کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تداوم جو انتظار در بازار دلار


کد خبر : ۷۲۲۶دوشنبه، ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۵:۴۵۲۲۶۴ بازدید

دلار از 5 تا 12 مهر مسيري رفت و برگشتي را طي كرده است به صورتي كه روزهاي شنبه و يكشنبه با افزايش نرخ و روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه با كاهش و چهارشنبه و پنجشنبه و شنبه در بازه زماني 9 تا ...

بازار دلار درحالي فعاليت خود را آغاز كرد كه اختلاف نرخ اين ارز مهم از ابتداي هفته تا انتهاي آن با افزايشي 46 توماني روبه‌رو شد، رشدي چشمگير و قابل ملاحظه. افزايشي كه عوامل مهمي را در خود گنجانده است. اين درحالي است كه در روزهاي طي شده در هفته، نرخ دلار پيوسته روي يك مسير كاهشي يا افزايشي نبوده بلكه دلار روي مدار بي‌قراري و رفت و برگشت نرخ به فعاليت خود ادامه داده است. دلار هفته را با نرخ 3197 آغاز و با نرخ 3243 به پايان رساند. اين درحالي است كه بازار روي سطح قيمتي جديد 3240 مقاومت داشته است.

دلار از 5 تا 12 مهر مسيري رفت و برگشتي را طي كرده است به صورتي كه روزهاي شنبه و يكشنبه با افزايش نرخ و روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه با كاهش و چهارشنبه و پنجشنبه و شنبه در بازه زماني 9 تا 12مهردلار روي مسير افزايشي حركت كرده است، روند طي شده مسيري رفت و برگشتي را در بازار به اثبات مي‌رساند. دلار روز شنبه را با افزايش نرخ چشمگير نسبت به روز گذشته خود آغاز كرد، صعودي 41توماني براي اين ارز مهم در يك روز رشدي قابل توجه بود كه با نگاه به آمارها در 4 ماه گذشته بي‌سابقه بوده است. اين درحالي است كه اين افزايش نرخ عوامل رواني را درخود گنجانده بود. كارشناسان معتقدند كه غلبه خبرهاي منفي بر خبرهاي مثبت سياسي باعث رشد اينچنيني اين ارز مهم در روز شنبه بوده است.

 دلار صبح روز يكشنبه را با روند افزايشي و روي مدار صعود آغاز كرد تا نهايتا روي نرخ 3238 آرام گيرد. آمارهاي موجود نشان‌دهنده اين است كه آخرين باري كه بازار اين نرخ را به خود ديده در دومين ماه از فصل بهار بوده است چيزي نزديك به پنج ماه پيش. پيش از اين جوي كه در بازار حاكم شده و با انتظار براي نشست نيويورك نگاهي مثبت را در بازار ايجاد كرده بود و اين نگاه مثبت فضاي مايل به كاهشي را براي بازار ارز پيش‌بيني مي‌كرد اما پس از سخنراني روساي‌جمهور ايران و امريكا اين جو تغيير مسير و نگاه مثبت خود را به نگاه منفي تغيير داد تا بازار ارز در روز شنبه و با شروع هفته كاري در ايران روندي صعودي به خود بگيرد. اين بدان معناست كه برداشت بازار از اتفاقات اخير برداشت مثبتي نبوده است.

خبرهاي دريافتي از نيويورك در مجموع بازار ارز را در روزهاي شنبه و يكشنبه به سمت رشد هدايت كرد. دلار كه روز شنبه را با افزايش چشمگير نرخ و صعود 40 توماني به پايان رسانده بود، روزيكشنبه نيز به اين روند هرچند با نصف رشد نرخ ابتداي هفته ادامه داد و با افزايش 20 توماني نسبت به روز شنبه خود در جايگاه 3258 آرام گرفت، افزايش ناگهاني 2روز گذشته دلار تحت تاثير عوامل رواني شكل گرفت، عوامل رواني اعم از به نتيجه نرسيدن مذاكرات و حل نشدن اختلافات.البته براي بازار ارز كشور اين سناريو، جديد نيست و اين اسكناس پشت سبز پيش‌تر از اينها نيز اين روزها را به خود ديده است.

با شروع هفتمين دور مذاكرات هسته‌يي از روز جمعه 28 شهريور سال جاري همزمان با نشست مجمع عمومي سازمان ملل بازار ارز به صورت فعالانه در برابر اخبار دريافتي از اين دو رخداد مقاومت قيمتي از خود نشان داد و از روز شنبه مورخ 29 شهريور روند قيمتي دلار تغيير و در جهت كاهشي قرار گرفت و اين درحالي است كه فعالان بازار با عبور دلار از سطح مقاومتي 3200 تومان دامنه‌يي جديد را براي دلار پيش‌بيني كرده بودند.

البته تحليلگران اثر‌گذاري اخبار مذاكرات را مقطعي و موقتي قلمداد كردند و معتقد هستند به علت خوب بودن وضعيت ورودي، بازار ديگر شاهد نوسانات شديد گذشته نخواهد بود.

سيدعباس عراقچي، معاون وزيرخارجه ايران روز يكشنبه 6 مهر گفته بود: مذاكرات هسته‌يي كه تازه‌ترين دور آن روز جمعه 4 مهر بدون اعلام نتيجه پايان يافت، كمتر از دو هفته ديگر در يك شهر اروپايي از سر گرفته مي‌شود. به گزارش مشرق نيوز هفتمين دور از مذاكرات هسته‌يي ايران و گروه موسوم به 1+5 در شهر نيويورك درحاشيه مجمع عمومي سازمان ملل برگزار شد. درحالي كه پيش‌تر صحبت‌هايي از برگزاري نشست‌هايي در سطح وزيران خارجه هفت كشور مطرح شده بود، اين نشست به دليل آنچه « لوران فابيوس» آن را عدم پيشرفت در مذاكرات خواند، برگزار نشد. بر اساس توافق موقتي كه سال گذشته ميان تهران و پنج عضو دايم شوراي امنيت به علاوه آلمان به دست آمد و در پايان تير براي چهار ماه تمديد شد، طرفين بايد تا روز سوم آذر به راهكار جامع دست يابند. همين صحبت‌ها كافي بود تا بازار دوباره نگاه خوش‌بينانه خود را اعمال كند و روند صعود هيجاني را كنار بگذارد. دلار كه شنبه و يكشنبه خود را تحت تاثير عامل تاثير هيجاني بازار روي مدار صعود آغاز كرده بود با آغاز روزدوشنبه دست از صعود برداشت و مسيري را كه در دو روز تخت گاز پيموده بود به عقب بازگشت تا باز هم سناريوي اخبار هيجاني ناكام بماند و بازار ميل به بازگشت به آرامش قبلي را در پيش بگيرد.

هر دلار امريكا روز دوشنبه در بازار آزاد با نرخ 3243 تومان معامله شد. نرخي كه كاهشي 17 توماني نسبت به روز گذشته‌اش دارد. در اين ميان يورو، پوند و درهم نيز روز گذشته خود را روي مدار كاهشي طي كردند.

  دلار در مسير رفت و برگشت

روزسه شنبه دومين روز كاهش نرخ براي دلار بود. بعد ازشنبه و يكشنبه افزايشي، دوشنبه و سه شنبه براي دلار سمت و سوي كاهشي داشت. اين اسكناس پشت سبز سه‌شنبه خود را با كاهش بهاي 13 توماني به پايان رساند و در نرخ 3230 توقف كرد. بانك مركزي نيز بهاي دلار مرجع خود را هرچند اندك در روز دوشنبه كاهش داد تا حركت معنا‌دار كاهشي بهاي ارز مرجع و مبادله‌اي، مسير را در جهت سياست‌هاي تعديل نرخ رسمي كم كم هموار كند.

روز چهارشنبه برخلاف انتظار‌ها كه بر اين بود جو بازار تا دور بعدي مذاكرات در حالت انتظار به سر ببرد، بازار ارز كشور روند صعودي به خود گرفت و در ساعات اوليه روز دلار با 15تومان افزايش به 3255 تومان رسيد تا نشان دهد همچنان جو رواني منفي بر اين بازار حكمفرماست.

دلار روز پنج‌شنبه را نيز روي مدار بي‌قراري و رفت و برگشتي نرخ طي كرد. در ابتداي روز دلار با نرخ 3243 كار خود را شروع كرد و در ميانه روز به 3233 و بعد از آن به نرخ 3238 رسيد كه نسبت به چهارشنبه 17تومان كاهش يافت و درروز شنبه نيز به دليل تعطيلات عيد قربان و تعطيلي نسبي بازار، دلار به نرخ 3235 بازگشت و پس از آن با افزايش اندك در نرخ 3243 آرام گرفت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها