و فضای کافی برای سر و گردن در نظر گرفته نشده است. با این حال زیبایی طراحی بدنه نسل جدید اسپورتیج آنقدر هست که پای هر خریداری را موقع انتخاب بلرزاند مخصوصاً اگر جوان هم باشد. مصرف آن هم قابل قبول است. باک این خودرو در حدود ۵۸ لیتر گنجایش دارد و با یک باک پر، بسته به شیب و سرعت می‌توانید تا ۶۰۰ کیلومتر را هم طی کنید.

توسان در فکر انتقام

هیوندای ix35 یا همان توسان از بدو ورودش به ایران از دو طرف زیر فشار بود. از یک طرف همیشه زیر سایه نام سانتافه قرار داشت و از طرف دیگر به دلیل طراحی بسیار پایین‌تر از اسپورتیج در نسل قبل به انتخاب دوم و سوم تبدیل شده بود. اما اکنون در نسل جدید این خودرو شاید بازی کمی عوض شود. هیوندای توسان حاصل یک بازنگری کلی در فلسفه طراحی در خودروهای هیوندای است. این بازنگری منجر به ورود طراحی فانتزی در هیوندای شد که حاصل آن را در توسان نیز مشاهده می‌کنیم. توسان با آنکه ارتفاع مناسب و قابلیت آفرود حتی بیشتر از اسپورتیج را دارد به دلیل همان طراحی فانتزی شهری‌تر به نظر می‌رسد. استفاده از خطوط منحنی در بدنه خودرو آن را چشم‌نواز کرد و طراحی چند لایه در جلو باعث شده تا خودرو چالاک به نظر برسد.

استفاده از چراغ‌های کوچک بخشی از طراحی فانتزی این خودرو است که آن را جسور نشان می‌دهد. با این حال همچنان از اسپورتیج کمتر اسپرت به نظر می‌رسد. در طراحی داخلی کفه ترازو به سود توسان سنگینی می‌کند. کیفیت ساخت و مواد استفاده شده در توسان بهتر است. هر چند کنسول میانی داشبورد در اسپورتیج چیدمان بهتری دارد اما در مقابل در توسان آپشن‌های بیشتری به صورت استاندارد روی خودرو نصب شده‌اند.

آپشن‌هایی که شاید هم بعضی‌هاشان به کار نیایند اما خب لازمه یک رانندگی آسوده در این دوره و زمانه هستند. از نظر فضای سرنشین و بار هم توسان وضعیت بهتری دارد. با آنکه عرض خودرو کمتر است اما فضای بیشتری دارد. در اسپورتیج عرض بیشتر صرف طراحی بدنه حجیم آن شده است.
سیستم تعلیق توسان نرم‌تر از اسپورتیج کار می‌کند با این حال از هندلینگ و قدرت مانور اسپورتیج در توسان خبری نیست. این دو را نه حسن می‌توان به حساب آورد و نه عیب. همه چیز به شرایط استفاده از خودرو بستگی دارد. اگر قرار است رانندگی سریع و تهاجمی داشته باشید خب اسپورتیج بیشتر شما را راضی می‌کند. اما اگر قرار است مدام از مسیرهای غیرآسفالته و جاده‌های پر دست‌انداز عبور کنید بهتر است که سیستم تعلیق نرم‌تر توسان زیر پای شما باشد. از نظر طی مسافت با یک باک هم این دو خودرو به یک اندازه عمل می‌کنند. باک توسان در حدود ۵۶ لیتر گنجایش داشته و با این باک در حدود ۶۰۰ کیلومتر را می‌توانید طی کنید. با در نظر گرفتن این عوامل به نظر می‌رسد که انتخاب بین این دو خودرو کار واقعاً سختی باشد و همه چیز در نهایت به میل و سلیقه شما برمی‌گردد!



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها