کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قیمت آدامس از یک کیسه سیمان گران‌تر است!


کد خبر : ۷۲۶۹۲شنبه، ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲:۵۳۶۴۶۴ بازدید

مدیرعامل سرمایه‌گذاری سیمان تامین با اشاره به گرانتر بودن قیمت یک بسته آدامس از یک پاکت سیمان از معضل تولیدکنندگان صنعت ...
قیمت آدامس از یک کیسه سیمان گران‌تر است!قیمت آدامس از یک کیسه سیمان گران‌تر است!

مدیرعامل سرمایه‌گذاری سیمان تامین با اشاره به گرانتر بودن قیمت یک بسته آدامس از یک پاکت سیمان از معضل تولیدکنندگان صنعت، لزوم افزایش ۶۳ درصدی قیمت و اثر آن بر افزایش قیمت مسکن خبر داد.

رضا جمارانیان با اشاره به اینکه قیمت یک بسته آدامس در بازار گران‌تر از یک پاکت سیمان است به دنیای اقتصاد گفت: در حال حاضر قیمت مصرف‌کننده یک کیسه سیمان ۱۲ هزار تومان است در حالی که این قیمت با هزینه‌هایی از جمله قیمت ۱۸۰۰ تومانی پاکت سیمان، سود عامل از فروش، کرایه حمل و دیگر هزینه‌ها محاسبه شده بنابراین قیمت فروش کارخانه از این مبلغ نیز پایین تر است.

وی افزود: سیمان طی ۸ مرحله از جمله آماده کردن مواد خام از معدن، آسیاب مواد، مخلوط کردن مواد، کوره پیش گرمکن، کوره سیمان پزی، خنک کردن کلینکر، آسیاب کلینکرها و در مرحله آخر بسته‌بندی و حمل‌ و نقل بدست می‌آید که واقعا این قیمت با این مقدار کار منصفانه نیست. دوره بازگشت پول به کارخانه با کارهایی که صورت گرفته حداقل ۵۰ روز است. در حال حاضر قیمت یک کیسه کود که مراحل زیادی برای تولید آن وجود ندارد ۱۸ هزار تومان است.

این مقام مسئول درباره اینکه افزایش قیمت سیمان چه تاثیری بر افزایش قیمت مسکن دارد، توضیح داد: سهم قیمت سیمان در بهای تمام شده مسکن اکنون کمتر از یک درصد است. بر این مبنا افزایش قیمت سیمان منجر به رشد قیمت مسکن نخواهد شد اما منجر به حفظ هزاران میلیارد تومان سرمایه‌ گذاری این صنعت و چند صدهزار اشتغال مستقیم و غیرمستقیم می‌شود.

جمارانیان ادامه داد: با ادامه دار شدن این روند و نرخ گذاری این محصول توسط دولت، دیری نمی‌پاید که صنعت سیمان با قدمت ۸۰ سال روبه نابودی خواهد رفت زیرا اکثر کارخانه‌ها با قدمت ۳۰ ساله توان نوسازی و بهسازی ماشین آلات و قدرت خرید قطعات جدید را طی چند سال گذشته به علت افزایش نرخ ارز و تورم نداشته‌اند. اگر قیمت سیمان افزایش پیدا نکند اکثر شرکت‌های سیمانی تا یک سال آینده تعطیل می‌شوند. با توجه به اینکه هر کارخانه اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ۴ هزار نفر را برعهده دارد با تعطیلی این کارخانه‌ها حدود ۳۰۰ هزار نفر بیکار می‌شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عرضه سیمان بسیار بالاتر از تقاضای آن است، عنوان کرد: ظرفیت تولید سیمان ۹۰ میلیون تن است اما کل فروش این صنعت به ۶۰ میلیون تن می‌رسد بنابراین ۳۵ درصد ظرفیت کارخانه‌ها بدون استفاده مانده است. یکی از معضلات امروز تولیدکنندگان صنعت سیمان مربوط به قیمت گذاری دستوری این کالا است که شرایط را سخت‌تر کرده است.

مدیرعامل سیدکو اضافه کرد: در این شرایط صنعت سیمان نیاز دارد دولت دست از قیمت گذاری این محصول بردارد و به انجمن صنعت سیمان واگذار کند. براساس گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس و موسسه حسابرسی مفید راهبر، قیمت فعلی سیمان تا سال گذشته حدود ۳ درصد بهای تمام شده ساخت بود که با توجه به تورمی که از سال گذشته بوجود آمد این عدد به یک درصد رسیده بنابراین افزایش نرخ سیمان در قیمت تمام شده مسکن نیز تاثیرگذار نخواهد بود.

جمارانیان با تاکید بر اینکه در ابتدای سال ۹۸ مقرر بود قیمت سیمان ۱۰۰ درصد افزایش یابد، ادامه داد: در اواسط تیرماه ۹۸ قیمت سیمان ۳۷ درصد افزایش یافت اما ۶۳ درصد باقی مانده تاکنون محقق نشده است. این در حالی است که از سال گذشته تا جاری شاهد رشد بالای تورم در بخش نهاده‌های تولید بودیم. قیمت صادراتی سیمان متاثر از قیمت فروش داخلی است بر این مبنا عملا صادرات انرژی انجام می‌شود و یارانه انرژی به مصرف‌کننده خارجی تعلق می‌گیرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها