کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چرا نسبت تسهیلات بانکی به سپرده‌ها روند نزولی دارد؟


کد خبر : ۷۲۷۰۷شنبه، ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴:۳۸۱۶۸۴ بازدید

آمارهای بانک مرکزی، از روند نزولی نسبت تسهیلات بانکی به سپرده‌ها (پس از کسر سپرده قانونی) از سال 1397 تاکنون، حکایت دارد.
چرا نسبت تسهیلات بانکی به سپرده‌ها روند نزولی دارد؟چرا نسبت تسهیلات بانکی به سپرده‌ها روند نزولی دارد؟

آمارهای بانک مرکزی، از روند نزولی نسبت تسهیلات بانکی به سپرده‌ها (پس از کسر سپرده قانونی) از سال 1397 تاکنون، حکایت دارد.

اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به بررسی روند نسبت تسهیلات بانکی به سپرده‌ها پرداخته است که بر این اساس در فروردین ماه ۱۳۹۷، این نسبت برابر  ۸۵.۱ درصد بوده، که با روند کاهشی آن، در اسفند ماه به ۸۱.۳ درصد رسیده است. این روند نزولی در سال ۱۳۹۸ متوقف نشده و با وجود نوسانات جزئی طی ماه‌های ابتدایی سال، در بهمن ماه به ۷۸.۴ درصد رسیده که می‌توان گفت پایین‌ترین سطح نسبت تسهیلات بانکی به سپرده‌ها (پس از کسر سپرده قانونی) طی دو سال اخیر است. نسبت تسهیلات بانکی به سپرده‌ها (پس از کسر سپرده قانونی) در بهمن ماه سال ۱۳۹۸نسبت به ماه قبل (دی) افت ۰.۲ واحد درصدی و نسبت به ماه مشابه سال قبل افت ۱.۸واحد درصدی را تجربه کرده است.

کاهش نسبت تسهیلات بانکی به سپرده‌ها (پس از کسر سپرده قانونی)، افزایش شکاف تسهیلات‌به سپرده و کاهش قدرت وامدهی درشبکه بانکی کشور را نشان می‌دهد که این اتفاق می‌تواند ناشی از عملکرد محتاطانه بانک‌ها در اعطای تسهیلات به دلیل بالا بودن نسبت مطالبات غیر جاری بانک‌ها، نرخ بهره واقعی نسبتاً پایین یا نرخ تورم بالا باشد.

در بهمن ماه سال ۱۳۹۸، بالاترین نسبت تسهیلات بانکی به سپرده‌ها (پس از کسر سپرده قانونی) در میان استان‌های مختلف به «کهگیلویه و بویراحمد» ،«ایلام »و «خراسان شمالی »اختصاص داشته که به ترتیب نسبت‌های ۱۰۹درصد، ۱۰۳درصد و ۱۰۱درصد را به خود اختصاص داده‌اند. کمترین نسبت ها نیز مربوط به استان‌های «فارس» ،«البرز »و «بوشهر »به ترتیب معادل ۵۰درصد، ۴۷درصد و ۳۹درصد بوده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها