کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تاثير وام 15 ميليون توماني خودرو در خرید مردم


کد خبر : ۷۴۰۶چهارشنبه، ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۴:۰۶۵۱۸۷ بازدید

از حدود دو سال پيش با سختگيرانه‌تر شدن تحريم‌هاي اقتصادي عليه ايران، قيمت خودروهاي داخلي دوبرابر شد. هر روز بازار شاهد تغيير در قيمت خودرو‌ها بود. مثلا پرايدي كه حدود ...

از حدود دو سال پيش با سختگيرانه‌تر شدن تحريم‌هاي اقتصادي عليه ايران، قيمت خودروهاي داخلي دوبرابر شد. هر روز بازار شاهد تغيير در قيمت خودرو‌ها بود. مثلا پرايدي كه حدود 7ميليون تومان خريد و فروش مي‌شد حالا به عنوان ارزان‌ترين خودرو توليد داخل حدود 20ميليون تومان خريد و فروش مي‌شود، اين موضوع تاثير منفي بر افكارعمومي داشته است. اما درحال حاضر، بازار خودرو چند ماهي است كه درگير ركود است و بلاتكليفي حاصل از دعواي نمايندگان مجلس و وزيرصنعت، معدن و تجارت درخصوص قيمت‌گذاري باعث بي‌رغبتي مردم براي خريد خودرو شده است.

به‌ هرحال با توجه به افزايش قيمت‌ها مي‌توان گفت يكي از دلايل ركود در بازار خودرو پايين بودن قدرت خريد مردم است البته مردم بي‌كيفيتي خودروهاي داخلي را در مقابل هزينه‌هاي كه بايد بپردازند يكي از دلايل عدم تمايل براي خريد خودرو مي‌دانند. با اين وجود بانك مركزي پيشنهاد افزايش وام خودرو از هفت ميليون به 15ميليون تومان را ارايه كرد تا از اين راه قدرت خريد مردم در بازار خودرو را افزايش دهد اما تا اين مساله به نتيجه برسد، راه درازي باقي‌ است و بايد اين موضوع در شوراي پول و اعتبار مطرح شود و در صورت موافقت اين شورا، وام 15ميليوني در اختيار مشتريان بازار خودرو قرار خواهد گرفت كه با توجه به اينكه اجرايي شدن يك موضوع در ايران نيازمند زمان زيادي است و بانك‌ها براي ارايه تسهيلات شرايط سختي دارند حداقل در چند ماه آينده چندان هم عملي به نظر نمي‌رسد اما موضوع ديگري كه در اين خصوص مطرح است اينكه با خريد خودرو اوضاع بازار چگونه مي‌شود ؟ آيا وام 15ميليون توماني مي‌تواند ركود را از بازار خودرو برطرف كند؟

با اين وجود درحالي افزايش ميزان تسهيلات خودرو هنوز در بانك مركزي درحال بررسي است كه برخي بانك‌هاي خصوصي نسبت به اعطاي وام 15ميليوني اقدام كرده‌اند. اين بانك‌ها وام‌هاي 10 تا 15ميليون توماني را با سودهاي 26 تا 28درصد اعطا مي‌كنند و توليد انواع خودرو در6 ماهه نخست امسال 74.3درصد افزايش يافته است. اين به معني افزايش عرضه است كه افزايش وام 15ميليون توماني گفته مي‌شود براي افزايش و تحريك تقاضا براي خريد خودرو انجام مي‌شود. با روي كار آمدن دولت يازدهم به گفته فعالان بازار، اين دولت به دنبال افزايش توليد و عرضه است و از طرفي نيز به دنبال افزايش تقاضا و بالا بردن قدرت خريد خودرو است تا با ايجاد تعادل در عرضه و تقاضا بازار خودرو را در وضعيتي متعادل قرار دهد. به گفته فعالان بازار، زماني كه خودرو به دليل تحريم‌ها، افزايش قيمت قطعات و مواد اوليه دچار افزايش قيمت شد برخي دلالان خودرو از آب گل‌آلود ماهي گرفتند و خودرو‌هايي كه در پيش‌فروش‌ها يا از قبل خريده بودند را عرضه نكردند كه خودروسازان بايد از اين ماجرا درس گرفته باشند اگر فكري براي افزايش تقاضا مي‌شود آنها فكري به حال عرضه كنند و ميزان توليد خودرو را با ميزان تقاضا افزايش دهند. البته خودروسازان همچنان خود را از دوسال گذشته متضرر مي‌دانند. به عقيده خودروسازان، افزايش تقاضا در بازار خودرو باعث كمك به نقدينگي براي افزايش توليد مي‌شود و براي رسيدن به هدف توليد دو ميليون خودرو در سال نزديك مي‌شوند.

حسن زماني افشار با تاكيد بر اين موضوع كه وام 15ميليون توماني به توان خريد مردم كمك مي‌كند به «تعادل» گفت: قدرت خريد خودروهاي داخلي افزايش مي‌يابد و از اين طريق بازار راه مي‌افتد. وي با ابراز اميدواري گفت: بازار درصورت افزايش توان خريد مردم و ترغيب آنها براي خريد خودرو از ركود خارج خواهد شد. به گفته رييس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودرو كشور، نمايشگاه‌داران با تحقق ارايه وام 15ميليون توماني از دولت و بانك مركزي تشكر خواهند كرد كه به رونق بازار خودروهاي داخلي كمك مي‌كنند. به هر حال افزايش وام يكي از راه‌هاي افزايش توان خريد مردم محسوب مي‌شود و مي‌توان با ارايه راهكارهاي مناسب به افزايش توان مردم براي خريد خودروهاي داخلي كمك كرد و بازار خودروهاي توليد را از ركود خارج كرد. جدول زير ليست برخي خودروهاي داخلي كه خريدارها در صورت دريافت وام 15ميليون توماني بايد مابه‌التفاوت آن را داشته باشد، نشان مي‌دهد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها