کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

توافق تا سوم آذر صورت میگیرد ؟


کد خبر : ۷۴۲۹پنجشنبه، ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۰:۴۸۵۳۳۶ بازدید

فضای خوش‌بینی مجددا به مذاکرات هسته‌ای سه روزه در هتل کوبورگ وین بازگشته است. وزرای خارجه ایران، آمریکا و روسیه و همچنین رئیس مجلس ایران در اظهارات تازه خود ...

فضای خوش‌بینی مجددا به مذاکرات هسته‌ای سه روزه در هتل کوبورگ وین بازگشته است. وزرای خارجه ایران، آمریکا و روسیه و همچنین رئیس مجلس ایران در اظهارات تازه خود بر فرصت باقی مانده برای حل موضوع هسته‌ای تاکید کرده و معتقدند توافق جامع تا سوم آذر دور از دسترس نیست. در این ارتباط جان کری می‌گوید که هنوز مسائل حادی درباره برنامه هسته‌ای ایران باقی مانده است، ولی توافق نهایی تا روز ۲۴ نوامبر (سوم آذر) دور از دسترس نیست.
 

ظریف: همه معتقدند موضوع هسته‌ای قابل حل است

همزمان سرگئی لاوروف گفته است که مطمئنم مصالحه امکان‌پذیر است. در جبهه ایران نیز محمدجواد ظریف و علی لاریجانی معتقدند موضوع هسته‌ای قابل حل است و موضوعات باقیمانده می‌تواند تا مهلت 24 نوامبر 2014 حل شود. تعداد سانتریفیوژها و جدول زمانی لغو تحریم‌ها همچنان از بندهای اختلافی است که طرفین در تلاش هستند تا دیدگاه‌ها را تا قبل از پایان ضرب‌الاجل سوم آذر به یکدیگر نزدیک کنند. همچنین یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت که در دیدارها صحبتی از تمدید زمان گفت‌وگوها نیست و صحبت از این است که تا 24 نوامبر فیصله پیدا کند. در همین ارتباط، دومین روز از هشتمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای با هدف دستیابی به راه‌حل نهایی، ظهر دیروز (چهارشنبه) با گفت‌وگوی سه‌جانبه بین وزرای خارجه ایران و آمریکا و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ شهر وین اتریش دنبال شد. این نشست سه جانبه که قرار بود ساعت 12 به وقت محلی (13:30 به وقت تهران) برگزار شود، به دلیل رایزنی کری و اشتون، با تاخیر برگزار شد. ظریف،‌کری و اشتون در نیویورک و در هفتمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای دو بار نشست سه جانبه برگزار کردند. همچنین روز سه شنبه و در نخستین روز این دور از مذاکرات، دو دور گفت‌وگوی سه جانبه در سطح معاونان ظریف، اشتون و کری و دو دور مذاکرات در سطح کارشناسی بین ایران و آمریکا برگزار شد. پس از آن ظریف و اشتون در شام کاری که با حضور معاونان در محل نمایندگی ایران در وین برگزار شد، به تبادل نظر پرداختند. طرفین روند مذاکرات و نیز نحوه ادامه آن بر سر اختلافات اساسی را در این شام کاری بررسی کردند.
امروز پنج شنبه و در سومین روز گفت‌وگوها نیز قرار است نشستی با مجموعه کشورهای 1+5 در حد مدیران سیاسی برای رسیدن به راه‌حل و مرور موضوع‌های باقی مانده برگزار شود. این نشست به درخواست ایران بوده تا علاوه بر مذاکرات با اشتون و کری، یک بار هم مذاکره با همه اعضای گروه 1+5 برگزار شود. در همین خصوص سخنگوی وزارت خارجه چین ابراز امیدواری کرد نشست رهبران سیاسی شش قدرت جهانی درباره ایران، سازنده باشد.
به گزارش «خبرگزاری فرانسه»، جان کری وزیر خارجه آمریکا پیش از ورود به وین در یک نشست خبری در سفارت آمریکا در پاریس گفت: «فکر نمی‌کنم (توافق) دور از دسترس باشد، ولی همچنان مسائل حادی وجود دارد که باید حل و فصل شوند.» به گفته او، دستیابی به توافق به این معنی است که نگرانی‌ها نسبت به احتمال ساخت سلاح هسته‌ای از سوی ایران کاهش یابد و در مقابل تحریم‌های اقتصادی شدید غرب علیه تهران لغو شود. 

  لاوروف: مصالحه امکان‌پذیر است
از سوی دیگر، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز روز سه شنبه در همین زمینه گفت که انتظار دارد گروه 1+5 و تهران تا روز ۲۴ نوامبر به مصالحه‌ای بر سر برنامه هسته‌ای ایران برسند اما اگر این اتفاق هم رخ ندهد، نباید آن را «تراژدی» دانست. به گزارش خبرگزاری «اینترفاکس»، او پس از دیدار با کری و فابیوس گفت: «من مطمئنم که مصالحه امکان‌پذیر است ولی نمی‌توانم تضمین بدهم که این اتفاق تا روز ۲۴ نوامبر رخ خواهد داد.»
وزیر امور خارجه روسیه افزود: «این تاریخ، مقدس نیست. تلاش ما این است تا این روز به نتیجه برسیم ولی مطمئنم این ضرب الاجل‌ها آن قدر اهمیت ندارند که بنیان توافق‌ها و کیفیت آنها. این چیزی است که واقعا مهم است.» حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، نیز روز دوشنبه ۲۱ مهر در یک مصاحبه زنده تلویزیونی اظهارات مشابهی بر زبان راند و گفت: «موضوع هسته‌ای برگشت‌ناپذیر است و فکر می‌کنیم که اختلافات میان تهران و گروه 1+5 در همین ۴۰ روز باقیمانده قابل حل‌وفصل نهایی است.»

  موضوع هسته‌ای قابل حل است
همزمان وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه فناوری هسته‌ای ایران صلح‌آمیز و دستاورد بومی دانشمندان ایرانی است، گفت: «همگان به این باور رسیده‌اند که نمی‌شود آرزو کرد این دستاورد نباشد و معتقدند که موضوع هسته‌ای قابل حل است.» به گزارش «ایرنا» ظریف پس از دیدار با اشتون در جمع خبرنگاران گفت: «در این دور از مذاکرات در حال بررسی راه‌حل برای پایان دادن به اختلافات هستیم، البته اختلافات قابل توجهی وجود دارد، اما به آن معنا نیست که این اختلافات غیر قابل حل و فصل است.» او با بیان اینکه زمان برای رسیدن به توافق وجود دارد، گفت: «بیش از 40 روز دیگر فرصت داریم و همان‌طور که گفتم درباره همه موضوعات راه‌حل‌هایی از سوی طرف‌های مختلف ارائه شده است اما تنها لازم است که در مورد این راه‌حل‌ها به جمع‌بندی برسیم و در قالب یک مجموعه و یک بسته با آن برخورد کنیم.» رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: «ضروری است درباره روش‌هایی که هم جدی و هم نوآورانه است برای حل و فصل این اختلافات بحث کنیم، اما این بحث‌ها زمانبر هستند و ممکن است این راه‌حل‌ها به گفت‌وگوی بیشتری نیاز داشته باشد.» وزیر امور خارجه اضافه کرد: «البته این به معنای آن نیست که هنوز به راه‌حلی که مورد توافق همه باشد رسیده باشیم، به این معنا هم نیست که راه‌حل، غیرقابل دسترسی باشد.»
محمد جواد ظریف افزود: «تاکنون به یک جمع‌بندی مشترک نرسیده‌ایم اما معتقدم در صورت وجود اراده سیاسی دستیابی به آن ممکن است.» ظریف افزود: «بارها گفته‌ام مذاکرات تا زمانی که به نتیجه نرسد هیچ اختلافی حل نشده است؛ زیرا مجموعه‌ای به هم پیوسته از موضوعات است و ضروری است در همه موضوعات به نتیجه برسیم.» رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تاکید کرد: «تا زمانی که روی همه موضوعات توافق نشود، روی هیچ موضوعی توافق نخواهد شد.»

  درباره تمدید صحبتی نکرده‌ایم
از سوی دیگر یک مقام ارشد آمریکایی اعلام کرد که مذاکرات هسته‌ای وین هم‌اکنون بر ضرب‌الاجل ۲۴ نوامبر متمرکز است و می‌توان تا این تاریخ به توافق دست یافت. به گزارش «خبرگزاری تسنیم» و به نقل از رویترز، یک مقام ارشد آمریکایی که نخواست  نامش فاش شود، در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد مذاکرات هسته‌ای بر ضرب‌الاجل 24 نوامبر (3 آذر) متمرکز است. مقام دولت اوباما گفت که در اینجا درباره تمدید صحبتی نکرده‌ایم. او با این حال تاکید کرد که در مسائل اصلی هنوز اختلافات زیاد است. این مقام آمریکایی در ادامه افزود: «فکر می‌کنم که در مجموع در تمام مسائل اختلافات کمتر شده‌اند. راه‌های زیادی برای نیل به توافق وجود دارد.»

  مذاکرات سودمند بود
همچنین سخنگوی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از دیدار اشتون با ظریف، گفت‌وگوهای انجام شده میان آنها را سودمند خواند. به گزارش خبرگزاری مهر، مایکل مان در پیامی در صفحه اجتماعی توئیتر خود با اشاره به گفت‌وگوی اشتون و ظریف که بیش از دو ساعت طول کشید، عنوان داشت که این مذاکرات سودمند بودند.

  گفت‌وگوی موگرینی با ظریف
از سوی دیگر فدریکا موگرینی،  وزیرخارجه ایتالیا و جانشین کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اروپا با محمدجواد ظریف تلفنی گفت‌و‌گو کرد. وزیرخارجه ایتالیا در تماس تلفنی با وزیر خارجه ایران در جریان آخرین وضعیت گفت‌وگو‌‌های هسته‌ای ایران و 1+5 و نیز مذاکرات ایران و هیات آمریکایی که از روز سه شنبه در شهر وین از سرگرفته شده است، قرار گرفت. موگرینی طی این تماس تلفنی، آخرین تحولات منطقه از جمله سوریه، عراق و لبنان را مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار داد. در این تماس تلفنی دو طرف بر اولویت مبارزه با داعش و ضرورت یافتن راه‌حل سیاسی برای برون‌رفت از وضعیت موجود تاکید کردند. موگرینی شهریور ماه گذشته نیز در سفر یک روزه ظریف به رم با وی دیدار کرد. او در این دیدار ابراز امیدواری کرد مذاکرات هسته‌ای تا زمان تعیین شده در ماه نوامبر (آذرماه) به نتیجه مثبت برسد.

  دیدار وزرای خارجه ایران و اتریش
روز سه‌شنبه در حاشیه مذاکرات هسته‌ای، ظریف با همتای اتریشی خود که همچنان میزبان این دور از گفت‌وگوهای هسته‌ای است، دیدار و درباره موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و تبادل‌نظر کرد. سباستین کورتس وزیر امور خارجه 27 ساله اتریش اردیبهشت ماه سال جاری در پاسخ به دعوت وزیر خارجه ایران و به منظور انجام دیدار رسمی با مقامات ایران سفری دو روزه به تهران داشت.

  تحریم‌ها نباید ابزار مجازات ملت‌ها شود
همچنین سفیر و سرپرست نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل تحریم‌های تحمیلی شورای امنیت علیه کشورها را یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های جنبش عدم تعهد خواند و گفت که تحریم‌های سازمان ملل نباید به ابزاری برای مجازات ملت‌ها تبدیل شود. حسین دهقانی روز سه‌شنبه به نمایندگی از طرف جنبش عدم تعهد در نشست کمیته حقوقی مجمع عمومی، تحریم‌های شورای امنیت علیه برخی از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد را نگران‌کننده خواند و افزود که استفاده نامعقول از تحریم‌ها این پرسش اساسی را در پی دارد که آیا تحمیل رنج و مشقت به اقشار آسیب‌پذیر در کشورهای مورد تحریم می‌تواند ابزار مشروعی برای ایجاد فشار سیاسی بر کشورها باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها