کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

احتمال کاهش 4 درصدی نرخ سود وام های بانکی


کد خبر : ۱۹۸۹۱سه شنبه، ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱:۴۶۵۳۰۳ بازدید

شورای پول و اعتبار احتمالا در جلسه امروز خود کاهش 4 تا 6 درصدی نرخ سود تسهیلات بانکی را تصویب خواهد کرد.

شورای پول و اعتبار احتمالا در جلسه امروز خود کاهش 4 تا 6 درصدی نرخ سود تسهیلات بانکی را تصویب خواهد کرد.

پس از ماه‌ها مقاومت بانک مرکزی در مقابل کاهش نرخ سود بانکی در شرایط فعلی اقتصادی، سرانجام قرار است شورای پول و اعتبار امروز بعدازظهر تشکیل جلسه بدهد و موضوع کاهش نرخ سود بانکی را بررسی و آن را تعیین تکلیف نهایی کند.  

این در حالی است که رئیس جمهور در جلسه روز شنبه هفته جاری مجمع عمومی سالیانه بانک مرکزی، خواستار کاهش نرخ سود بانکی در شرایط فعلی شده، به همین دلیل بانک مرکزی به یکباره به جمع موافقان این موضوع پیوسته است. گرچه وزیر اقتصاد به عنوان یکی از اعضای اصلی شورا موافق کاهش نرخ سود بانکی بود و فعالان بخش خصوصی هم دائما بر کاهش نرخ سود بانکی اصرار می‌کردند اما گفته می‌شد که برخی از اعضای اصلی شورا و رئیس شورا پیش از این موافق کاهش نرخ سود بانکی در شرایط فعلی نبودند و استدلال‌هایی هم برای این موضوع داشتند.


احتمال کاهش 4 تا 6 درصد نرخ سود تسهیلات بانکی

در حال حاضر نرخ سود تسهیلات اعطایی بانک‌ها ۲۰ درصد و آخرین نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی برای پایان دی ماه امسال ۱۳.۲ درصد است اما گفته می شود که نرخ سود بانکی که شورای پول و اعتبار درباره آن در جلسه امروز خود بحث و بررسی خواهد کرد، حدود ۱۴ تا ۱۶ درصد به احتمال زیاد خواهد بود.  

برخی اقتصاددانان می گویند که نرخ بهره حقیقی نباید بیش از ۲ تا ۳ در صد بیشتر از نرخ تورم باشد، همچنین برخی‌ها خواستار این هستند که با توجه به اینکه نرخ تورم یک ساله حدود ۱۳ درصد اعلام شده است، نرخ سود تسهیلات بانکی حدود ۱۶ درصد باشد.همچنین اعضای شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و کانون بانک‌ها و موسسات خصوصی شنبه هفته جاری توافق کردند که حداقل و حداکثر نرخ سود سپرده‌های بانکی کاهش یابد.

برهمین اساس، از ابتدای اسفندماه حداقل نرخ سود سپرده‌‌های بانکی (روزشمار) به کمتر از ۱۰ درصد و حداکثر نرخ سود (سالانه) به کمتر از ۱۸ درصد کاهش یابد. در حال حاضر حداقل نرخ سود سپرده‌های بانکی ۱۰ درصد و حداکثر ۲۰ درصد است. قرار است این توافق بانک‌ها پس از هماهنگی و تایید بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار اجرایی شود. به عبارت دیگر قرار است نرخ سود سپرده های بانکی از ۲۰ درصد به ۱۸ درصد از اول اسفند کاهش یابد و بانک مرکزی ضمانت های اجرایی را در این زمینه انجام دهد.


طیب نیا: نرخ سود حتما باید کاهش یابد

علی طیب نیا وزیر اقتصاد و عضور شورای پول و اعتبار در حاشیه جلسه دیشب شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی درباره تصمیم اخیر شورای هماهنگی بانک ها و کانون بانک های خصوصی برای کاهش نرخ سود سپرده های بانکی گفت: نرخ سود حتما باید کاهش پیدا کند اما اینکه به چه نرخی برسد باید در شورای پول و اعتبار مورد بررسی و تصمیم گیری واقع شود.

طیب نیا افزود: نرخ سود هم اکنون نیز کاهش یافته و در بازار بین بانکی از ۲۹.۵ درصد به کمتر از ۱۹ درصد رسیده است، ضمن اینکه در بازار سرمایه نیز نرخ اوراق بین ۱۹ تا ۲۱ درصد متغیر است.  وی تصریح کرد: با تداوم کاهش نرخ تورم در آینده نزدیک نرخ سود به صورت مستمر کاهش می یابد نه اینکه یک بار کاهش این نرخ را شاهد باشیم.

همچنین محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره بررسی و تصمیم‌گیری در خصوص نرخ سود بانکی در امروز شول پول و اعتبار گفت: برابر با قولی که دو هفته قبل بانک مرکزی در شورای پول و اعتبار داد، قرار است موضوع نرخ سود در جلسه فردای این شورا در دستور کار قرار گیرد.

نعمت‌زاده افزود: به هر صورت دیدگاه دولت و بانک مرکزی این است که با توجه به کاهش تورم، نرخ سود سپرده‌ها و نیز نرخ سود تسهیلات اعم از مبادله‌ای و عقود اسلامی کاهش یابد.

وی ادامه داد: دیدگاه اقتصاددانان که ما نیز تائید می‌کنیم، آن است که نباید نرخ سود به صورت دستوری تعیین شود و به همین دلیل با سیاست‌های چند ماهه اخیر به تدریج نرخ تسهیلات بین بانکی رو به کاهش گذاشته و امیدواریم فردا نیز تصمیم خوبی در شورای پول و اعتبار گرفته شود.

این عضو شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد: امیدواریم وعده بانک مرکزی محقق شده و نرخ سود هر چه زودتر به تورم برسد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها