کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رواج پشت‌بام فروشی در شهرستان‌ها


کد خبر : ۷۵۵۸۲پنجشنبه، ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱:۱۶۱۰۸۴۵ بازدید

مسکن که یکی از نیازهای اساسی هر فردی محسوب می‌شود، به دلیل رشد بی‌سابقه قیمت‌ها در این بازار طی چند سال گذشته به رویای ...
رواج پشت‌بام فروشی در شهرستان‌هارواج پشت‌بام فروشی در شهرستان‌ها

آرمان‌ملی: مسکن که یکی از نیازهای اساسی هر فردی محسوب می‌شود، به دلیل رشد بی‌سابقه قیمت‌ها در این بازار طی چند سال گذشته به رویای دست‌نیافتنی تبدیل شده که روزهای سختی را برای مستاجران سردرگم رقم زده است. برخی آمارها نشان می‌دهند که اکثریت مستاجران از پرداخت اجاره‌بهای خود ناتوان هستند و همواره از موجران خود درخواست می‌کنند که حال و روز آنها را دریابند و دریافت اجاره ماهانه را به تعویق بیاندازند.

چراکه دستمزد خانوار این روزها دیگر تناسبی با افزایش قیمت در بازار اجاره ملک ندارد. همین وضعیت در بازار مسکن که نتیجه تحولات اقتصاد کلان در کشور است، منجر به رشد پدیده‌های غیرقابل باوری در سطح کشور شده است. پیش از این، برخی رسانه‌ها از رواج پدیده کانکس‌نشینی، پشت‌بام‌نشینی، خرید یک خانه واحد توسط دو خانواده به صورت مشترک و ... خبر داده بودند که همگی از گرانی مسکن و اجاره‌بها ناشی می‌شوند و بیانگر این واقعیت تلخ است که امروز مسکن به یک دغدغه مشترک برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه تبدیل شده است. انتشار اخباری در این خصوص همواره با واکنش‌های گسترده‌ای در سطح جامعه و فضای مجازی همراه بوده؛ اما هر بار مسئولان در ابتدای امر به رد و تکذیب اخبار منتشرشده اکتفا کرده و بعد به وعده‌ سر خرمن پناه برده‌اند.

حال، رئيس اتحاديه املاک مشهد از رواج پديده بام‌فروشي در مناطق دو تا هفت اين شهر خبر داده و البته اذعان کرده که به اين اتفاق که پديده جديدي نيز در اين کلان‌شهر نيست، خانه‌هاي هوايي نيز گفته مي‌شود.

به گزارش ايسنا، علي مرادزاده ادامه داد: پديده بام‌فروشي شايع و زياد است و به گراني‌هاي اخير مسکن نيز ارتباطي ندارد. در مناطق دو تا هفت مشهد اين پديده بيشتر رايج بوده که از جاده قديم قوچان در بلوار توس آغاز شده و به سمت جاده رسالت و جاده سيمان، اواخر طلاب، محدوده بلوار پنجتن و خيابان سرخس، قلعه ساختمان و تا منطقه سيدي خارج از رينگ کمربندي شهر مشهد ادامه دارد. در اين مناطق به دليل اينکه قطعات زمين کوچک‌تر است، هيچ‌کدام از خانه‌ها سند ندارد و به راحتي مي‌توانند يک طبقه کم و زياد کنند، اين اتفاق بيشتر رخ مي‌دهد. شهرداري هم تا زماني که به خودش بيايد، اين افراد شبانه يک طبقه زياد مي‌کنند. اين مناطق براي خود شهري جداگانه شده و بام‌فروشي در اين مناطق معمولا به خانه‌هاي هوايي معروف است.

او تصريح کرد: براي اين خانه‌ها قولنامه نمي‌نويسند که از نظر ما ممنوع است و اگر مشاهده کنيم با آنها برخورد خواهيم کرد. شايد خانه‌اي هم وجود نداشته باشد، اما افراد به صورت مجازي خانه خود را به فروش مي‌رسانند. مالک زمين هنوز طبقه سوم را نساخته، طبقه چهارم را مي‌فروشد. گاهي اوقات مالک طبقه سوم بي‌خيال ساختن خانه خود مي‌شود، در حالي که مالک طبقه چهارم به دنبال ساختن خانه خود است. او افزود: قوه قضائيه به دنبال اين موضوع است. براي اين مشکل بايد به خوبي اطلاع‌رساني شود. وقتي مردم به اين سمت و سو مي‌روند، کنترل آنها بسيار سخت مي‌شود و نمي‌توان براي تمام مردم مامور تعيين کرد. وقتي شهرداري براي يک خانه متري يک ميليون تومان پروانه مي‌گيرد، بايد براي يک خانه 60 متري، 60 ميليون تومان پول بابت پروانه به شهرداري بدهند، اما اين افراد خانه ساخته شده را متري يک ميليون تومان معامله مي‌کنند. يعني يک آپارتمان هوايي را به 60 ميليون تومان مي‌فروشند، اما اگر کسي بخواهد اصولي بسازد و پروانه بگيرد، در ابتدا بايد 60 ميليون بابت پروانه هزينه کند. هيچ فردي در حاشيه شهر چنين کاري انجام نمي‌دهد، شبانه خانه را قاچاقي مي‌سازد و در آن ساکن مي‌شود.

بام‌فروشي از سر استيصال

رئيس اتحاديه املاک مشهد بيان کرد: افرادي که بام‌فروشي مي‌کنند معمولا وضع مالي خوبي ندارند و قوانين سفت‌وسخت شهرداري بابت اخذ پروانه، اين افراد را به ساخت خانه‌هاي هوايي تشويق مي‌کند. مردم بابت هر واحد به شهرداري و نظام مهندسي پول نمي‌دهند و با همان پول به طور شبانه خانه مي‌سازند. به‌عنوان مثال يک فرد پشت بام خانه‌اي را 20 ميليون تومان مي‌خرد و با 60 ميليون هم يک خانه مي‌سازد، اما اگر بخواهد پروانه بگيرد، هزينه‌هاي نظام مهندسي را پرداخت کند و اصولي بسازد، 100 ميليون هزينه دارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها