کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

صادرات نفت بهتر شد؛ بازگشت ارز سرعت گرفت


کد خبر : ۷۵۹۰۵دوشنبه، ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۹:۵۶۵۰۴۳ بازدید

عبدالناصر همتی رئيس کل بانک مرکزی در جلسه‌ دوره‌اي خود با مديران عامل بانک‌ها به اخبار مرتبط با گشايش‌هاي ارزي اشاره ...
صادرات نفت بهتر شد؛ بازگشت ارز سرعت گرفتصادرات نفت بهتر شد؛ بازگشت ارز سرعت گرفت

عبدالناصر همتی رئيس کل بانک مرکزی در جلسه‌ دوره‌اي خود با مديران عامل بانک‌ها به اخبار مرتبط با گشايش‌هاي ارزي اشاره کرد و ثمردهي رايزني‌هاي ايران با ديگر کشورها، بهبود ميزان صادرات نفت و فرآورده‌هاي آن و سرعت‌‌گرفتن روند بازگشت ارز صادرکنندگان را سه عاملي دانست که اثرات خوبي بر جاي مي‌گذارند.

او همچنين به وضعيت نرخ ارز در روزهاي اخير اشاره کرد و گفت: آمريکا تمام تلاش خود را به خرج داده است و نهايت جنگ رواني و فشار آنها، همين شرايطي است که اين روزها شاهد هستيم. اين اظهارات همتي در حالي صورت مي‌گيرد که نرخ دلار اين روزها در کانال 27 هزار تومان قرار گرفته است.

با افزايش نرخ ارز در بازار ايران و در مقابل ريزش شديد ارزش ريال و بالا رفتن انتظارات تورمي وضعيت نگران‌کننده‌اي در بازار‌هاي مختلف حاکم شده است. کارشناسان، وضعيت صادرات نفتي، کوتاهي برخي صادرکنندگان براي بازگشت ارز حاصل از صادراتشان به کشور، جو رواني متاثر از اخبار سياسي، تشديد فشارهاي ناشي از تحريم‌ها، بحران نقل و انتقال پول و البته گسترش بيماري کرونا ازجمله عوامل تاثيرگذار بر شرايط فعلي بازار ارز عنوان مي‌کنند. با اين وجود، بانک مرکزي درصدد است با اقداماتي ازجمله عرضه سنگين ارز در بازار، شرايط را به سمت ثبات سوق دهد.

چندي پيش، رئيس کل بانک مرکزي با اشاره به حملات آمريکا طي دو سال و نيم گذشته براي متلاشي کردن اقتصاد کشور گفته بود: ايستادگي که بانک مرکزي در مقابل اين حمله انجام داد بسيار تعيين کننده و در طول تاريخ کشور بي‌سابقه بود و امروز به‌عنوان رئيس کل بانک مرکزي با خوشحالي اعلام مي‌کنم، آثار اين مقاومت از مردادماه در اقتصاد کشور خود را نشان داده است. همتي همچنين در يادداشتي اينستاگرامي با بيان اينکه ارز به‌عنوان يک متغير کلان اقتصادي، بي‌تاثير از ساير بازارها نيست و اثرات سرريزي در بين بازارها يک اصل اقتصادي است، اظهار کرده بود: بانک مرکزي با حضور پرقدرت در بازار پول و ارز، تمام تلاش خود را براي تعادل بازار به‌کار خواهد بست.

وضعيت نرخ ارز

رئيس کل بانک مرکزي در جلسه دوره‌اي خود با مديران عامل بانک‌ها ضمن تقدير از عملکرد شبکه بانکي در مقوله‌هاي کنترل نقدينگي، بازار بين بانکي، پرداخت تسهيلات مبارزه با کرونا، قرض‌الحسنه ازدواج جوانان و به‌ويژه بخش‌هاي پيشران و صنايع کوچک و متوسط، بر لزوم تداوم انسجام و حميت در همه ارکان اقتصادي کشور براي مواجهه موفقيت‌آميز با شرايط جنگ اقتصادي تاکيد کرد.  همتي به وضعيت نرخ ارز در روزهاي اخير اشاره کرد و گفت: آمريکا تمام تلاش خود را در اين روزها به خرج داده است و نهايت جنگ رواني و فشار آنها، همين شرايطي است که اين روزها شاهد هستيم.

او ضمن اشاره به اخبار ناشي از گشايش‌هاي ارزي اظهار کرد: در حوزه بين‌المللي رايزني‌هاي ما در بعضي کشورها در آستانه ثمردهي است و از طرف ديگر ميزان صادرات نفت و فرآورده‌هاي آن بهتر و روند بازگشت ارز صادرکنندگان سرعت گرفته که هرسه اين عوامل تاثيرات مثبتي خواهند داشت؛ بر همين مبنا از بانک‌ها هم مي‌خواهيم به انتقال و در دسترس قرار دادن منابع ارزي براي نيازهاي تعريف شده ادامه دهند.

طبق اعلام بانک مرکزي، رئيس شوراي پول و اعتبار همچنين تاکيد کرد: آنچه نظام بانکي در شرايط مبارزه با کرونا انجام داد يک اقدام تحسين‌برانگيز بود که توانستند در همان ابتداي شيوع کرونا 23 هزار ميليارد تومان تسهيلات در اختيار خانوارهاي يارانه‌بگير قرار دهند و همين امر قدرداني رئيس جمهوري را به دنبال داشت. رئيس کل بانک مرکزي ضمن برحذر داشتن بانک‌ها از رشد بي‌محاباي ترازنامه‌ افزود: بانک‌ها بايد به‌گونه‌اي عمل کنند که رشد ترازنامه‌شان را متناسب با وضعيت ترازنامه و ريسک بانک تنظيم کنند و به بانک مرکزي براي کنترل نقدينگي کمک ‌کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها