کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تصمیمات جدید درباره بن نقدی کارگران


کد خبر : ۷۴۸۳یکشنبه، ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۸:۵۰۳۴۳۴ بازدید

وزارت کار مردادماه سال جاری بخشنامه‌ای را درباره دریافت حق‌بیمه از بن نقدی 80 هزارتومانی کارگران به درخواست کارفرمایان لغو کرد که براساس گفته مقامات ...

وزارت کار مردادماه سال جاری بخشنامه‌ای را درباره دریافت حق‌بیمه از بن نقدی 80 هزارتومانی کارگران به درخواست کارفرمایان لغو کرد که براساس گفته مقامات کارگری، می‌توانست برای کارگرانی که در دوسال پایانی دوران اشتغال خود قرار داشتند، حقوق بازنشستگی بیشتر و برای شاغلان دیگر نیز نظارت و جلوگیری از فرار کارفرمایان در پرداخت حق بن را به ارمغان بیاورد.

حالا خبر می‌رسد برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته که در صورت توافق کارگران و کارفرمایان، پرداخت حق‌بیمه بن نقدی همچنان ادامه داشته باشد که در این صورت سهم هر کارگر، ماهانه پنج‌هزار و 600 تومان و هر کارفرما 18 هزار و 400 تومان خواهد بود. برای سال‌جاری بخشنامه‌ای از سوی تامین اجتماعی برای کارفرمایان مشمول قانون کار کشور صادر شده بود که طی آن، قرار بود کارفرمایان به ازای حق بن 80 هزارتومانی نقدی هر کارگر، مبلغ 18 هزار و 400 تومان به‌عنوان حق‌بیمه به تامین‌اجتماعی بپردازد. اما مقامات کارگری با این اقدام وزارت کار مخالفت کردند. آنها معتقدند پرداخت پنج‌هزار و 600 تومان شاید در شرایط فعلی برای کارگران ارزش ریالی نداشته باشد اما باعث تقویت جنبه‌های نظارتی بر عملکرد کارفرمایان می‌شد چراکه کارفرما با پرداخت حق‌بیمه بن نقدی، دیگر نمی‌توانست از پرداخت آن فرار کند و این شرایط به‌نفع کارگران بوده است؛ اما حالا با حذف دریافت حق‌بیمه بن نقدی از کارفرمایان و کارگران؛ این بخش از نظارتی‌بودن کار که با ارایه فهرست‌های بیمه به تامین‌اجتماعی ممکن می‌شد، برداشته شده است.

با این حال، نامه‌نگاری برخی کارفرمایان با وزیر کار مبنی بر اینکه توان پرداخت حق‌بیمه مازاد را ندارند، کارساز شد و آنها توانستند مصوبه لغو دریافت حق بیمه را از وزارت کار بگیرند. وزارت کار نیز ابلاغیه‌ای را در ابتدای مردادماه سال جاری ارایه کرد که در آن بر ممنوعیت دریافت حق بیمه بابت بن نقدی از کارگران و کارفرمایان، تاکید شده بود. حالا خبر می‌رسد پس از ابلاغیه وزارت کار درباره ممنوعیت دریافت حق‌بیمه از بن نقدی کارگران، تدابیر دیگری نیز اتخاذ شده که از طریق آن موضوع اختیاری‌شدن کسر حق‌بیمه از بن نقدی مورد تاکید قرار گرفته است. به عبارتی، بر این مساله تاکید شده کارگران می‌توانند با توافق کارفرمای خود، همچنان نسبت به پرداخت حق‌بیمه بن نقدی اقدام کنند. این مساله می‌تواند به‌ویژه مورد توجه کارگرانی قرار گیرد که در دوسال پایانی دوران اشتغال خود قبل از بازنشستگی قرار دارند.

محمدرضا بقائیان گفت: اقدام قبلی تامین‌اجتماعی در راستای منافع کارگران و افراد قبل از بازنشستگی مفید بود که متاسفانه متوقف شد، اما پس از آن تامین‌اجتماعی پیش‌بینی‌هایی را برای اختیاری‌بودن پرداخت حق‌بیمه بابت بن نقدی داشته است. عضو شورایعالی کار و نماینده کارگران کشور اظهار کرد: ما هنوز هم موافق قرارگرفتن موضوع کسر حق بیمه بن نقدی در فیش‌های حقوقی هستیم ولی کارفرمایان با این موضوع مخالف هستند.

بقائیان خاطرنشان کرد: البته ما به ابلاغیه وزارت کار اعتراض کردیم و حالا قرار شده این موضوع توافقی باشد که بتوان دست‌کم شرایط مناسبی را برای حقوق دوران بازنشستگی بخشی از کارگران فراهم کرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها