کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سفره های مردم هر روز گران تر از دیروز پهن می شوند


کد خبر : ۷۵۹۴شنبه، ۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۵:۲۵۱۹۴۸ بازدید

نوسان قیمت کالاها در بازار همچنان سفره‌های مردم را تهدید می‌کند؛ اگرچه دولتمردان تأکید دارند که شیب افزایش قیمت‌ها آرام است و سعی شده تا کالاهایی که درخواست ...

نوسان قیمت کالاها در بازار همچنان سفره‌های مردم را تهدید می‌کند؛ اگرچه دولتمردان تأکید دارند که شیب افزایش قیمت‌ها آرام است و سعی شده تا کالاهایی که درخواست افزایش قیمت دارند به آرامی گران شوند، با این وجود هر از چندی قیمت سفره‌های پهن شده خانه‌های ایرانیان، گران‌تر از پیش می‌شود.

اگرچه نباید از آرامش حاکم بر فضای کار و تولید غافل شد اما آنچه این‌روزها از وزیر صنعت، معدن و تجارت گرفته تا دیگر معاونان وی، نقل محافل است کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی است که سبب شده تا به سختی خط‌های تولید سرپا بماند و کارگران به نیمچه اشتغال خود امیدوار باشند.در این میان غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هفته گذشته از اعلام آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار انتقاد کرد و گفت برخی وقت‌ها از آمارها سوء استفاده می‌شود چراکه ‌برخی آمارها برای جامعه ملموس نیست و قرار نیست ملموس باشد. تاجگردون قسم ‌خورد که 95 درصد مردم معتقدند وقتی تورم پایین آمد یعنی قیمت‌ها باید پایین بیاید. به‌گفته وی، مردم چه می‌دانند تورم چیست که بخواهند بدانند تورم نقطه‌به‌نقطه چیست و به همین علت مردم دچار تناقض می‌شوند و از این موضوع نباید گلایه داشت. تاجگردون تاکید کرد: مسؤولان باید بدانند آمارها کجا و چه زمانی استفاده شود البته طبیعی است که برخی از دولت، مجلس و افراد خوششان نیاید اما وقتی آمار منتشر شد همه باید پای آن بایستند.

به‌هر حال اگرچه دولت کاهش تورم را یکی از افتخارات دوران یک‌سال و نیمه مدیریتی خود می‌داند، اما بارها بر این نکته نیز پافشاری کرده که کاهش تورم، به منزله کاهش قیمتی در بازار نیست و گویا ادبیات دولت با مردم در مهار تورم و نقش‌آفرینی آن در سبد مصرفی خانوارها، همخوانی چندانی ندارد. آنگونه که آمارهای بانک مرکزی در ارائه شاخص‎های اقتصادی نیز به صراحت اعلام کرده، قیمت برخی از اقلام کالایی از افزایش 2 تا 20 درصدی حکایت دارد. طبق آخرین گزارش رسمی بانک مرکزی از قیمت خرده‌فروشی کالاها در هفته گذشته، قیمت لبنیات در آخرین روزهای مهرماه نسبت به هفته مشابه سال قبل 12.3 درصد، برنج 3.6 درصد، میوه‌های تازه 19.9 درصد، سبزی‌های تازه 2.23 درصد، گوشت قرمز 7.2 درصد، قند و شکر 6.7 درصد، چای 10.5 درصد و روغن نباتی نیز 3.7 درصد افزایش را نشان می‌دهد. به‌گفته برخی شهروندان، کیفیت زندگی آنها نسبت به مصرف کالاهایی همچون گوشت و مرغ و برنج یا حتی میوه‌ها بشدت کاهش یافته و آنها در شرایطی بسر می‌برند که دیگر به کیفیت کالای مصرفی چندان توجهی نداشته و در برخی از موارد، تنها به بودن این کالا در سبد مصرفی خود توجه دارند، نه به کیفیتی که یک کالا در این سبد به خود اختصاص می‌دهد. نکته مهم در این میان این است که برخی از اقلامی که می‌تواند به لحاظ ارزش غذایی در سبد مصرفی خانوارها جایگزین یکدیگر شود نیز تفاوت قیمت را به نحوی تجربه می‌کند که قابلیت جایگزینی ندارد و گاها به حذف آن اقلام در سبد خانوار می‌انجامد.

به عنوان نمونه تخم‌مرغ و حبوبات که منابعی از پروتئین هستند، می‌تواند جایگزین گوشت و مرغ شود، اما نکته اینجاست که افزایش قیمت این اقلام نیز دیگر استفاده از آن در سبد مصرفی خانوارها را به میزان استاندارد، توجیه‌پذیر نمی‌کند و بنابراین برخی از شهروندان می‌گویند میزان مصرف این اقلام را در مصارف هفتگی و ماهانه خود نسبت به سال گذشته، کاهش داده‌اند. به گزارش مهر، در این میان مردم معتقدند دولت باید در این زمینه چاره اندیشی کند و راهکارهایی را بیابد که در کنار کنترل تورم، آثار کاهش نرخ تورم در هزینه سبد مصرفی آنها نیز به خوبی نمود یابد، در غیر این صورت ممکن است برخی اقلام از سبد مصرفی خانوارها حذف شود. هم‌اکنون بنا بر گزارشات رسمی و غیر رسمی و براساس قیمت‌های کف بازار، هزینه یک خانوار 4نفره ماهانه به 2 میلیون و 200 هزار تومان افزایش یافته است در حالی که علاوه بر پرداخت هزینه اجاره‌بها، رفت و آمد و انرژی از این رقم، باز هم سبد مصرفی خانوارها تحت‌الشعاع تغییرات قیمتی قرار می‌گیرد.

ثبات نرخ گوشت در آستانه محرم

در همین حال مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران گفت: با توجه به شرایط تولید و عرضه گوشت قرمز، مشکلی برای تامین نیاز ماه‌های محرم و صفر نیست و قیمت این محصول در ‌آستانه ماه محرم ثابت مانده و هر کیلوگرم دام زنده در دامداری 10 هزار تومان و لاشه حدود 20 هزار تومان است. سعید سلطانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم دام زنده (سبک و سنگین) در دامداری 10 هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم لاشه حدود 20 هزار تومان است که این قیمت نسبت به ماه‌های گذشته تغییری نداشته و ثابت مانده است. سلطانی خاطر نشان کرد: مصرف سرانه گوشت قرمز در کشور سالانه 10 کیلو و 850 گرم یعنی 33 گرم در روز است. از سوی دیگر رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: مراکز فروش عمده مواد غذایی و مراکزی که اقدام به توزیع محصولات مواد غذایی می‌کنند در چهارراه مولوی، خیابان مولوی، خیام، صاحب جم، میدان محمدیه، خیام شمالی و جنوبی، انبار نفت و رباط‌کریم قرار دارند و به نظر نمی‌رسد کمبودی در زمینه عرضه محصولات پرمصرف داشته باشیم. محمد آقاطاهر تاکید کرد: همکاران ما برای روزهای آغازین محرم به‌ویژه دهه اول آن تمام مایحتاج مردم و هیات‌ها را به میزان کافی تامین و آماده کرده‌اند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. آقاطاهر با بیان اینکه عمده محصولات پرمصرف این ایام برنج، حبوبات و روغن است که بالاترین مصرف را دارند، بر نظارت کامل بر بازار تاکید کرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها