کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تاسف خوردن از رتبه 131 ایران در میان 138 کشور جهان


کد خبر : ۷۲۷۱سه شنبه، ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۲:۱۹۳۶۸۵ بازدید

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بسیار متاسفم بگویم که در سال 2014 از بین 138 کشور جهان رتبه 131 شاخص توانمند سازی تجارت را داشتیم و در تجارت فرامرزی از بین 183 کشور جهان رتبه 153 را داشته ایم.

علی طیب نیا در مراسم رونمایی از سامانه جامع گمرکی با بیان اینکه موقعیت های خارج از مرزها می تواند زمینه ساز رشد بالاتر ایران باشد، تصریح کرد: بعنوان نمونه کشور عراق دارای ظرفیت های بالایی است و می تواند در صدور خدمات فنی و مهندسی به صادرات ما کمک کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن اشاره به اقتصاد چین گفت: رشد اقتصادی چین عمدتا مبتنی بر صادرات و واردات است و سهم تولید در این رشد بسیار پایین است. چین تصمیم دارد مصرف و سهم مصرف را از تولید افزایش دهد، این می تواند شرایطی را برای ما فراهم کند که علاوه بر واردات از چین به صادرات این کشور بپردازیم.

طیب نیا گفت: بسیار متاسفم بگویم که در سال 2014 از بین 138 کشور جهان رتبه 131 شاخص توانمند سازی تجارت را داشتیم و در تجارت فرامرزی از بین 183 کشور جهان رتبه 153 را داشته ایم. البته بخشی از این رتبه بندی نامناسب ناشی از نگاه منفی خارج به ایران است اما در داخل نیز به ویژه در تجارت فرامرزی با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: البته ما هم می دانیم و شما هم می دانید که این ناشی از عملکرد یک دستگاه نیست، گمرک به تنهایی نمی تواند موجبات اصلاح جایگاه ایران را فراهم کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی از تدوین سند راهبردی برنامه های گمرک خبر داد و گفت: براساس این سند زمان ترخیص کالا در رویه واردات به هشت ساعت و در صادرات به شش ساعت کاهش خواهد یافت. همچنین هزینه ترخیص واردات به 200 دلار و صادرات به 150 دلار کاهش خواهد یافت.وی با بیان اینکه در تجارت فرامرزی در سال 1404 به رتبه اول در منطقه خواهیم رسید و ابراز امیدواری کرد که از نظر شاخص لجستیکی رتبه سوم را در گمرکات جهان بتوانیم کسب کنیم و در سال 96 هم پیش بینی شده اسناد واردات به 5 سند و صادرات به 2 سند کاهش یابد.

طیب نیا از برنامه ریزی برای پیاده سازی پنجره واحد تجارت فرامرزی در کشور خبر داد و گفت: سند راهبردی گمرک برای کتابخانه تنظیم نشده بلکه برخاسته از عینیت و عمل است و بگونه ای تنظیم شده که عملیاتی شود.وزیر اقتصاد ادامه داد: براساس تنظیمات انجام شده پایش و نظارت سازمان ها براساس سند مذکور خواهد بود و مجموع پاداش ها نیز بر همین اساس است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها