کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

برخورد سیاسی برخی دولتی‌ها با سهام عدالت


کد خبر : ۷۳۲۲شنبه، ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۳:۲۸۱۳۷۶ بازدید

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت با اشاره به سیاسی بودن تصمیمات دولت با هدف مصادره آن به نفع دولت گفت: عملکرد اقتصادی سهام عدالت ...

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت با اشاره به سیاسی بودن تصمیمات دولت با هدف مصادره آن به نفع دولت گفت: عملکرد اقتصادی سهام عدالت نشانگر وجود مدیران لایق در آن است و هیچ کس حق تعیین تکلیف برای سهام واگذارشده به مردم را ندارد.

داریوش پاک‌بین درباره مسائل اخیر در سهام عدالت اظهار داشت: در دولت گذشته از سوی معاون اول رئیس‌جمهور دستورالعملی نوشته شد که این دولت از مفاد آن استفاده می‌کند. وی با اشاره به سیاسی بودن تصمیمات برخی مدیران دولت با هدف تصاحب سهام عدالت به نفع دولت، افزود: برخی افراد دولتی در پی آن هستند که مسؤولان بخش سهام عدالت و شرکت‌های سرمایه‌گذاری عدالت را تغییر داده و از همفکران و دوستان خود در این زمینه استفاده کنند. مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی‌ سهام عدالت کشور اظهار داشت: بر اساس بخشنامه دولت قبل نمایندگان سهام عدالت را دولت باید انتخاب کند و بر سر این مساله دولت قبل با مجلس درگیر شد و در واقع الان مجدداً راه رفته گذشته را دنبال می‌کنند.

پاک‌بین با اشاره به لایحه دولت درباره سهام عدالت گفت: بر اساس این لایحه شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت باید به صندوق تبدیل شوند، در حالی که ماهیت کار و وظیفه صندوق قابل معامله بورسی (ETF) با شرکت سرمایه‌‌گذاری متفاوت است، چون صندوق هر روز قیمت سهام را برآورد کرده و بر اساس آن اقدام به خرید و فروش می‌کند و مثل شرکت سرمایه‌‌گذاری صاحب سهام‌های بزرگ نیست. پاک‌بین گفت: دولت به طور کلی می‌خواهد از وزرا و مسؤولان دولتی به عنوان اعضای مجمع شرکت‌های سهام عدالت استفاده کند و این کار با هدف اصلی از تشکیل سهام عدالت در تضاد است. مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور تصریح کرد:‌ بر این اساس دولت می‌خواهد برای تعاونی‌ها هم تعیین تکلیف کند، بیش از 340 تعاونی سهام عدالت در سال‌های گذشته تشکیل شده و 20 هزار نفر در این مجموعه‌ها مشغول خدمت‌رسانی به مردم هستند و فعالیت‌های اقتصادی بسیار خوبی با بازدهی بالا در برخی استان‌ها از این طریق انجام شده است.

وی افزود: در 6 سال گذشته حدود 150 میلیارد تومان پول بین شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت توزیع شده این عدد هم‌اکنون به حدود 600 میلیارد تومان رسیده و این نشان می‌دهد که مدیران توانمندی در این مجموعه مشغول کار بودند که در زمانی که رشد اقتصادی منفی در کشور داشته‌ایم، این اقدامات را انجام دادند. وی با اشاره به عدم تصویب فوریت طرح دولت در مجلس گفت:‌ نمایندگان مجلس به صورت دقیق و کامل می‌دانند که در تصمیم دولت چه برنامه‌ای وجود دارد، به همین دلیل به فوریت آن رأی ندادند و این موضوع برای بررسی به کمیسیون تخصصی ارجاع شد. پاک‌بین با بیان اینکه نگاه دولت در مواجهه با مسائل مختلف باید فراجناحی باشد، افزود: مساله اعطای سهام شرکت‌های دولتی به مردم از زمان دولت آقای هاشمی آغاز شد و آقای احمدی‌نژاد تنها اجراکننده این مساله بود. مدیرعامل اتحادیه سهام عدالت کشور با اشاره به اینکه اقتصاد باید در اختیار مردم باشد، گفت:‌ قبول داریم که در فرآیند سهام عدالت اشکالاتی وجود دارد که باید اصلاح شود اما نباید به خاطر برخی ایرادات، کل مساله را از ریشه بزنیم، چون این کار هزینه زیادی برای نظام ایجاد خواهد کرد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور اضافه کرد: در سال 92 بیش از 20 جلسه برای بررسی صندوق یا شرکت سرمایه‌گذاری بودن سهام عدالت برگزار شد که در نتیجه آن جلسات مصوباتی بیرون آمد، از جمله اینکه فرهنگ‌سازی سهام عدالت با کمک سازمان خصوصی‌سازی انجام شود و همزمان با آن کارگروه‌هایی متشکل از نمایندگان مجلس و نهادهای نظارتی مثل تعاونی‌ها و شرکت سرمایه‌گذاری برای وجوهی که از این طریق به استان‌ها می‌رود تصمیم‌گیری کنند تا منجر به اشتغال و محرومیت‌زدایی شود. وی درباره زمان آزادسازی سهام عدالت، گفت: این موضوع ارتباط مستقیم با عملکرد سازمان خصوصی‌سازی دارد و برخی اقدامات مثل تعیین تکلیف قیمت سهام، انتقال واگذاری، مشخص شدن تعداد مشمولان، تکمیل و ارتقای سیستم نرم‌افزاری تعاونی‌ها و تعیین تکلیف افراد جامانده از ثبت‌نام، پیش‌نیاز این کار است. پاک‌بین اضافه کرد: تا زمانی که این اقدامات انجام نشود، هیچ اتفاقی برای آزادسازی رخ نمی‌دهد، بنابراین ابتدا باید زیرساخت‌ها اصلاح شود. وی بار دیگر تأکید کرد: مالکیت اوراق سهام عدالت به نام مردم است و هیچ‌کس حق تعیین تکلیف برای سهام واگذار شده به مردم را ندارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها