کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

حقوق فرهنگیان چقدر افرایش پیدا خواهد شد؟


کد خبر : ۷۵۰۷۹یکشنبه، ۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶:۵۸۷۷۶۲ بازدید

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به آغاز فرآیند بررسی بودجه سال 1400 کل کشور در سازمان برنامه و بودجه ...

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به آغاز فرآیند بررسی بودجه سال 1400 کل کشور در سازمان برنامه و بودجه از پیگیری مطالبات فرهنگیان برای اجرای درست طرح رتبه بندی، رشد حقوق معلمان بر اساس تورم و پرداخت معوقات حق التدریسی ها در جریان بررسی های مقدماتی بودجه سال ۱۴۰۰خبر می دهد.

به گزارش ایران جیب از اقتصاد آنلاین، بهروز محبی نجم آبادی با اشاره به مشکلاتی که فرهنگیان طی سالهای اخیر با آن دست به گریبان بوده اند؛ می گوید: همه باید بدانیم مسیر توسعه پایدار از آموزش صحیح می گذرد. بدون بهره مندی از ساختار آموزشی مناسب، امکان پیشرفت کشور وجود ندارد. یکی از مشکلات ریشه ای که در حوزه مشکلات فرهنگیان قابل ردیابی است؛ عدم توجه به اسنادبالادستی اقتصادی و آموزشی است. در زمینه مطالبات و معوقات فرهنگیان هم شاهد این امر هستیم که هر دولتی که سر کار می آید به جای پیگیری قانون بر اساس سلیقه های شخصی موضوعات را بررسی و عملیاتی می کند.

نماینده مردم سبزوار در مجلس خاطرنشان کرد: این در حالی است که در بطن ماده63 برنامه ششم توسعه کشور به مباحث متعددی در خصوص بهبود شاخص های معیشتی و درآمدی فرهنگیان و معلمان اشاره شده که به آنها توجه لازم نشده است. در این ماده حتی بحث رتبه بندی معلمان بعنوان یکی از مطالبات جدی فرهنگیان هم اشاره شده است. اما علی رغم این ریل گذاری قانونی متاسفانه شاهد نوع خاصی از بی ثباتی در تصمیم سازی های اجرایی در این زمینه هستیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین تاکید کرد: از منظر تخصصی هم که به موضوع نگاه کنیم،  متوجه می شویم که  شیوه رتبه بندی اخیر دولت در خصوص معلمان؛ قطعا مطلوب مجلس و نمایندگان نیست. در واقع  دولت در جریان اجرای طرح رتبه بندی بیشتر به ترمیم «حقوق» معلمان پرداخته است تا اینکه «رتبه بندی» درست و اصولی فرهنگیان را در دستور کار قرار دهد. توقع نمایندگان و معلمان این است که دولت موضوع فرهنگیان را عمیق تر و ریشه ای تر ببیند و بر اساس منویاتی که در سند تحول بر روی آنها تاکید شده، مطالبات حوزه فرهنگیان را پیگیری کنند.

محبی با تاکید بر ضرورت تغییر در رویکردهای بودجه ای نسبت به معلمان گفت: آنچه که در صحنه عمل مشاهده می شود این است که دولت تصور می کند که تنها با ترمیم حقوق معلمان به همه مطالبات این قشر زحمتکش پاسخ داده است، اما واقع آن است که ترمیم حقوق فرهنگیان یکی از چند گزاره مهمی است که معلمان، توقع عملیاتی شدن آنرا از دولت و نظام سیاسی دارند.

او همچنین گفت: هرچند مهمترین دلیل اعتراض های همکاران فرهنگی ما این است که چرا طرح رتبه بندی معلمان بدرستی اجرا نمی شود و این هم دغدغه درستی است، اما واقع آن است که دولت در سال 99 بر اساس بررسی های مجلس 59درصد و بر اساس اعلام دولتی ها 65درصد بر حقوق فرهنگیان افزوده است که رشد قابل توجهی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه اظهاراتش در خصوص رویکردی که مجلس در جریان بررسی فرآیند بودجه سال1400مورد توجه قرار می دهد، گفت: جلسات متعددی بین کمیته فرهنگی و اجتماعی کمیسیون برنامه و بودجه با معاونت های وزارت خانه آموزش و پرورش برگزار شده است و برخی موضوعات مقدماتی در خصوص اینکه به چه میزان باید به دریافتی معلمان و فرهنگیان در سال آینده افزوده شود و این افزایش ها بر اساس چه مکانیسمی باید باشد مورد بررسی قرار گرفته است.

او همچنین خاطرنشان کرد: مجلس و دولت فعلا در حال بررسی راهکارهای اجرایی برای تامین منابع  بودجه هستند؛ با توجه به اینکه روند فروش نفت متوقف شده باید منابع تازه ای تعریف شود و مبتنی بر آن برای چشم انداز آینده معیشت اقشار مختلف از جمله فرهنگیان برنامه ریزی شود تا برای فرهنگیان عزیز کشورمان هم حق و هم وظایف را تعیین کنیم. به گونه ای که معلمان شریف کشور ما دغدغه های معیشتی کمتری داشته باشند و کیفیت بیشتری در کار خود ارائه دهند.

 محبی همچنین خاطرنشان کرد: مجلس تلاش خواهد کرد در جریان بررسی بودجه 1400 کل کشور ، سازوکار قانونی لازم برای استخدام های جدید در آموزش و پرورش را تعیین کند. چنانچه برای این مشکل تصمیم عاجلی گرفته نشود طی سالهای آینده در روند کیفی و کمی خدمات آموزشی و مهارتی آثار منفی فراوانی بجای خواهد گذاشت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها